Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synpunkter på DHS

Produkter
(logga in för att koppla)

Tammy

Aktiv medlem
alf109 skrev:
Detta är egentligen så korkat att det inte är värt att bemöta, Men för att andra skall ha en möjlighet att avgöra vad dom tycker så kommer din kommentar här:

"Det här känns bara som en bild för det privata albumet. Trots sepiatoning och brus/oskärpa...."

För tydlighet skull påpekar jag att det inte handlar om en kommentar på någon av mina bilder.

Om jag skall argumentera varför jag tycker att din kommentar inte håller måttet så bror det på att jag inte kan finna något konstruktivt i den. Som jag skrivit tidigare om någon orkar läsa tycker jag personligen att en spark i häcken i högre grad kräver en motivering än en klapp på axseln.

Jag förstår inte riktigt...varför drar du upp Mats kommentarer här? Tycker du att dina håller måttet?
 

Tammy

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Ett intressant förslag du kom med Christian.

Men om det är resursmässigt möjligt så tror jag att det mest rättvisa och objektiva sättet vara om en från DHS helt fristående jury med bildkritiker står för det slutliga antagandet.
Ja, exakt - helt rätt!

Och en breddad jury.

Var väl detta man reagerat på från början, att det inte fanns någon jury?

Jag efterlyste åtminstone att man kunde kanske ge en enkel motivering till sina val, dels för de invaldas egna intresse. Kan ju vara intressant att faktiskt få veta varför man blev inbjuden om det berodde på själva fotografin bakom en eller varför man nu valdes in. För det handlar väl fortfarande hoppas jag om fotografi, eller?

Men inte ens en enkel motiverig gick hem,tjoflöjt !

Nä, fy så trött jag blev, ville mest säga att jag tycker att ni är så ambitiösa som ger så mycket av er här, måste vara kul för Fs red att ha så ambitiösa medlemmar som kommer med bra förslag.

Tummen upp till alla ni :eek:)
 

alf109

Aktiv medlem
Tammy skrev:
Jag förstår inte riktigt...varför drar du upp Mats kommentarer här? Tycker du att dina håller måttet?
Om du skall förstå detta krävs nog att du tar del av hela resonemanget i tidigare inlägg annars blir det nog ganska kryptiskt är jag rädd.

Men om du är intresserad gör du säkert det ;)
 

Digitaltfoto

Avslutat medlemskap
alf109 skrev:
Om du skall förstå detta krävs nog att du tar del av hela resonemanget i tidigare inlägg annars blir det nog ganska kryptiskt är jag rädd.

Men om du är intresserad gör du säkert det ;)
Jag har följt resonemanget, samt dina inlägg om pingpongkommenterande, svensktoppen, och kompisgäng..DHS är mångt & mycket ett kompisgäng vill jag påstå. Såg till sist ett förslag som dök upp i forumet om nomineringar..Då är det på sin plats att kanske rensa ur DHS och börja om på nytt..Med en opartisk & breddad jury av medlemmar som nominerar, då lovar jag att sällskapet ser
annorlunda ut, om man nu måste ha ett spektakel som DHS är enligt mig!
 

hansen2

Aktiv medlem
Om denna 'opartiska jury' hade kommit fram till samma resultat som dagens DHS och inte Hötorg Topp 100 som många tycks efterfråga, hade det varit ett annat ljud i skällan eller hade det gnällts ändå över dålig smak, svåra bilder, inskränkt urval osv ?

/Johan
 

Mattsen

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Om denna 'opartiska jury' hade kommit fram till samma resultat som dagens DHS och inte Hötorg Topp 100 som många tycks efterfråga, hade det varit ett annat ljud i skällan eller hade det gnällts ändå över dålig smak, svåra bilder, inskränkt urval osv ?

/Johan
Det där är ju mest en hypotetisk fråga som inte går att besvara. Vad jag ärligt hade velat se i DHS är en mångfald med bilder från urvalet i din länk OCH en hel del av de bilder som nu ligger i DHS-albumet. Orimlig önskan?
 

lottawe

Aktiv medlem
Tammy skrev:

Jag efterlyste åtminstone att man kunde kanske ge en enkel motivering till sina val, dels för de invaldas egna intresse. Kan ju vara intressant att faktiskt få veta varför man blev inbjuden om det berodde på själva fotografin bakom en eller varför man nu valdes in. För det handlar väl fortfarande hoppas jag om fotografi, eller?

