Annons

Tunisien - Sousse

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska till Sousse i Tunisien i maj... tänkte kolla om det är någon som har några bra tips om vad man ska göra för utflykter etc. för att hitta fotosköna miljöer? Någon som har varit där och har bra tips? Tacksam för svar... :eek:)
 

TheJaff

Aktiv medlem
Var till Hammamet för ca 2 år sedan och även om vi (jag o flickan) inte gjorde något annat än tog tåget till Tunis en dag så vet jag iaf om:

Gamla ruinerna av Kartago kanske kan vara något? Borde inte ta mer än 2 timmar med tåg från Sousse.

Vill du lägga ner lite mer tid kanske kameler och grottor i öknen är spännande. Besöka det riktiga Tatooine från Star Wars-filmerna :)
 

Ribbe

Aktiv medlem
Att besöka öknen och det där stället där de gjorde där de gjorde star wars filmerna tycker jag att du ska besöka. För att fota lokalbefolkningen i deras lokala miljöer kan median också vara ett tips.
 

Ribbe

Aktiv medlem
Glöme skriva att i El Djem finns en mycket välbevarad amfiteater som jag också tycker är värt ett besök.
 

Anders Ferm

Medlem
Hej!

Har varit i Tunisien och det är ett bra resmål också för fotografering.

Amfiteatern i El Jem tidig morgon gav fina bilder, och en tur ut i Sahara öknen med kamelridning kan man ju också göra en hel del med.

Ett besök hos berberfolket som bor i grottor ute i stenöknen är också värt ett besök, samt kanske ett besök på någon marknad där det säljs mycket keramik ute på gatorna i ett myller av färger.

Trevlig fotoresa!

Anders
 

Ablo

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Ska ta till vara på alla tips.. Någon som har tips ang. hur man reser till öknen etc? Har hört att det billigaste är att hyra en taxi?
 

Ribbe

Aktiv medlem
Ablo skrev:
Någon som har tips ang. hur man reser till öknen etc? Har hört att det billigaste är att hyra en taxi?
Jag vet inte riktigt vad som är billigast. När jag var i sahara åkte jag med Detur och det var de som fixade bussresan till och från öknen.
 

sMitternacht

Aktiv medlem
Jag backpackade drygt två veckor i Tunisien 2003, vilket var otroligt enkelt och billigt. Nåt av det roligaste var att åka till oasen Douz, vi bodde på ett litet hotell mitt inne i stan istället för turistkomplexen i utkanten. Trevligt folk, god mat, och skön orientalisk känsla. Hyrde en jeep med chaffis och åkte ut och kollade på sanddyner, och sov på taket till hotellet under stjärnhimlen och månen. Vaknade på morgonen av böneutroparna. Väldigt idylliskt.

Vad gäller romerska ruiner är Kartago och El Djem inte så dumt, men det är betydligt lugnare (och större) i Sbeïtla vid gränsen till Algeriet. Det är lite av ett äventyr att ta sig dit också, man får se mycket vackert landskap på vägen.

Jag var aldrig i Sousse, risken att träffa svenskar var för stor :) Men jag har hört att medinan ska vara snygg och inte så värst turistig. Medinan i Sfax är kul för den är helt oexploaterad, det är bara gamla kvarter där det bor folk, inte en miljon stånd med krims-krams som i Tunis t.ex.

Berber-områdena i söder är också intressanta, men där bör man nog hyra en bil och åka ut till de mindre byarna (vilket jag inte kunde göra av ekonomiska skäl). Jag såg tyvärr bara Matmata där dom för övrigt spelade in en del scener i första Star Wars-filmen.

Vill man se lite mer dramatisk kust och lite grönare natur rekommenderar jag El Haouaria och halvön Cap Bon. Där kan man bada från klippor och snorkla och allt möjligt.

Ett annat guldkorn är ön Kerkennah utanför Sfax. Finns inte så mycket att se, men där är väldigt lugnt, allting går på halvfart, man kan snacka med fiskare och få följa med dem ut och fiska eller bara chilla på stranden. När jag var där var vi nästan de enda västerländska turisterna på ön.

Det är enkelt att ta sig runt. Tågen går ofta och är billiga, dessutom har Tunisien som enda land i världen (antagligen) billiga och goda mackor på tågen. Hyra taxi är nog lite väl dyrt, men det finns nåt som kallas Louage som är en mini-buss som går bestämda sträckor, men den går när den blir full. Och ofta kan de köra en dit man ska om det inte är för stor omväg. Kostar kanske 25% mer än tåg och reguljär buss. Om man har bråttom kan man betala några extra biljetter och så går louagen direkt även om den inte är full, det blir kanske lite dyrt men för kortare sträckor kan det vara värt det (gjorde det bara en gång själv). Eftersom det är så oproblematiskt att resa rekommenderar jag inte att ta guidade turer från nån resebyrå, dom lär ju kosta tre-fyra ggr så mycket och man får inte träffa några Tunisier förutom en guide på sin höjd.

Guideboken Footprint Tunisia som jag använde hade väldigt mycket bra och pålitlig information. Har för mig att jag har sett en aktuellare upplaga av den. 2003 kan ju ha fel med telefonnummer och priser.

Jag har ett antal bilder från den resan på den här adressen:
http://www.trekearth.com/members/mitternacht/photos/Africa/Tunisia/
 

Ablo

Aktiv medlem
Ribbe skrev:
Jag vet inte riktigt vad som är billigast. När jag var i sahara åkte jag med Detur och det var de som fixade bussresan till och från öknen.
Ok! Jag åker också med detur.. Kommer du ihåg vad det kostade? Bokar man det där nere?
 

Ablo

Aktiv medlem
En annan viktig sak som jag kom att tänka på...
Vad har dom för nät/el-uttag nere i Tunisien. Jag menar, man lär ju behöva ladda kameran med jämna mellanrum. Behöver man köpa någon adapter etc?
 

Ablo

Aktiv medlem
sMitternacht skrev:
Jag backpackade drygt två veckor i Tunisien 2003, vilket var otroligt enkelt och billigt...
"Guideboken Footprint Tunisia" verkar ju helt klart som en "bra-grej-att-ha-med-sig". ;o)

Matmata är ju ett måste! Man är ju ett StarWars fan.
 

Ribbe

Aktiv medlem
Ribbe skrev:
Kommer inte riktigt ihåg. Jag ska försöka ta reda på det så återkommer jag ikväll.
Nej jag kommer inte ihåg vad det kostade men man bestämde sig där nere. Det som också är lite bra är att man inte åkte raka vägen till öknen utan vi stannade bland annat i El djem (amfiteatern) och där de gjorde star wars.
 
ANNONS