Annons

Skall jag verkligen förnya mitt medlemskap. Jag har varit medlem sedan 2001.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har hjälpt många som är nya med systemkameror att göra ren sensorn. Eller att ta bra bilder
Jag har lagt upp mängder av bilder för att visa på olika exempel av problem eller lösningar.
Har argumenterat för att inte FF är den optimala lösningen på allt.
Bloggarna blir färre och och sämre.

Nu känns det som om Fotosidan har tagits över av teknik maffian.S om består av ett fåtal som anser sig själva veta bättre än det mesta i världen.

Vad jag måste bestämma mig för är om Fotosidan fortfarande är något jag vill var en del av Får nog fundera ett par dagar till.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du får väl lägga för- och nackdelar i två vågskålar och se vad som väger tyngst.

Vilka fördelar ser du, och vilka nackdelar utöver ”teknikmaffian”?
 

afe

Aktiv medlem
Jag har också varit här sedan 2001, och visst har FS förändrats. Tekniksnacket har dock alltid funnits här, och du har nog bidragit till det minst lika mycket som många andra. Det kommer då och då poster av långvariga medlemmar som funderar på att lämna; en del gör det och andra inte - det är fritt val. Jag har själv postat funderingar åt det hållet vid något tillfälle när jag varit sur över något, men valt att stanna.

Antingen tål man lite mothugg, eller så gör man det inte :)
 

PMD

Aktiv medlem
Varför skriver man i forumet om att man funderar på att lämna Fotosidan? Är det för att man vill bli övertalad att vara kvar? Jag är uppriktigt förundrad över det här.
 

martley

Aktiv medlem
Jag är fortfarande väldigt ny på det här forumet så jag kan väl på sätt och vis ha samma frågeställning om jag ska stanna kvar eller inte, jag känner mig för fortfarande. Hittills tycker jag i alla fall att jag har blivit väl bemött, men jag kan hålla med om att inriktningen kan upplevas som ganska teknikinriktad hittills, men det finns ju flera olika ämnesområden och man får väl välja att hålla sig till de delar man är intresserad av. Man måste ni inte läsa alla olästa inlägg.
Jag har hängt på många olika forum för olika intresseområden genom åren, och diskussionsklimatet och modereringen varierar kraftigt mellan olika forum, men det är de som deltar som bidrar till att definiera det klimatet, och moderatorer ska hindra att det spårar ur.

Angående teknik så anser jag att det är kul och en viss tekniknivå krävs för att det ens ska bli en bild, eller för att undanröja en del hinder för att det ska bli en bra bild, men den viktigaste komponenten är nog fortfarande den som håller i kameran.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har hjälpt många som är nya med systemkameror att göra ren sensorn. Eller att ta bra bilder
Jag har lagt upp mängder av bilder för att visa på olika exempel av problem eller lösningar...
Det är väl bra om man försöker hjälpa varandra. Tyvärr kanske det händer ganska ofta att det inte visas uppskattning för hjälpen. Och det delas väl ut ett och annat mothugg ibland när någon har motsatt uppfattning om det hela.
jag försöker sovra så gott det går vid genomläsning av en del forumtrådar.
Lärdomen är nog att det kan vara bra att lägga band på sig och hålla sig utanför diskussionerna många gånger.

Om man pausar forumen så finns det artiklar och annat smått och gott på fotosidan att ägna sig åt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har också varit här sedan 2001, och visst har FS förändrats. Tekniksnacket har dock alltid funnits här, och du har nog bidragit till det minst lika mycket som många andra. Det kommer då och då poster av långvariga medlemmar som funderar på att lämna; en del gör det och andra inte - det är fritt val. Jag har själv postat funderingar åt det hållet vid något tillfälle när jag varit sur över något, men valt att stanna.

Antingen tål man lite mothugg, eller så gör man det inte :)
Du Anders bör veta att jag tål mothugg. Att överge Fotosidan har varit något jag funderat över många gånger under de senaste åren.

Bloggarna har blivit färre och mindre intressanta. Forumen mer inriktade på teknik och mindre på hur man fångar intressantare bilder eller hittar något som är värt att fota i ens eget närområde.

Det fanns en tid med en Mikael som inte får nämnas med namn som det var drag på Fotosidan och vi lärde oss alla en hel del.
Numera lär jag mig väldigt lite på ett år på fotosidan. Det jag kärt mig om anda kameror som jag inte ens tänker mig köpa har jag från DPR eller andra källor långt innan Fotosidan kommer med sin bedömning.

Det som nog fått mig att ta beslutet at lämna Fotosidan är ett troll i form av Per. En som ständigt ifrågasätter allt men själv kommer med något konstruktivt. En som är med har något att säga i varje tråd Oftast om att be om mer bevis.

Så Anders jag undrar om hur jag blir bättre som fotograf genom att fortsätta med Fotosidan. Tror inte senaste året med fotosidan har gett mig mycket av det.

