Annons

Objektiv till m43

Produkter
(logga in för att koppla)

KluddKalle

Medlem
Hej!

Jag är ute efter att komplettera min GF2 med ett objektiv som har manuell bländare och fokus. Typ normal eller normalzoom. För att sedan använda med koppling till kameran.

Men jag vet inte riktigt var jag ska börja leta. Är det någon som har ett tips på nya eller begagnade objektiv och var jag kan hitta såna?

Tack!
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Adaptrar och Antika Manuella gluggar till MFT

Primärt är det objektiv strikt anpassade för Micro Four Thirds som är enklast att använda, vilka du finner sammanställda här:
http://www.four-thirds.org/en/microft/lens_chart.html

Även de klassiska Four Thirds-objektiven passar med en elektriskt kopplad adapter. Här finns det två typer av objektiv, de med och de utan "Imager AF support"
http://www.four-thirds.org/en/fourthirds/lens_chart.html
Micro Four Thirds-objektiv – Olympus/Panasonic-kompatibilitet - fotosidan

Är det zoomar du letar efter, välj ur ovanstående två kategorier. Undvik antika manuella zoomar från film-tiden.

Däremot kan du göra fynd bland antika manuella objektiv med fast brännvidd. Dessutom är det enklare att få till något bra för normalobjektiv och på telesidan än med vidvinkel. Orsaken är den fiktiva brännviddsförlängningen, som blir resultatet när ett småbildsobjektiv monteras på den mindre Micro Four Thirds (MFT)-sensorn. T.ex. en vidvinkel från filmtiden med 24mm brännvidd, kommer att uppträda som ett normalobjektiv på en MFT-kamera.

Några tips kan vara främst antika makroobjektiv & pancake-objektiv, men även vidvinklar (24, 28, 35 mm), normaler (50mm), korta telen (85, 100, 135mm), upp till långa telen (200, 300mm) som kan vara intressanta. Generellt blir priset beroende av parametrar såsom objektivets ljusstyrka, frontlinsarea, men även av mer diffusa orsaker såsom popularitet.

För den som vill veta mer om antika Olympus Zuiko objektiv rekommenderas:
Olympus Shared Resources - Zuiko Lenses
 

KluddKalle

Medlem
Stort tack för ditt otroligt fylliga svar.

Det jag tror jag är ute efter är ett gammalt helt manuellt objektiv som jag kopplar på med adapter.

Var ska man leta efter såna, på blocket? Eller finns det nåt mer foto-dedikerat ställe man kan kolla på?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
µ4/3 kännetecknas ju av att nästan allt går att sätta på med adapter.

Jag har några bra objektiv av äldre typ till min Lumix G1, och numera är det ganska sällan jag använder kamerans originalobjektiv, kitzoomen som följde med. Objektivet jag använder mest är en Pentacon 29 mm f/2,8 monterat i en tiltadapter från Peleng.

Ett annat objektiv jag ofta använder är ett Rodenstock Trinar 50 mm f/3,5. Det är ett trelinsigt förstoringsobjektiv, och det saknar inställningssnäcka, så jag använder det för närbilder med lämpligt antal mellanringar för avbildningsskalan och justerar skärpan genom att flytta kameran fram och tillbaka. Objektivet har bara tre linser och det som mest utmärker det är att det har mycket hög kontrast och är praktiskt taget fritt från överstrålning och reflexer.

Utöver tiltadaptern har jag en fast adapter för 42 mm gänga och en adapter för Contax och Yashica. Till den senare har jag några väldigt bra objektiv från Zeiss. Jag har funderat på att skaffa en adapter till Pen F, eftersom jag har bland annat pannkakan på 38 mm, men än så länge avvaktar jag, då min Distagon 35 mm är väl så bra, även om den är större och tyngre.

Ett objektiv som jag längre fram kommer att skaffa är Tamron SP 17 mm, för att få en lite kortare brännvidd till tiltadaptern. Jag har visserligen en zoom 24-48, men jag skulle vilja ha större bildvinkel för att tilta, och gärna ett objektiv med lite mindre krökt bildfält. Tamron SP 17 mm f/2,8 är ett av de bästa vidvinkelobjektiv för 24x36 som har gjorts, och det lär duga bra till det lilla 4/3-formatet.

