Annons

Gratis nummer i brevlådan?

Produkter
(logga in för att koppla)

h.pettson

Aktiv medlem
Så har det hänt igen. Ett nummer av Fotosidan Magasin låg i brevlådan trotts man inte är prenumerant men denna gång undrar man verkligen vad som försigår. För snart ett år sedan hände det också och man tänkte "schysst, sambon blir glad". Då jag föredrar fotosidan.se och hon däremot enbart tagit till sig Magasinet.

Sen kom ett inbetalningskort någon vecka senare för en prenumeration... Trotts jag inte beställt någon sådan. Då löste det sig enkelt genom att ringa förlaget. Men frågan nu är, kommer det ett inbetalningskort, igen? Och varför skickas Magasinet ut?

/Håkan
 

Ventures

Aktiv medlem
Negativ avtalsbindning

Utdrag ur Lagen.nu:

"Huvudregeln i svensk rätt är att man måste acceptera ett avtal för att bli bunden av det. Man kan inte bli bunden på grund av sin passivitet. (synonym: Negativ avtalsverkan)

Negativa säljmetoder godtas som huvudregel alltså inte. Ett exempel på detta är att försäljare ibland kan skicka fakturor (anbud) eller varor utan att man beställt någonting aktivt. Normalt behöver man då inte skicka tillbaka varan eller tacka nej för att slippa betala.

När det gäller förnyelser av försäkringar eller prenumerationer kan det dock vara tillåtet med negativ avtalsbindning. Då kan säljaren skicka ut en faktura med ett inbetalningskort och mottagaren blir betalningsskyldig om han inte aktivt markerar att han inte vill förnya avtalet. "

Har du prenumererat tidigare?
 

Matti Montana

Avslutat medlemskap
Varför tar de betalt?

Jag har överhuvudtaget svårt att förstå varför man ska behöva betala för tidningen, åtminstone som guldmedlem.

Just det, "medlem" heter det, som om fotosidan.se vore en ideell förening och inte ett vinstdrivande företag.

Materialet kommer ju trots allt så gott som uteslutande från "medlemmarna" själva, och gratis är det visst också, vad? Jag tycker det är lusfräckt av fotosidan att ta betalt för tidningen. Den borde självklart ingå i det så kallade medlemskapet.
 

Sönder

Avslutat medlemskap
Även fast mycket av innehållet kommer från medlemmarna så betyder ju inte det att alla tryck- och distributionskostnader är gratis?
Vi bestämmer ju själva om vi vill ha tidningen eller inte även om det inte verkar ha fungerat i h.pettsons fall.

Tycker du ska kontakta försäljningsavdelningen igen
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad gäller ursprungsfrågan har jag ingen aning. Jag har fått en gratistidning vid ett tillfälle och det var när FS Mag hade vunnit något pris och fått x antal gratisdistributioner av Posten. Det var väl våren eller sommaren 2009 har jag för mig. Då kom ingen räkning som det borde vara och jag tror faktiskt inte att IDG avsiktligt sysslar med försök till negativ avtalsbindning.

Jag har överhuvudtaget svårt att förstå varför man ska behöva betala för tidningen, åtminstone som guldmedlem.
Därför att varken Fotosidan och framför allt inte IDG, som ger ut tidningen i samarbete med FS, bedriver välgörenhet.

Just det, "medlem" heter det, som om fotosidan.se vore en ideell förening och inte ett vinstdrivande företag.
Det är inget unikt för FS. Har man ett American Express-kort så betecknas man "kortmedlem" och där är det rimligen en betydligt mer tveksam beteckning än när man är med i en community. Ingenting tvingar dig heller att betala. De flesta medlemmar betalar ingenting förutom att glo på annonser och genom att bidra med innehåll på sidan.

Materialet kommer ju trots allt så gott som uteslutande från "medlemmarna" själva, och gratis är det visst också, vad? Jag tycker det är lusfräckt av fotosidan att ta betalt för tidningen. Den borde självklart ingå i det så kallade medlemskapet.
Det kan ju förstås diskuteras olika aspekter på att det inte ger någon ersättning av betydelse att vara med i tidningen. Oavsett det så kostar det fortfarande pengar att producera och distribuera en tidning. Som ovan, FS och IDG bedriver inte välgörenhet. Dessutom ges det rabatt om man kombinerar medlemskap med tidningen.
 

Matti Montana

Avslutat medlemskap
Därför att varken Fotosidan och framför allt inte IDG, som ger ut tidningen i samarbete med FS, bedriver välgörenhet.
Åh fan!

