Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Poladroid dag 1

Produkter
(logga in för att koppla)

mlovholm

Medlem
Hej!
Jag hittade idag Poladroid softan! Eftersom jag gillar något av en retro-stil och har en hel hög med bilder från indien från senaste höst är det här det roligaste som hänt på länge. Bilder från indien passar på något sätt extra bra med polaroid och "snapshot"-stil på bilderna tycker jag.

Resultatet av dagens experiment kan ses på:
http://dorre.slashbox.net/test/

Kommentera gärna och och länka in/lägg in egna POLADROID bilder!

Bildtexterna är kanske mera åt corny-hållet, men jag kunde inte låta bli att lägga in något på det stora vita utrymmet nedantill. Det skrek efter uppmärksamhet!
 

Engelen

Aktiv medlem
trevliga bilder..
Gillar själv den softan starkt...
Ska använda den när jag kommer hem från Chernobyl om inte min Holga har lyckats producera schyssta bilder..
 

mlovholm

Medlem
Hehe. Jo, har dock lite på känn att många "fotografer" blir upprörda av att använda program som försämrar en bilds tekniska kvalitet istället för att höja den.

Menar du att du använder poladroid på holga bilder?
 

Engelen

Aktiv medlem
nej nej...
Tar med mig min DSLR till Chernobyl också..
Om inte Holga bilderna blir bra får jag använda dem från DSLRen och Polaroidisera dem :)
 

mlovholm

Medlem
Bilderna är nog tillräckligt högupplösta för att ta ut kopior till pappers som har "rätt storlek". Dvs polaroid storlek

Det har dock diskuterats en pro version där man kan själva ställa dpi.
 

paco

Aktiv medlem
Det blir mer realistiskt med systemkamera märkte jag. Polaroid är ju ett stort format och man får väldigt lätt kort skärpedjup. Man får nog in drygt 6 FF-sensorer på filmytan i 600/Time-Zero filmen.

Tur att ramen kommer med, annars ser det ju inte ett dugg ut som riktig film. Alldeles för perfekt skärpa. Inga vita kemisvampar heller.
 

allj

Aktiv medlem
Vad är det för typsnitt du använt för texten under bilderna. Riktigt läckert!

Blev lite avundsjuk så var tvungen att "framkalla" ett par bilder själv..
 

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Tycker det blir fantastiska bilder med det programmet. Enligt mig det ultimata verktyget om man har en hög med bilder som känns hopplösa...detta program kan göra underverk!

Lite tjatigt dock med upphovsmannens fingeravtryck på varannan bild :)
 

mlovholm

Medlem
Vad är det för typsnitt du använt för texten under bilderna. Riktigt läckert!

Blev lite avundsjuk så var tvungen att "framkalla" ett par bilder själv..

Typsnittet var ett jag hittade:
http://www.dafont.com/christopherhand.font

Det finns säkert bättre, det här innehåller t.ex. inga skander och inte alla special tecken man vill ha, apostrofer och dylikt. Formatet skriker efter att någon slags text med.

Angående fingeravtrycken är det säkert vettigt att stänga av dem jo :) Det är lite väl.

Ett photoshop macro för att åstadkomma liknande effekter vore trevligt, känner någon till om det finns något motsvarande?
 
ANNONS