Annons

Mac eller PC

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

afe

Aktiv medlem
Sådant trodde jag inte folk höll på med längre, det har de flesta slutat med och koncentrerar sig istället på att använda sin dator. Det finns hur som helst inget behov av att kunna byta delar i en Mac Mini, förutom minne och disk. Vilket är möjligt.
Nja, somliga (som t.ex. jag) tycker att det är roligt att bygga sin egen dator och byta komponenter allt efter, och då är det PC som gäller.

Har man inget intresse av den datortekniska biten är Mac ett alldeles utmärkt alternativ. Vill man kunna spela de senaste spelen med bra prestanda är dock oftast en PC med Windows bättre, då man för mindre pengar får kraftfulla grafikkort och dylikt.

För övrigt tycker jag det vore trevligt om vi kan hålla den här tråden på en vettig nivå utan den pajkastning som brukar kunna äga rum i såna här trådar. Den här tråden ligger i Köpråd - inte vs-forumet, så de religiösa argumenten får ni gärna skippa ;)
 

ZinneD

Aktiv medlem
Nja, somliga (som t.ex. jag) tycker att det är roligt att bygga sin egen dator och byta komponenter allt efter, och då är det PC som gäller.
Sure, dock var detta inget för TS.

Har man inget intresse av den datortekniska biten är Mac ett alldeles utmärkt alternativ. Vill man kunna spela de senaste spelen med bra prestanda är dock oftast en PC med Windows bättre, då man för mindre pengar får kraftfulla grafikkort och dylikt.
Samma här, jag är enig trots det går hur bra som helst att lira de tyngsta spelen av idag på en Mac. Men, det var inte heller något för TS.
 

Falumas

Aktiv medlem
Som jag nämnde som ett exempel, OS'et. Ett bättre och stabilare OS än Windows och i samma familj som Unix. Du har också en helt annat minneshantering i OS X än i Windows, vilket klart förbättrar användarupplevelsen.

Utöver detta så finns det absolut hur många programvaror som helst till Mac, så det är absolut inget argument för att skippa OS X. Man slipper sedan dras med antivirusmjukvaror som ofta påverkar användarupplevelsen negativt, det finns inga virus på OS X-plattformen än så länge.

Användaren berättade också att han har en del iOS-enheter i sin ägo, dessa lirar som handen i handsken på en Mac. Klart bättre än i Windows-miljö.
Jag har då aldrig märkt att OS/X skulle vara stabilare om man jämför samma generation.

Du kan däremot köpa en riktigt sunkig Windowsdator som kommer vara sunkigare än en Mac. Jämför du dock datorer i samma prisklass så kommer du inte märka någon skillnad i stabiliteten.

Det finns inga virus på Windows numera heller. Däremot finns det gott om trojaner etc till både Windows och OS/X. Jag har sett både OS/X och Windows-användare som gladeligen knappat in lösenordet för att installera program som gör både det ena och det andra med datorn. Virusprogrammen numera tar hand om mycket mer än bara virus.

Att minneshanteringen skulle vara bättre i OS/X är heller inget jag märkt av och att UNIX-släktskapet skulle vara en fördel är en högst personlig åsikt.

/Karl
 

aswe

Aktiv medlem
Oj det var mycket information.
Jag får åka och titta på mini. Kopplar man en extern hårddisk till den? Visst har mac videoredigeringsprogram.

Imac och min egen skärm är ingen bra lösning för mig.

Den nya stationära verkar spännande men säkert skitdyr.

Ska titta lite mer på PC också.
 

Falumas

Aktiv medlem
Oj det var mycket information.
Jag får åka och titta på mini. Kopplar man en extern hårddisk till den? Visst har mac videoredigeringsprogram.

Imac och min egen skärm är ingen bra lösning för mig.

Den nya stationära verkar spännande men säkert skitdyr.

Ska titta lite mer på PC också.
Det finns videoredigeringsprogram till OS/X också.

När man jämför prestanda skall man dock vara medveten om att Mac Mini och iMac kör med mobila processorer (som är lättare att kyla) som är lite klenare än desktopvarianterna.

/Karl
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jodå, det finns andra anledningar, t.ex. att man trivs bättre med OS X än med Windows.

Det finns förstås många anledningar, och just det där med enkelt är en av dem. För en del personer kan det också finnas programvara som helt enkelt inte går att köra på annat än Mac.

För en fotograf som är tämligen ointresserad av datorer och datorsystem, och som inte behöver enkelheten i att sätta igång och administrera en Mac, så kvittar det nog vilket system man väljer. De flesta bildhanteringsprogram finns för båda.
Visst kan det vara så att man "gillar" ett operativsystem bättre, det är en subjektiv bedömning och olika för alla, framförallt har det att göra med vad man är vad med, men att man råkar gilla Windows eller OS är ju snarare en personlig preferens än något annat. Det lär ju finnas mycket fler programvaror som inte går att köra på mac, så det är ju inga generella fördelar för mac, tvärtom.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Personligen har jag kört Mac sedan 1984-85 och i början parallellt med PC.
Efter hand kastade jag ut PC och stannade med Mac vilket jag inte ångrat.
Har personligen bara gott att säga om Mac, visst har det funnits saker som jag inte gillat genom åren men så är det väl med allt.