500 spänn kostar guldmedlemskapet. Föralldel, det är svårt att räkna ut fotosidans kostnader, så jag ska inte tycka alltför bestämt. Men det känns ändå som att en tidning baserad på gratismaterial inte kan vara särskilt dyr att åstadkomma.

Vad gäller rabatten så gäller den, tror jag, bara som lockmedel att få folk att teckna (så kallat) medlemskap. Har man som jag redan betalt får man ingen rabatt. Vilket känns surt. Eller har jag fått saken om bakfoten?

Vad gäller ordet medlemskap så har du naturligtvis rätt, det har kommit att yankeefieras. Men det behöver ju inte betyda att man som svensk med erfarenhet av folkrörelser känner sig bekväm med det.
 

Matti Montana

Avslutat medlemskap
... om det nu inte bara är så att jag är en sur gammal kvarleva.

Risken finns. Men aldrig i livet att jag skulle ge bort bilder till en kommersiell produkt. Om man tar betalt så betalar man också för sig. Så är det min värld. Det är en principsak och en hedersfråga.
 

h.pettson

Aktiv medlem
Faktura för 4 nr av Fotosidan Magasin kom i går...

I dag ringde jag en förstående kundservice som strök den, precis som förra gången. Dessutom så ställde de upp på begäran att spärra Fotosidan från att teckna/fakturera mig i framtiden. Lika service inriktade har ansvariga här inte varit då man på 5 dagar inte ens försökt ge sig på en förklaring till detta?!

Och svar på frågan; Nej! Jag har aldrig varit prenumerant, om man bortser från första gången detta hände. Inte heller har jag varit betalande medlem tidigare eller köpt något via fotosidans butik.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jag fick också tidningen för ett par veckor sen. För några dagar sen så kom inbetalningskortet !!!! Jag kastade bara det.
Och de skriver på inbetalningkortet precis som om man själv tagit en prenumeration. Otroligt dåligt av Fotosidan att köra med så billiga trix för att lura medlemmarna på några hundralappar
 
Senast ändrad:

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ursäkta att det tydligen kommunicerats dåligt här, det var ju meningen att det skulle skickas epost om det här innan det lades in som prenumerationer - men det har tydligen ramlat mellan stolarna.

Vi upptäckte att vi haft en felaktighet i ordersystemet, man har under vissa tider kunnat beställa prenumeration på Fotosidan Magasin via vanliga FS-butiken (där man även köper medlemskapen), inte bara via det speciella formuläret. Sådana beställningar skickades aldrig till IDG/Pressdata.

Produkten hette där "Fotosidan Magasin (via IDG)" med priset 0 kr. Ni har båda lagt sådana ordrar i december respektive juni, men dessa effektuerades dock aldrig pga felet, så det är fullt förståeligt att ni undrar så här långt efter - men vi antog att ni ville ha tidningen då ni lagt en beställning.

Vill ni inte ha tidningen är det bara att skicka mail till fotosidanmagasin@pressdata.se och säga upp prenumerationen.

Återigen, vi ber om ursäkt att det kommunicerats så dåligt runt detta - det var inte meningen alls.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Så om man fick ett gratis provnummer i dec. 2009. Då antog ni att man ett år senare ville ha en 1 års prenumeration för 249 kr på er tidning :)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det stod iofs "Fotosidan Magasin prenumeration 4 nr (via IDG) - för grundmedlem", men jag är helt med på att man kan ha trott att man fick en gratis prenumeration när det inte stod något pris i butiken.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi försöker inte blåsa någon. Vi tjänar ingenting på det och dessutom så blir det ju bara missnöjestrådar som denna och det gagnar verkligen inte oss. Så vi försöker verkligen undvika det.

Kort summerat så är det som Christer skrev ovan, och nu när vi hittat felet så skickades alla beställningar in till Pressdata (även en handfull som beställde fyra nr för 0 kr. Vilket båda ni tillhör). Pressdata hanterar dessa nya namn och adresser som nya prenumeranter (vilket är korrekt) och de har en service att de då genast skickar liggande nummer (för att man inte med vår tidning skall få vänta till februari).

