Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sRGB eller Adobe RGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
"sRGB is the Worlds default color space. Use it and Everything looks great everywhere,all the time". (KenRockwell).

Personligen så använder jag sRGB rakt igenom. Fotar i RAW-format och kameran inställd på sRGB. Minst krångel.
Bilderna visas lika på min bildskärm, när jag exporterar dem till fotosidan, skickar in dom till någon tävling eller tidning etc. Och när någon annan tittar på dem i sin dator etc.
Gå gärna in på webben och läs vad KenRockwell skriver om det hela.
Mvh. R.J.
Hmmmm, Du får nog lära dig hur din kamera hanterar olika inställningar. Om du fotar i raw kan du ställa in kameran på sRGB eller aRGB om du vill. Fast de inställningarna påverkar bara jpg-bilden om du nu använder det.

Så dina bilder kommer när du fotar raw ha med sig hela den färgrymd din kamera kan prestera.

Kanske ställer du in bildstil också i kameran och tror det påverkar bilden. Det gör det inte om du fotar raw.
 

joakim d

Aktiv medlem
Nja
sRGB & aRGB innehåller lika många färger men aRGB har större steg mellan färgerna. OM jag har förstått Stefan Ohlson rätt.
Det var därför jag skrev färgtoner, kanske nyanser hade varit ett bättre ord.

Dessutom så kan man minska färgmättnaden för en färg som får problem vid konverteringen till en mindre färgrymd. Men startar du i den mindre färgrymden så kan du inte fixa ngt sådan i post.
Till en större färgrymd var det jag skrev om.
 
Hmmmm, Du får nog lära dig hur din kamera hanterar olika inställningar. Om du fotar i raw kan du ställa in kameran på sRGB eller aRGB om du vill. Fast de inställningarna påverkar bara jpg-bilden om du nu använder det.

Så dina bilder kommer när du fotar raw ha med sig hela den färgrymd din kamera kan prestera.

Kanske ställer du in bildstil också i kameran och tror det påverkar bilden. Det gör det inte om du fotar raw.
Ja du har rätt. Det spelar inte så stor roll om kameran är inställd på sRGB eller AdobeRGB. Men när jag öppnar min bild i min RAW konverterare så kan jag välja om bilden skall öppnas med inbyggd profil eller ej. Och sedan fortsätta att bearbeta bilden i denna färgrymd ( i mitt fall sRGB) och sedan spara den som JPEG eller TIFF med profilen sRGB).
Tycker att det är mycket enklare eftersom bilden kommer att se likadan ut när jag tittar på den i min skärm, när jag laddar upp den på fotosidan eller när jag exempelvis gör en utskrift.
(En bild som redigerats i AdobeRGB ser ej likadan ut när den omvandlas och sparas i sRGB).
 
ANNONS