Här är ett exempel på vad det trelinsiga förstoringsobjektivet duger till:
http://uploads.ifokus.se/uploads/c2c/c2c3965d11ae3db7e26b24233f80393b/rodplister-008.jpg

Gamla objektiv är ofta skarpa nog, men det är mycket viktigt att de är tillräckligt bra antireflexbehandlade, då annars ljuset studsar fram och tillbaka mellan sensor och objektiv och sänker kontrasten. De flesta objektiv från sjuttiotalet och senare kan gå bra, men äldre objektiv har ofta för dålig AR-behandling.

Jag har hittat ett par av mina bästa objektiv på Myrorna.
 

Per S

Aktiv medlem
... jag vet inte riktigt var jag ska börja leta. Är det någon som har ett tips på nya eller begagnade objektiv och var jag kan hitta såna? ...
Här kan det finnas en del intressant:
http://www.l-foto.se/

Jag har provat följande objektiv med min Olympus E-3 (dubblera brännviddsangivelsen för att få en jämförelse med dagens Olympus-objektiv):

Zeiss Contax 4/18 mm - mycket bra
Zeiss Contax 2/28 mm - nej!
Zeiss Contax 1,4/85 mm - njae...
Zeiss Contax 4/300 mm - nej!

Dessutom är Zeiss-objektiven ganska dyra även som begagnade.

Det här objektivet fungar dock riktigt bra tillsammans med adapter på E-3:
Yashica ML 2,8/135 mm

Yashican hittade jag för 5 år sen i nyskick på en loppmarknad, där jag gav 250,.- för den, och nu använder jag den faktiskt då och då tillsammans med E-3:an (liksom Zeiss 18 mm). Monterad på ett gammalt Contaxhus ger den en bildkvalitet som är lika bra som den hos Zeissobjektiven. Mekaniskt är det också välgjort och förtroendeingivande fast ändå lätt och kompakt. Rekommenderas med reservationen att jag inte vet hur väl objektivet fungerar tillsammans med ditt kamerahus.

(Jag anser att Yashicas 1970-talsoptik var marknadens mest undervärderade. Trots att jag själv hade en Nikon med Nikonoptik köpte min dåvarande flickvän en Yashica. Hon visste vad hon gjorde, för Yashicas normalobjektiv visade sig vara markant mycket bättre än Nikons motsvarighet.)

Adaptern köpte jag här:
http://www.enjoyyourcamera.com/Lens-Mount-Adapter:::197.html

Adaptern är välgjord, det går att fokusera till oändligt och det finns inget glapp i passningen vare sig mot objektivet eller kamerahuset.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Carl Zeiss Planar 50/1,4 är ett hyggligt porträttobjektiv, men det funkar säkert lika bra med i stort sett vilket annat äldre normalobjektiv som helst bara det har tillräckligt bra antireflexbehandling. Jag har en Fujinon 55 mm f/1,8 som faktiskt är en liten aning skarpare än det här Zeiss-objektivet, men för att få bakgrunden mer oskarp är den större öppningen på Planaren bra. Inget av dem har dock särskilt fin bokeh, de får en antydan till skarpare kant på ljusfläckar i bakgrunden, och risiga kvistar blir än risigare.

Den bästa gluggen jag har för porträtt är Distagon 35 mm, som har mycket mjuk och fin bokeh och är en närmast idealisk porträttbrännvidd för µ4/3. Distagon 35 tillsammans med en Vivitar makro-/teleförlängare är en väldigt smidig kombination för att få ett 70 mm makro, och den levererar utmärkt kvalité.

http://uploads.ifokus.se/uploads/24f/24f41243a64681f595929ba654096643/lumix-g1-med-planar-50.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är ute efter att komplettera min GF2 med ett objektiv som har manuell bländare och fokus. Typ normal eller normalzoom. För att sedan använda med koppling till kameran.
Om du med "koppling till kameran" menar en "dum" adapter som bara gör att objektivet kan monteras på kameran så kommer det att fungera. Någon bländarkoppling till kameran kommer du dock inte att få. Adaptrar till m4/3 brukar ha en klack som aktiverar nerbländning på objektivet när man monterar objektivet på adaptern. Det betyder att när du vrider på bländarringen så påverkas bländaren direkt.

Det är inget problem för ljusmätningen. Det går t.o.m. utmärkt att använda bländarförvalsautomatik (brukar vara "A" på inställningsratten).