Men eftersom ni trott att ni skulle få 4 nr gratis så blir ni såklart konfunderade över fakturan nu. Vilket är förståeligt. Jag kollar med Pressdata hur vi enklast styr upp krediteringen för er som inte vill betala och hur ni meddelar oss. Det är lördag nu (och då jobbar bara Fotosidan) så på måndag får jag kolla hur vi gör.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det stod iofs "Fotosidan Magasin prenumeration 4 nr (via IDG) - för grundmedlem", men jag är helt med på att man kan ha trott att man fick en gratis prenumeration när det inte stod något pris i butiken.
Inte gratis prenumeration. Man fick prova på tidningen och skulle få ett nummer gratis utan att binda upp sig för något annat. Ni skickade heller inte ut tidningen. Så man fick alltså ingenting gratis eller för 0 kr. I stället startade ni en prenumeration nästan ett år senare för 249 kr.
Du behöver inte försöka ändra orden och meningarna lite nu i efterhand när ni gjort fel. otroligt att du försöker försvara det och istället få det till att medlemmarna inte förstått det eller själva gjort något fel
 

h.pettson

Aktiv medlem
Isf. får ni söka efter fler fel i era system för detta var andra gången detta inträffade och någon fullgjord beställning av gratis/pröva på nummer har jag då inte ansökt om via fotosidan.se!

Jag såg däremot en stor top banner för mer än ett år sedan då fotosidan magasin var nyfödd som annonserade nått i still med "Få ett nummer av F M grattis som medlem på Fotosidan.se". Vilket lätt lockande då sambon köpt nr 2 för att se vad det var. (Hon som inte besöker fotosidan.se ;) ) men den sidan laddade aldrig som den skulle och någon dag senare då jag tittade efter formuläret så hittade jag det inte längre.
Men steget därifrån till en gjord anmälan är milsvid. Detta måste isf. gjorts så att information ur mitt medlemskap på fotosidan hämtats via skript och förts in i beställningsformulär utan mitt godkännande.
Och sedan en andra gång, nästan som jag skulle valt att förlänga prenumerationen jag aldrig haft..

*edit*
Kan tilläga att det var ca 4-5 månader efter denna banner som första "prenumerationen" trillade ned i brevlådan och redan då gick man in på fotosidan och forumet för att se vad det var för överraskning som delats ut men fann inget. Annat än en faktura några dagar senare.
Och ja, jag har sett erbjudande om 4 nr av F M i butiken men aldrig varit i närheten av dem.
 
Senast ändrad:

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Isf. får ni söka efter fler fel i era system för detta var andra gången detta inträffade och någon fullgjord beställning av gratis/pröva på nummer har jag då inte ansökt om via fotosidan.se!

Jag såg däremot en stor top banner för mer än ett år sedan då fotosidan magasin var nyfödd som annonserade nått i still med "Få ett nummer av F M grattis som medlem på Fotosidan.se". Vilket lätt lockande då sambon köpt nr 2 för att se vad det var. (Hon som inte besöker fotosidan.se ;) ) men den sidan laddade aldrig som den skulle och någon dag senare då jag tittade efter formuläret så hittade jag det inte längre.
Men steget därifrån till en gjord anmälan är milsvid. Detta måste isf. gjorts så att information ur mitt medlemskap på fotosidan hämtats via skript och förts in i beställningsformulär utan mitt godkännande.
Och sedan en andra gång, nästan som jag skulle valt att förlänga prenumerationen jag aldrig haft..

*edit*
Kan tilläga att det var ca 4-5 månader efter denna banner som första "prenumerationen" trillade ned i brevlådan och redan då gick man in på fotosidan och forumet för att se vad det var för överraskning som delats ut men fann inget. Annat än en faktura några dagar senare.
Och ja, jag har sett erbjudande om 4 nr av F M i butiken men aldrig varit i närheten av dem.
Samma sak för mig.
Har heller aldrig varit i närheten av deras 4 nr erbjudande
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det är ju också så självklart att det inte gått till som vissa på Fotosidan skriver här. Om man hade fyllt i att ta en 4 nr prenumeration från december 2009, så hade ni ju inte väntat ett år att skicka första tidningen och inbetalningskortet. Det står även på tidningen efter mitt namn att det är ex 1 som ni skickat ut.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
@Lars: Vi har inte riktigt samma bild av hur och vilka beställningar som lagts. Men jag mailar dig så kan vi reda ut det via mail.
 

drejjan

Aktiv medlem
Jag fick nu två exemplar, ett till min fars bostad och en till min mors. Ringde IDG och frågade vad det var frågan om och de berättade att jag hade en gratis prenumeration á 6 nummer vid sidan av min betalade prenumeration som går ut nästa nummer. Vet inte varför jag fått denna gratisprenumeration, men den tackar jag för! :)
 
ANNONS