Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

trasiga filer 1Dx

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Min kollega har just köpt en 1 Dx och får ibland trasiga filer som den bifogade. Först trodde vi det var minneskortet som felade, men nu har hon provat flera olika och problemet finns där på samtliga. Dock bara ibland.
Kortet var ett SanDisc Extreme Pro 95MB/s 32 GB.
Förslag någon?
 

Bilagor

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Min kollega har just köpt en 1 Dx och får ibland trasiga filer som den bifogade. Först trodde vi det var minneskortet som felade, men nu har hon provat flera olika och problemet finns där på samtliga. Dock bara ibland.
Kortet var ett SanDisc Extreme Pro 95MB/s 32 GB.
Förslag någon?
Ser ut som ett sådant där "art filter" som kameratillverkare älskar att skryta om ... :)

Mitt förslag: in på service.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har haft min 1D X i ett drygt halvår och tagit närmare 40.000 exponeringar. Kör också Sandisk Extreme Pro 32 GB. Har inte fått något liknande fel alls.

Eftersom det är garanti på kameran så är det inget att tveka på: in på service! Men ring Canons support först och kolla om de vet mer.

Det kan vara bra om verkstaden får med de trasiga filerna. Då kan de läsa ut kamerans inställningar vid tillfället.
 

hornavan

Aktiv medlem
Har pratat med Håkan (?) på Canon och han funderar att det kan vara något annat än kameran, men nu är jag tveksam. Kamerans ägare har tagit 100K med sin 1D mkt och ALDRIG fått en sådan fil förut. Allt annat är samma, dator, läsare osv.
Fler förslag.
 

ursose

Aktiv medlem
Jag hade liknande problem fram till för en månad sedan men kan inte säga 100% vad det var.
Mitt problem löstes antingen genom att få bort en trasig minneskapsel eller efter ominstallation av Windows 7 SP1 med bara säkerhetspatchar på, tidigare hade jag alla patchar på.

Testa att kopiera kortet flera ggr till en ny folder varje gång. Blir samma filer korrupta hela tiden eller är skiljer sig det från gång till gång? Om det skiljer så är det vid kopieringen det går fel.
Testa gärna med en annan dator isåfall också och med samma minneskortläsare om du har en extern. Det var det som övertygade mig om att det var datorn det var fel på, dvs det funkade utan problem på den andra datorn.

Om samma bild blir fel hela tiden har jag dock ingen idé.

Mina problem hade inte med 1DX att göra. Uppstod för olika kameror men även när jag kopierade från disk till disk. Jag testade med fyra olika diskar och fick problem med samtliga, men slumpmässigt vilka filer som blev korrupta.
 

dudek53

Aktiv medlem
Jag fick problem med min 5d mark 3 tillsammans med ett 64gb kort som jag fick till kameran. Bytte ut kortet men eftertag blev det krångel igen. Det var korrupta filer och filer som inte gick att föra över från kamera till dator. Minneskortet hängde sig. har ett äldre 32gb kort som funkar hur bra som helst och har gjort i flera år. Har troligen tagit 150 000 bilder med kortet.
Har inte direkt tid eller fler kameror att testa vad det är som är fel men mest troligt i mitt falla är korten och kameran som tillsammans inte klickar maximalt. Det verkar som att filinformationen inte hinner skivas över ibland eller att kortet helt enkelt är kasst?
Står en del på google om liknande grejer http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1190707
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Fel redan i kameran?

Även om jag numera försörjer mig på fotografering, så har jag ett förflutet i IT-svängen.
Så felsökning av sånt här är inte helt obekant för mig.

För att underlätta felsökningen något.
Ser bildern ut så där i kameran?
Eller är det först efter kopiering till datorn som problemet uppstår?

Ser bilderna bra ut i kameran, så är det med allra största sannolikhet inte kamera eller minneskort som är problemet.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ett generellt tips.

Ibland uppstår den här typen av problem pga ett trasigt filsystem på minneskortet.

För att minimera risken för detta finns det två tips.
1. När du ska tömma ett kort från alla bilder.
Använd inte raderingsfunktionen, utan alltid funktionen för att formatera i kameran.

(Den tekniska orsaken till detta är att formatering rensar allokeringstabellen på ett bättre sätt, och minskar risk för att "skräp" bli kvar i denna vilket kan ställa till en hel del problem).

2. Gör någon gång ibland en lågnivåformatering i en dator, och gör sedan en formatering i kameran efter detta.
En lågnivåformatering i datorn gör att du faktiskt rensar kortet fullständigt (vilket vare sig radering eller formatering i kameran gör detta i egentlig mening).
Detta gör dock att för kameran viktiga mappstrukturer försvinner.
Dessa strukturer återställs genom en formatering i kameran.
 

Dez

Aktiv medlem
Jag får liknande problem när jag för över filerna via USB, aldrig om jag flyttar över minneskortet. 5D mkii och G1X.
 
ANNONS