Annons

Vertikala linjer i bild, banding?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som kan förklara varför jag får vertikala linjer i en del av mina bilder tagna på hög iso (3200) med min Canon 5D. 20 av 250 bilder tagna på en konsert hade mer eller mindre av detta fenomen.

Frågor:
1) Kan det vara något fel på min kamera?
2) Är detta fenomen vanligt?
3) Hur undviker jag detta fenomen?
4) Någon som har något bra PS-trix för att reparera på redan sabbade bilder?

Vänligen från
/Dick
 

Bilagor

Senast ändrad:

bengt-re

Aktiv medlem
Ja, du kör troligen med AF-servo. Då har 5D det problemet med störningar ifrån af motorn. Kör One-Shot eller AI så förvinner problemet.

Problemet är mer eller mindre tydligt på olika objektiv så test med något annat objektiv. Nya nyladdade batterier kan minska problemet en aning. Påslagen IS kan förvärra problemet - testa och se.

5D mkII har inte detta problem så en lösning är att byta hus, men det är ju lite kostsamt...

Men som sagt - inget fel på din kamera - detta är en konstruktionsmiss och fenomenet finn mer eller mindre tydligt i alla 5D
 
Okay, tack för ditt svar, nu vet jag i alla fall i vilken ände jag ska börja felsöka. Du har rätt, jag tror jag körde med servo, för att testa, denna plåtning men jag kopplade inte det till problemet. Ska köra oneshot framöver.
Tack!
 
Senast ändrad:

sarnor

Avslutat medlemskap
Det är inget fel med din kamera som går att åtgärda, störningarna finns hos alla 5D kameror (ej Mk2). Problemet är som Bengt skriver störningar från AF motorn hos vissa objektiv, kanske tydligast med Canons EF 50/1.4. Fenomenet uppstår bara vid höga ISO och i kombination med följande autofokus (AI fokus eller AI servo), undviker man denna kombination så slipper man problemet helt.

Objektiv med ringformad USM fokusmotor verkar inte ge några störningar, utan det är i princip bara de enklare modellerna med DC eller Micro USM som drabbas. Så valet av objektiv kan vara avgörande.

Något sätt att ta bort störningarna i efterhand har jag inte sett, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig där.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det borde att gå skriva ett filter som gör detta tämligen väl då det som hänt är att "gain" är lägre på vissa linjer så att skriva ett filter som med valbart antal linjers medelvärdesbildning hittar ett linjehistogram som det försöker hålla konstant genom att variera gain applicerat på aktuell linje bör fungera. EFtesom det teoretiskt går skriva ett "anti banding" filter plugin så finns det troligen också om man bara lyckas hitta det på nätet. Sen om det är värt besväret är en annan sak...
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag vill påstå att du har en typisk elektromagnetisk störning som stör bilden.


Är det någon som kan förklara varför jag får vertikala linjer i en del av mina bilder tagna på hög iso (3200) med min Canon 5D. 20 av 250 bilder tagna på en konsert hade mer eller mindre av detta fenomen.

Frågor:
1) Kan det vara något fel på min kamera?
2) Är detta fenomen vanligt?
3) Hur undviker jag detta fenomen?
4) Någon som har något bra PS-trix för att reparera på redan sabbade bilder?

Vänligen från
/Dick
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Nej, elektrisk störning. Det är förbrukningen hos af-motorn som ger instabil spänningen till sensorn och orskar störningarn.
Jag har aldrig sett någon officiell förklaring annat än att "störningar som förstärks på höga ISO", var har du fått uppgiften om af-motorn?

Canons officiella förklaring finns här: http://www.dslrphoto.com/2006/02/23/chuck-westfall-comments-on-5d-camera-banding-issues/

Notera även att det för vissa objektiv finns en fix för att reducera störningarna, vissa komponenter byts då ut i objektivet (vanligen hela kretskortet).
 

bengt-re

Aktiv medlem
Problemet är välkänt och går reducera genom att byta patcha elektroniken i objektivet.

Sen är det alltid så att man måste vara två för att dansa tango. Ett störande system och ett stört system. Känsligheten är självklart större vid höga ISO då S/N är lägre. EOS 5D är notorsikt lättstörd och fungerar inte med radioblixttriggar heller då RF-pulsen ifrån X-synk ger en klart och tydlig störning i bilden.

Jag noterade idag förresten att även EOS 40D har lite banding med just EF 50 f/1.4 USM om man kör den på ISO 4800 - inte så mycket, men märkbart på gränsen till störande iaf.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4026728588/

Jag säger inte att det är helt lätt att undvika helt, men lite trist ändå och ännu en anleding att man inte kan lägga bort Tmax P3200 och analoga hus helt...
 
ANNONS