Annons

Shanghai GP3 svart-vit film

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag har via en utländsk kollega tipsats om en väldigt billig men bra svart-vit film som heter Shanghai gp3 och som tillverkas av dessa: http://www.smpicgg.com/en/products.php?class_id=166

Har varit i kontakt med Photax som skulle undersöka om det var något för dem
men skulle i detta forumet vilja höra om er erfarenhet av denna filmen.


Nån som testat filmen?

Mvh Niklas
 

gray

Aktiv medlem
Jag har använt den filmen mycket för 120 S/V samt även för 4x5.
Den fungerar utmärkt med R09.

Jag har köpt mina filmer via Ebay i större "portioner".
Om jag minns rätt landade priset på ca 6:- rullen för 120-filmen.
Minns inte vad jag gav för 4x5.

Men som tidigare konstaterats, den är lite "krullig" i 120 formatet :)
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Tack

Tack för era åsikter.

Jag hoppas verkligen photax tar in denna filmen, det behövs någon "billig" film .
Tycker de flesta billiga filmerna har försvunnit från Photax och alla andra.
 

gray

Aktiv medlem
Krullar sig är kanske att ta i, men glas i ramen vid scaning av 6x6 behövs för att tämja den, men sedan funkar det bra nedklippt till 3 bilder per remsa.

135? Finns det så små kameror?

Den finns även i 5x7 och 8x10, jag har några lådor 8x10 som jag inte har hunnit prova ännu. Julprojekt...

Lucky är en kinesisk 135 film, finns både i färg och S/V
Har ej provat själv.
 

Kenho

Aktiv medlem
Jag har använt den rätt mycket och framkallat i både d76 och r09 och det har blivit bra, men som många säger så krullar den sig rätt rejält.
En annan sak jag har varit med om är att skyddspapperet har på något sätt "färgat av sig" på emulsionen, så den syns. Har googlat lite på det fenomenet och det sägs att om rullen har varit utsatt för väta så kan det ske. Hur nu det ska gå till då rullen är inpackad i en skyddande "påse" av något som ser ut att vara aluminium. Kan förståss ha varit fryst och tinats kanske.

Jag har också beställt från ebay i stora bulkar om 20 rullar, väldigt billigt.

Lucky filmen som nämdes ska ha väldigt tunn emulsion enligt rykten, men den ska inte krulla sig. Har inte provat själv dock.
 

Emaks

Aktiv medlem
Lucky 100 är ju T-Max 100-emulsion som man fått licens från Kodak för att tillverka, fast det är vad jag förstått en film med sämre kvalitét än Kodaks (av det man läst i olika fora). Finns inte Shanghai-filmen i 135-format så lär den inte bli någon kassakista för Photax.
 
ANNONS