Annons

Fotografera i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Fota på i kylan

Jag fotar massor i kyla och vinter. Det kan vara regn, dimma, snöfall och diverse andra väder när jag fotar. Någon enstaka gång har min kamera stannat upp pga vädret men jag har tuggat igenom en mängd olika Nikonmodeller och objektiv i hårt väder och jag tänker egentligen aldrig på väderbekymret (började med Nikon D70 för ca 10 år sedan). Det är vanligare att jag lägger av innan kameran gör det. Jag har fotat med olika kompaktkameror också i vinterklimat och de har nog aldrig stannat pga väder. Det enda som naturligtvis är knepigt är att hålla igång batterierna men det löser man med ett extra batteri i en varm ficka. Just nu har jag en Fujifilm X100s i jackfickan och den har hittills inte sagt ifrån trots att den åker in i värmen med jämna mellanrum. Ramlade dock på den i backen i söndags och trodde att jag bara skulle hälla ut skruvar ur fickan ... kameran höll ... men inte min axel :)

Ibland har jag andats in i kameran så den blir alldeles frostig och den bakre skärmen blir oanvändbar och någon gång har en zoom blivit trög i samband med fukt i kombination med kyla ... men inga drastiska grejer. En dag i Österrike var jag tvungen att vända upp och ned på min midjeväska (där kameran låg) och hälla ur vattnet och sedan plocka isär och öppna luckor på kameran över lunchen innan den skulle ut i backen igen. Har för mig att det var en Nikon D200. 2007 fotade jag alpina VM i Åre med två Nikon D200 och båda stannade i kylan (-27 grader) men det visade sig vara tredjepartsbatterierna som inte klarade kylan.

Jag brukar springa in och ut med mina grejer och tänker sällan på att behålla dom i väskor, i plastpåsar eller lämna dom utomhus. Det är möjligt att de far lite illa, det vet jag inte, men jag har nog sällan drabbats av att kameran skulle stanna pga kylan. Dock är det intressant att känna hur mycket kyla en kameraväska kan bevara om den inte öppnas. Ibland har jag låtit kameran ligga kvar i väskan och tagit upp den sent på kvällen efter en dag i backen och då kan grejerna fortfarande vara ganska kalla ... bra termoseffekt i väskan ;-)

Jag har mer problem på sommaren med regn än vad jag med kyla på vintern ...
 
ANNONS