Men inte ens en enkel motiverig gick hem,tjoflöjt !
Kanske sättet det sades på då betydde?
 

Mattsen

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Jag tror faktiskt det. En lösning skulle vara att man som betraktare tar sig en titt i både DHS och GFS.

/Johan
Tror eller Anser?
Ingen kan väl säga emot mig när jag dra den slutsatsen att en "grupp" tycker att foto av hög klass (och fotografer av hög klass) ungefär motsvarar utbudet i DHS som det nu ser ut. Därmed basta ungefär.

Men jag är tvivlande till att den "motsatta gruppen" enbart anser att god fotografi och duktiga fototgrafer ENBART återfinns bland de bilder du länkade till.

Helt personligt uppskattar jag bilder av den där typen som fastnar på näthinnan (ofta med fotografens namn) för lång tid framöver. Bilder som berör och bilder som närmast kan liknas vid konstverk.

Men jag uppskattar i lika stor utsträckning bilder som är genuint vackra, bilder som har en genuin skönhet på ett annat plan än den först nämnda gruppen. Och jag kan beundra fotografer som kan konsten eller har känslan att skapa dessa ofta ganska olika typer av bilder. Och tycker att dessa fotografer rimligtvis borde samlas under samma tak i en community som inte uteslutande vänder sig till den ena "gruppen" av bildbetraktare och fotografer. FS är inte en sida med fokus på en begränsad typ av bilder/fotografer. Eller?

Det vore riktigt kul att få veta vad redaktionen har för åsikter kring detta. För det är ju deras ambitioner med sajten som vi medlemmar faktiskt till stor del har att acceptera om vi önskar vara medlemmar här.

(Eller det kanske står någonstans i beskrivningen av FS som jag har missat?)
 

matnyttige

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Om denna 'opartiska jury' hade kommit fram till samma resultat som dagens DHS och inte Hötorg Topp 100 som många tycks efterfråga, hade det varit ett annat ljud i skällan eller hade det gnällts ändå över dålig smak, svåra bilder, inskränkt urval osv ?

/Johan
Tycker detta svar visar på ett bra sätt vad det handlar om.
De mest kommenterade (och populäraste?) bilderna ska kallas för "Hötorg topp 100". Hötorgskonst är ju ett negativ begrepp, inget för dem som har klass och tillhör den exklusiva skaran. Det är denna förakt mot det som är populärt som många retar sig på när det gäller DHS. Samma grupp av människor som föraktade o nedklassade ABBA på 70- och början av 80-talet tycker i dag att ABBA var ett av de största banden i historien men då var de "Hötorgspop".

DHS får mig att tänka på berättelsen om tavlan som en apa hade målat. Några skämtare visade tavlan för några konstkritiker och frågade om inte detta bara var "kladd". Konstkritikerna var dock över "Kreti o Pleti" och kunde förstå att detta var hög konst. Det blev väldigt pinsamt för konstvetarna när det framkom att det var en apa bakom strecken.

Snobberi kallas det och med den inställningen borde du vara given i klubben oavsett vilka bilder du har.
 

mannbro

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Både och. Jag tror inte de båda "facken" kan leva och frodas i samma kruka och tycker inte det vore ngn vidare bra idé att försöka sig på att genomföra en dylik fusion.

/Johan
Varför?

Synd om du har rätt, för båda grupper har mycket att lära av varandra.
 

hansen2

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Tycker detta svar visar på ett bra sätt vad det handlar om.
De mest kommenterade (och populäraste?) bilderna ska kallas för "Hötorg topp 100". Hötorgskonst är ju ett negativ begrepp, inget för dem som har klass och tillhör den exklusiva skaran. Det är denna förakt mot det som är populärt som många retar sig på när det gäller DHS. Samma grupp av människor som föraktade o nedklassade ABBA på 70- och början av 80-talet tycker i dag att ABBA var ett av de största banden i historien men då var de "Hötorgspop".

DHS får mig att tänka på berättelsen om tavlan som en apa hade målat. Några skämtare visade tavlan för några konstkritiker och frågade om inte detta bara var "kladd". Konstkritikerna var dock över "Kreti o Pleti" och kunde förstå att detta var hög konst. Det blev väldigt pinsamt för konstvetarna när det framkom att det var en apa bakom strecken.