Skärpeinställning blir dock lite långsam. Helst vill man ju ställa in skärpan med bländaren helt öppen, så man måste sen blända ner till önskad bländare när man har fokuserat. Urgamla "preset"-objektiv är faktiskt lite snabbare här än objektiv med s.k. automatisk bländare.

Vad gäller objektivrekommendationer har jag några tentativa sådana. Jag har nyligen börjat med det här med gamla objektiv på m4/3 (jag köpte en E-PL3 i mellandagarna) så jag har inte provat så många eller så värst grundligt än.

Jag har adaptrar för Olympus OM, Konica AR och T2.

Det OM-objektiv jag har lyckats bäst med hittills är Zuiko 50mm f/3.5 Macro. Jag tycker att det ger rätt fin skärpa. Jag har även provat lite med Zuiko 100mm f/2.8, Zuiko 135mm f/3.5 och Zuiko 200mm f/4.0, men tyvärr inte i sådana omständigheter att det har blivit så värst bra. Manuell skärpeinställning på m4/3 kräver nästan alltid att man använder förstoringsfunktionen i sökaren/displayen och det blir väldigt svårt med handhållna långa teleobjektiv. Det kan kanske bli bättre med E-M5 som har stabiliserad sökare.

Jag har hört mycket positivt om Konica Hexanon AR 40mm f/1.8 så jag köpte ett sådant för nästan inga pengar alls och det lilla jag har provat det tycker jag bekräftar att det är ett ganska bra objektiv. Passar bra som porträttobjektiv på m4/3.

T2-adaptern skaffade jag eftersom jag har ett gammalt Sigma 500mm f/8 spegeltele med T2-fattning. Det är en märkligt objektiv. På långt håll är det lite mjukt och kontrastlöst, men på lite närmare håll kan det bli ganska hyfsade bilder. För användning på en m4/3-kamera är stativ helt nödvändigt. Bildvinkeln motsvarar ju ett 1000mm-objektiv på småbild.
 

KluddKalle

Medlem
Wow, underbart med att engagemang. Tack för era svar, det känns som det finns oändligt med möjligheter till den här kameran. :)

Jag mindes att vi har en gammal Canon på vinden som varken min fru eller jag rört sen vi blev digitala. Så helt plötsligt har jag två Canon Fd objektiv att använda (så fort jag fixar adapter). Ska bli spännande att se resultatet. Det är ett normal och ett tele (minns inte siffrorna just nu). Bara hoppas de är i dugligt skick. Men jag såg på tradera att det går att få tag på gamla objektiv till riktigt bra priser. Ska hålla utkik efter de ni tipsar om.

Jag köpte gf2:an med pannkaksobjektivet vilket jag måste säga är ett riktigt trevligt objektiv.
 

KluddKalle

Medlem
Här är ett exempel på vad det trelinsiga förstoringsobjektivet duger till:
http://uploads.ifokus.se/uploads/c2c/c2c3965d11ae3db7e26b24233f80393b/rodplister-008.jpg

Gamla objektiv är ofta skarpa nog, men det är mycket viktigt att de är tillräckligt bra antireflexbehandlade, då annars ljuset studsar fram och tillbaka mellan sensor och objektiv och sänker kontrasten. De flesta objektiv från sjuttiotalet och senare kan gå bra, men äldre objektiv har ofta för dålig AR-behandling.

Jag har hittat ett par av mina bästa objektiv på Myrorna.
Glömde kommentera din bild tidigare. Riktigt fin med ordentlig kontrast!! :)

Känns som jag aldrig kommer använda kitobjektivet igen nu när jag har de gamla + adapter.
 

KluddKalle

Medlem
Väl spenderade pengar. :)

Mina Canon-objektiv jag hittade har jag fått till skänks nån gång i tiden. Så grati sär ju riktigt gott. Det enda är att bländaren inte funkar på 50mm. Men som tur är så ligger den helt öppen och det är så jag gillar att fota.

Funderar på att slå till på ett Olympus Zuiko 50mm 1,8 som ser fint ut. Men det är ju lite kaka-på-kaka förutom en fungerade bländare då.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det brukar gå att fixa såna saker som en bländare som har hängt sig. Det är lite pill och man får se till att hålla reda på var alla grejer ska sitta, i vilken ordning de monteras och vilket som är upp och ner på dem. Men äldre objektiv är aldrig särskilt komplicerade.
 
ANNONS