Annons

Systemkamera. Spegelreflex eller spegellös m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

axelbophoto

Medlem
Jag har äntligen möjlighet att uppgradera min utrustning och har många olika potentiella kamerakamrater. Däribland, D810, A7R mk2 och (eftersom jag nog inte kommer ha råd med detta så många fler gånger) även någon av Leicas dröm-modeller. Jag borde också lägga till att jag nog inte kan räkna mig som proffs, men har sålt en och annan bild och fått en och annan utmärkelse! ;) :D

För tillfället har jag en Sony A77 och en liten skara objektiv så om det är någon gång som jag ska bestämma mig för en platform så är det nu. Jag har klämt på både D810, D750, D610, A7R2, Leica SL och även Leica Q. Mest tilltalas jag av Nikons modeller och Leica, A7-serien verkar ha någon slags fördröjning mellan att du har tryckt ner avtryckaren och innan bilden tas. Men det som talar för är videomöjligheterna som 4k och focuspeaking funktionen.

D810 är väl som jag förstår det ganska föråldrad, hört rykten om att en ersättare kan komma i sommar. Denna modellen brister på videofronten. Men älskar responsen och speciellt den runda sökaren. Plus att Nikons 24-70 f/2.8 är en dröm..

Leica SL vore väl det ultimata, om decimaltecknet i priset var ett steg längre åt vänster...

I senaste laget behöver jag en ny innan Juni. Kanske till och med innan April. Har jag missat någonting och vad är era upplevelser/erfarenheter om dessa kameror?
 

afe

Aktiv medlem
Om jag skulle köpa ett helt nytt system med den budgeten tror jag att jag skulle fastna för Fuji X-Pro2 och ett knippe fasta objektiv (trots att den har mindre sensor än de kameror du räknar upp). Den har inte 4K (den har inte ens en speciell filmknapp), men för mig spelar det ingen som helst roll. Eftersom vi inte vet vad du tänker fotografera med din nya kamera är det svårt att ge några konkreta råd dock ...
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför en kamera som Nikon D810 ska ses som föråldrad bara för att det eventuellt kommer en efterföljare snart. Det är en utmärkt kamera med en mycket bra sensor och du vinner inte speciellt mycket på att skaffa en 42 eller 50 Megapixelkamera istället om det är det du är orolig för. Du får gedigen kvalitet med den kameran om en spegelreflex är ok.

Leica SL är på vissa sätt en häftig kamera på många men den första generation av sitt slag från Leica och den har också brister så jag skulle vänta en generation innan jag tittar på den.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Som jag läste i en bok som handlar om gatufotografi. Man slösar sin tid på tekniken istället för att ge sig ut att fota. Ligger mycket i det kan jag tycka !
 

afe

Aktiv medlem
Som jag läste i en bok som handlar om gatufotografi. Man slösar sin tid på tekniken istället för att ge sig ut att fota. Ligger mycket i det kan jag tycka !
Det där är ett argument du och många andra använt många gånger tidigare, och det är lika meningslöst varje gång i en tråd som handlar om prylar. Det finns ingen motsättning mellan bild och teknik, även om en del tycker det är kul att då och då hävda det. I vissa fall är t.o.m. tekniken en förutsättning för att det ska bli vettiga bilder (exempelvis sportfoto, makrofoto, UV-foto, astrofoto med mera), och i de flesta, om inte alla, fall gör en duktig fotograf bättre bilder med bättre utrustning (det är lätt att i efterbehandlingen försämra en bild om man vill, men inte tvärtom).

Som jag skrev tidigare vet vi inte vad trådskaparen vill fotografera och vilka resultat som eftersträvas, och då är det svårt att ge några råd. Jag svarade vad jag skulle köpa med en dylik budget, och du kanske har något annat du skulle köpa för samma pengar? (Du har ju själv haft ett gäng tekniktrådar, så du är uppenbarligen inte ointresserad av det.) Floskler hjälper i alla fall i mitt tycke inte ett dugg ...

För att förtydliga är detta alltså min personliga åsikt som fotograf, och inte som moderator på FS. Det är naturligtvis ok enligt forumreglerna att tycka att det är bättre att fotografera än att diskutera prylar (så länge man för ämnet framåt) ;)
 

axelbophoto

Medlem
Ursäkta, jag måste verkligen öva på att skriva i forum...

Med föråldrad menar jag jämfört med de andra modellerna som jag listar. D810 är inte på något sätt en dålig kamera, i så fall hade jag inte övervägt att köpa den.

Jag fotar mest "journalistiska bilder" (vet inte om det är en egen genre), och behöver därmed en bra kamera som kan användas för att fota all around. Jag föredrar dock en med hög upplösning eftersom jag också gillar att ta lite mer konstnärliga fine-art bilder i kontrollerad miljö där jag vill uppnå högsta möjliga detaljrikedom, och ja, jag vet att detta också kräver ett bra objektiv m.m. att komplettera sensorn. Men nu är det alltså ett kamerahus jag är ute efter.

Vid en andra eftertanke, visst ryktas det om en Canon 5D IV med 4k video? Det vore nog det ultimata. Har någon här hört något rykte om ett släppdatum?
 

afe

Aktiv medlem
Om 4K är viktigt har du inte så mycket att välja på, men 5D Mk IV kommer nog någon gång under året.. A7RII är också en utmärkt kamera för detta (och det där med att det skulle vara fördröjning har jag inte hört från någon som testat den) - det är dock förstås en helt annan typ av kamera.

Du kanske ska fundera några varv till på vad du verkligen vill ha, så att du kan ställa frågan så att du får något så när vettiga svar stället för rena chansningar från vår sida? :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Sant eller inte, apropå 5 MKIV, läst ett rykte om att det kommer en 4K-modell med fokus på video och en för stillbildsfotografer.
 

martinot

Aktiv medlem
Axel, har inte så väldigt många bra råd om kameror (förutom att kika på D-750 om du gillar Nikons modeller, den kom för bara 12-18 månader sedan och har mycket ny teknik för ett bra pris), men tänkte framförallt säga att du har en väldigt snygg hemsida/fotosida. Grymt jobbat!
 

afe

Aktiv medlem
Frågan har nu minskat från "Hur långt är ett snöre?" till "hur långt är ett rött snöre?". Det är fortfarande omöjligt att ge ett vettigt svar utan att veta mer. Det blev inte lättare av att TS vill göra "journalistiska bilder" vilket jag tolkar som gatufoto och dylikt och samtidigt ha bra 4K i en eventuellt kommande modell från Canon ...
 

axelbophoto

Medlem
Tack Martin! Alltid kul att höra!

Vad mer vill ni veta, att bara höra att man ska berätta mer när man inte vet om vad är rätt svårt det också.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är det du saknar, och vad är det du gillar, med din nuvarande kamerautrustning? Svaret på den frågan kanske smalnar av sökfältet lite.
 
ANNONS