Annons

Balja för droppfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Tänkte börja med lite droppfoto, men behöver nåt bra att ha vattnet i. Vill helst ha en svart balja som inte är allt för hög, men detta verkar vara omöjligt att få tag på! Har kollat i diverse byggbutiker, järnhandlare, clasohlson, Ikea osv. men inte hittat nåt. Nån som vet vart man kan få tag på det? Eller nån som kanske kan rekommendera nåt annat lämpligt att ha vattnet i?
 

Aldalfo

Aktiv medlem
jag tyckte det gick bra med en stor ugnsform (kolla in mina två bilder), den är svart och det blir en stor vattenyta. Testa gärna manuell blixt/blixtar som du tar ner mycket i styrka, mindre effekt - kortare exopneringstid för att riktigt frysa dropparna, för övrigt behöver det inte vara mer upplyst än att du kan ställa in skärpan, jag tror det blir bäst om man skippar yttre belysning.
 

Brix

Aktiv medlem
jag tyckte det gick bra med en stor ugnsform (kolla in mina två bilder), den är svart och det blir en stor vattenyta. Testa gärna manuell blixt/blixtar som du tar ner mycket i styrka, mindre effekt - kortare exopneringstid för att riktigt frysa dropparna, för övrigt behöver det inte vara mer upplyst än att du kan ställa in skärpan, jag tror det blir bäst om man skippar yttre belysning.
Att jag inte tänkte på ugnsformar! Tack för tipset!
 

Per N

Aktiv medlem
Tusan ja, ugnsform! Jag har kört med ett svart målartråg som jag köpte på biltema, men ugnsform är ju ganska mycket större. Genialt! Tack =)
 

Nitobert

Aktiv medlem
jag har också provat med både ungsform, och med en djup balja, och ungsformen funkade bäst, det blev för lite uppstuds med den djupa baljan för mig.
 

daniilito

Aktiv medlem
jag tyckte det gick bra med en stor ugnsform (kolla in mina två bilder), den är svart och det blir en stor vattenyta. Testa gärna manuell blixt/blixtar som du tar ner mycket i styrka, mindre effekt - kortare exopneringstid för att riktigt frysa dropparna, för övrigt behöver det inte vara mer upplyst än att du kan ställa in skärpan, jag tror det blir bäst om man skippar yttre belysning.

riktigt smart ide´ , fick riktigt bra bilder tack för tipset!
 

Brix

Aktiv medlem
Har testat lite olika ugnsformar nu men hittar ingen som funkar riktigt bra. Nån som vet vart man kan köpa en svartblank och någorlunda djup ugnsform?
 

Candersson

Aktiv medlem
En annan variant är ju en "katt-toalett-låda" från djuraffären.
Det kanske inte finns svart men väl mörkgrått.
De brukar vara ca 30x40cm och ca 10cm hög kant
 

cls

Aktiv medlem
Hej, den jag har använt några gånger med bra resultat är den jag brukar kalla "långpannan" som man typiskt kör t.ex. ugnspannkaka och pommes i (dock inte samtidigt) och som följer med när man köper spisen. Alltså snarare en djup ugnsplåt än en ugnsform. Den är just blank och svart och lagom många cm djup.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Den här finns i svart: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80130130

Om man tar den vita och sätter på lådan den tillhör så kan man placera en blixt i lådan och få ett mjukt och fint underljus. Jag har använt detta till rök-fotografering.

Jag har även tagit en svart låda, målat den med siverchrome-spray inuti, satt på ett vitt lock och använt som softbox med speedligt-blixtar.

De vita locken går även utmärkt att skära i och göra små softboxes och difusers att sätta på speedlights eller framför pop-upblixten.

Väldigt användbar och billig låda!
 
ANNONS