Snobberi kallas det och med den inställningen borde du vara given i klubben oavsett vilka bilder du har.
Där satt den, visste att någon skulle nappa. Men jag är lite besviken på att det tog så lång tid :)

Vad det egentligen handlar om är att inget/inga får utmålas som bättre/mer talangfulla än andra (dhs) i det här landet, det kallas för snobberi.

/Johan
 

matnyttige

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Där satt den, visste att någon skulle nappa. Men jag är lite besviken på att det tog så lång tid :)
Ja, jag visste väl att de skulle komma också. Har ju sagt tidigare att det är ju känsligt att kritisera elittruppen när man själv inte platsar i A-laget (läs DHS).
Många av mina bilder fanns ju dessutom på din "hötorgslista" (som man inte får tycka om när man bara dricker den finaste konjaken) så då blir man ju en ännu värre bittermandel

hansen2 skrev:
Vad det egentligen handlar om är att inget/inga får utmålas som bättre/mer talangfulla än andra (dhs) i det här landet, det kallas för snobberi.
Nej, det är inte snobberi utan för Jantelagen. Läs på lite. :)
 

hansen2

Aktiv medlem
Det roliga är att det inte hade sagts ett knyst om det upprättats ett DHS avsett för nybörjarna - det hade varit lite lagom och helt ofarligt :)

/Johan
 

matnyttige

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Det roliga är att det inte hade sagts ett knyst om det upprättats ett DHS avsett för nybörjarna - det hade varit lite lagom och helt ofarligt :)

/Johan
Nja, det vet jag väl inte. Om det hade varit samma typ av bilder som det var ifrån början på DHS. Som tex denna bild:

med samma budskap dvs om det är riktigt flummigt o konstigt då är det foto i den högre skolan.
Då skulle den bli kritiserad av många (åtminstone av mig).
 

hansen2

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Nja, det vet jag väl inte. Om det hade varit samma typ av bilder som det var ifrån början på DHS. Som tex denna bild:

med samma budskap dvs om det är riktigt flummigt o konstigt då är det foto i den högre skolan.
Då skulle den bli kritiserad av många (åtminstone av mig).
Ett DHS för nybörjarna hade varit en icke-angelägenhet. Få hade brytt sig då de sett sig som lite förmer för ett sådant sällskap :)

Hursom så har den här tråden varit tramsig i överkant lite för länge nu. Jag hoppar av och läser ngt annat ...

/Johan
 

matnyttige

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Ett DHS för nybörjarna hade varit en icke-angelägenhet. Få hade brytt sig då de sett sig som lite förmer för ett sådant sällskap :)
Vet inte riktigt vad du menar en DHS för nybörjare. Att DHS ska bestå av nybörjare eller om DHS ska vara till för nybörjare som ska guidas i vad god fotografi är? Om det är det sista så får det ju bara vara min typ av bilder för jag vet ju bäst eller kanske ännu bättre min polare som endast tar skumma bilder i gråbrunt på ett slags motiv som inte går hem hos någon. Det måste i alla fall vara väldigt svårt o likartat.

//Snobberiklubbens ordförande Herr Mats Berggren.
 

urbano

Aktiv medlem
Ett problem med DHS kan bli att fotograferna satsar på "säkra kort" det vill säga bilder som enligt en
gängse bildsyn är "snygga" eller "har fina toner" etc. Innehållet i bilderna som visats hos Sällskapet har hittills varit magert. Ofta är det inåtvända bilder som kanske mer beskriver fotografens känslor
inför sig själv (vilket i princip är helt OK). Men jag saknar kontakten med livet som pulserar här omkring oss. I verkligheten. Även de så kallade vardagsbilderna ser rätt uppstyltade och livlösa ut.

Jag gav upp ett försök att visa bilder från en utställning jag haft. Bilder som jag ändå tyckte har en del liv. En kommentar löd "Menlös titel" Det var en bild på en tolvårig tjej som heter just så som titeln. Jag bryr mig inte om kritik om "lutande horisonter" eller sånt. Det är rätt roligt till och med. Men denna kommentar var så obotligt korkad att jag tappade lusten helt.

Men kanske kan de förslag som finns om att fotografer ska visa en portofolio, kanske ha gjort en utställning eller planerar en sådan höja kvaliteten? Det blir annars lätt att pålitliga bildleverantörer till fotosajter tar hand om hela utrymmet. Ibland handlar det till och med om vad Kurt Bergengren kallade för "amatörer med storhetsvansinne"
 
ANNONS