Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pastellpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Dranoel

Medlem
Jag var nyligen på en hantverks och samlarmässa/utställning.
Där fanns en skärm med riktigt snygga foton med närbilder av naturdetaljer.
Det var bark, gamla bräder, löv och en del annat.
Tyvärr hittade jag ingen som kunde säga något om bilderna, men en annan åskådare
trodde att bilderna var utskrivna på pastellpapper.
Det gjorde mig nyfiken, för bilderna nästan lyftes från papperet och det svarta var så svart att
man trodde det skulle svärta fingrarna om man tog på det.
Min fråga är om det finns ett papper som detta inom begreppet fotopapper
och i så fall, vad kallas detta?
Eller kan det vara så att det bara var pastellpapper för ex.vis teckning och målning?
Har någon provat?

//Leonard
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag var nyligen på en hantverks och samlarmässa/utställning.
Där fanns en skärm med riktigt snygga foton med närbilder av naturdetaljer.
Det var bark, gamla bräder, löv och en del annat.
Tyvärr hittade jag ingen som kunde säga något om bilderna, men en annan åskådare
trodde att bilderna var utskrivna på pastellpapper.
Det gjorde mig nyfiken, för bilderna nästan lyftes från papperet och det svarta var så svart att
man trodde det skulle svärta fingrarna om man tog på det.
Min fråga är om det finns ett papper som detta inom begreppet fotopapper
och i så fall, vad kallas detta?
Eller kan det vara så att det bara var pastellpapper för ex.vis teckning och målning?
Har någon provat?

//Leonard
Kolla på papper som har ordet Rag i sig. Som till exempel Canson Rag Photographique. Vill du ha mera gräng (pappersstruktur) så kan du se på olika pappers ytor på http://www.canson-infinity.com

Stefan
 

Dranoel

Medlem
Jag försöker en gång till

Är det verkligen ingen som provat utskrift på pastellpapper, eller hört talas om någon som gjort det?

//Leonard
 

Artis

Aktiv medlem
Akvarellpapper med olika struktur från en mjuk till grov ger fantastisk resultat beroende på vad man vill skriva ut.
 
ANNONS