Så ge mig gärna en knuff för att vara kvar.
Själv tror jag att jag skall tillbringa mer på tyska och engelska forum. De är annorlunda men också mer lärorika.
 

cardazio

Aktiv medlem
Att kalla någon ett troll sådär rakt upp och ner tyder kanske inte på det.
Tyvärr håller jag med om att det blir jobbigt ibland när du tolkar in saker som passar din argumentation (medvetet?), Vilket gör att vissa trådar spårar ur och hamnar långt från ämnet eller det som är efterfrågat av TS. Ibland verkar det som att du skriver saker för att få argumentera enbart för sakens skull. Därför avslutade jag senast med att jag inte skulle skriva fler inlägg i en tråd (pga hur du håller på) och sa att TS kunde PMa istället för det hela blir tröttsamt till slut. Jag fick fortsätta dialogen via mail istället för via forumet av den anledningen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] jag undrar om hur jag blir bättre som fotograf genom att fortsätta med Fotosidan. Tror inte senaste året med fotosidan har gett mig mycket av det.

Så ge mig gärna en knuff för att vara kvar.
[...].
”Hur värderar man nyttan av e-post på arbetsplatsen? Stäng av så får du se.”

Vissa saker är inte lätt att räkna värde/nytta med.

Jag var själv medlem här under ett annat användarnamn tidigare, men tröttnade och avslutade medlemskapet.

Det gick en tid, sedan saknade jag diskussionerna. Så jag gick med igen.
Men den här gången är jag mer selektiv. Jag behöver inte besvara alla inlägg. Tröttnar jag på en tråd så slutar jag läsa. Det funkar bra.
Nu deltar jag själv på ett sätt som jag trivs med och ger mig värde. Att medlemskapet är helt gratis gör inte valet svårare :)

Vad vill du lära dig mer om inom fotografi?
Har du startat trådar inom dessa ämnen?
 

PMD

Aktiv medlem
Tyvärr håller jag med om att det blir jobbigt ibland när du tolkar in saker som passar din argumentation (medvetet?), Vilket gör att vissa trådar spårar ur och hamnar långt från ämnet eller det som är efterfrågat av TS. Ibland verkar det som att du skriver saker för att få argumentera enbart för sakens skull. Därför avslutade jag senast med att jag inte skulle skriva fler inlägg i en tråd (pga hur du håller på) och sa att TS kunde PMa istället för det hela blir tröttsamt till slut. Jag fick fortsätta dialogen via mail istället för via forumet av den anledningen.
Tråkigt att du reagerar så, men jag försöker verkligen vinnlägga mig om att argumentera med sakargument och inget annat.

Är det tråden om blixtar du syftar på? Jag blev faktiskt lite förvånad över din reaktion där. Den var lite överdriven tycker jag. Istället för att lämna diskussionen tycker jag att det hade varit bättre om jag hade fått lite mothugg om du tyckte att mina argument var felaktiga.
 

cardazio

Aktiv medlem
Tråkigt att du reagerar så, men jag försöker verkligen vinnlägga mig om att argumentera med sakargument och inget annat.

Är det tråden om blixtar du syftar på? Jag blev faktiskt lite förvånad över din reaktion där. Den var lite överdriven tycker jag. Istället för att lämna diskussionen tycker jag att det hade varit bättre om jag hade fått lite mothugg om du tyckte att mina argument var felaktiga.
Om du bara kan vrida ned det hela en bit så har jag inga problem med det, men i den tråden blev det så många faktafel, antaganden och felaktiga uttalanden om det jag sagt att det hjälper inte TS om jag bemöter allt. Då blir det bara du och jag som pratar och då är tråden helt kapad.

Hade behövts en chatt så vi kan argumentera direkt med varandra när man känner att det blir OT.
 

afe

Aktiv medlem
PMD har skrivit oneliners och andra inlägg som tillfört mer eller mindre till trådarna i femton år - förstår inte riktigt varför det nu plötsligt skulle göra någon skillnad ;)

TS fick ju bara för någon vecka sedan en ny medlem att lämna sidan genom att skriva rätt så trista kommentarer som i princip bara hade med språkbruk att göra; att det syrliga inlägget i sin tur var fullt av språkliga brister gör väl inte saken bättre ...

Min poäng är att vi alla som varit med länge nog många gånger skrivit dumheter, men det är inte alltid så lätt att erkänna det.

Det är inte något nytt med den här typen av "avskedsbrev" i bloggar och forum, och det är oftast de mest aktiva som skriver dem. De brukar hålla sig borta en tid men återkommer för det mesta och fortsätter precis som innan ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Om du bara kan vrida ned det hela en bit så har jag inga problem med det, men i den tråden blev det så många faktafel, antaganden och felaktiga uttalanden om det jag sagt att det hjälper inte TS om jag bemöter allt. Då blir det bara du och jag som pratar och då är tråden helt kapad.
Vrida ned?

Det bästa hade nog varit om du hade påpekat faktafelen om du nu såg sådana. Varför låta faktafel bero utan att rätta dem?

Hade behövts en chatt så vi kan argumentera direkt med varandra när man känner att det blir OT.
Nej, det tycker inte jag. Ett forum är mycket bättre för de flesta typer av diskussioner eftersom man kan tänka efter och fundera lite innan man skriver något. Det blir bättre formuleringar om man kan fila på dem ett tag innan man skickar in sina kommentarer.

Allmän kommentar som inte nödvändigtvis har just med dina inlägg att göra:

Man behöver inte ta motargument som personliga påhopp, och om man tycker att man har blivit missförstådd så bör man kanske ta sig en funderare på om det kan bero på att man har formulerat sig oklart (och i så fall klargöra sin ståndpunkt). Diskussioner på ett forum som Fotosidans handlar väl inte om att "vinna debatten"? Jag tycker att det är roligare om en diskussion i en tråd leder till nya insikter hos mig eller andra.
 
ANNONS