Om du lyssnar på "bentelkalb" som inte verkar ha någon koll så blir det ingen Mac för din del.

När det gäller en iMac så kan du ju faktiskt hänga din Eizoskärm på den och voila så har du 2 skärmar vilket gör dig ännu mer flexibel på iMacen.

Någon rekommenderade också en Mac Mini vilket i sig inte är en dålig maskin. Den tar dessutom väldigt lite plats på ditt skrivbord.

Vill du ha en stationär Mac så blir det en Mac Pro. Vill du handla på en rimlig prisnivå så blir det begagnat och dom burkarna är idag relativt gamla teknikmässigt då Apple under en lång period valde att inte vidareutveckla just Mac Pro.
Alternativet är ju självfallet att handla en helt ny. Tyvärr är den ju inte helt billig men samtidigt får du en himla massa datorkraft i ett relativt litet och snyggt format.

Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till med den nya datorn.
Lycka till med att uppgradera Mac mini....
 

ZinneD

Aktiv medlem
Jag har då aldrig märkt att OS/X skulle vara stabilare om man jämför samma generation.
Du är då en av de få, grattis :)

Det finns inga virus på Windows numera heller.
Haha, tjena.

Att minneshanteringen skulle vara bättre i OS/X är heller inget jag märkt av och att UNIX-släktskapet skulle vara en fördel är en högst personlig åsikt.
Att du inte har märkt detta heller säger inte att det inte skulle vara så. Vad det gäller Unix släktskapets fördel så är det allt annat än en personlig åsikt, en allmänt vedertaget bland alla som kan OS.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Sådant trodde jag inte folk höll på med längre, det har de flesta slutat med och koncentrerar sig istället på att använda sin dator. Det finns hur som helst inget behov av att kunna byta delar i en Mac Mini, förutom minne och disk. Vilket är möjligt.

Du behöver läsa på om allt möjligt gällande Apples produkter, inte rättvist mot TS att du yttrar dig med massa felaktigheter.
Ehhh... om du inte tror man behöver uppgradera datorer så har du ingen koll alls, men visst, vill man köpa en helt ny dator när det behövs så kan man ju göra det, även om det inte verkar speciellt vettigt. Och man uppgraderar en dator just för att kunna använda den till annat än att spela ms röj.

Ska man redigera HD film etc så krävs en hel del kräm, många använder också datorer till annat som spel.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det finns två strategier när det gäller uppgradering av hårdvaran. Den ena är ovanstående, där man byter ut lite av datorn i taget tills man efter några år har i princip en helt ny dator. Den andra är att konfigurera sin dator lite i överkant från början så att dess prestanda förväntas räcka ganska länge. När datorn sen är "avskriven" så köper man en ny. Slutresultatet är ungefär detsamma alltså.

Den första strategin tror jag inte är något för trådskaparen i och med att han nämnde att han inte är så intresserad av att meka med datorer. Den andra strategin passar honom nog bättre, oavsett om han väljer en Mac eller en Windows-dator.
Har nog svårt att se ändå att det kan vara en nackdel att kunna uppgradera en dator, ganska absurt att påstå annat, att man inte kan uppgradera på ett vettigt sätt måste vara en nackdel om man är objektiv. Man ska naturligtvis ta lite i överkant men det kommer ändå att behövas nya grejor efter hand.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Ehhh... om du inte tror man behöver uppgradera datorer så har du ingen koll alls, men visst, vill man köpa en helt ny dator när det behövs så kan man ju göra det, även om det inte verkar speciellt vettigt. Och man uppgraderar en dator just för att kunna använda den till annat än att spela ms röj.

Ska man redigera HD film etc så krävs en hel del kräm, många använder också datorer till annat som spel.
1) TS har redan specificerat vad han ska använda datorn till och det är kring det vi diskuterar. Svårförstått?

2) Det enda man har egentligt behov av att kunna byta ut i dagsläget är RAM-minnen och disk. Köper man en dator idag och man inte är helt tappad så håller den lätt tillräckligt länge för att inte bli utdaterad på i alla fall tre år.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du är då en av de få, grattis :)



Haha, tjena.



Att du inte har märkt detta heller säger inte att det inte skulle vara så. Vad det gäller Unix släktskapets fördel så är det allt annat än en personlig åsikt, en allmänt vedertaget bland alla som kan OS.
Tack.

Tjena.

Det är därför dom flesta som jobbar med datorer föredrar Windows?

/Karl
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du är då en av de få, grattis :)

Att du inte har märkt detta heller säger inte att det inte skulle vara så. Vad det gäller Unix släktskapets fördel så är det allt annat än en personlig åsikt, en allmänt vedertaget bland alla som kan OS.
På vilket sätt märker du att det är stabilare?

Så du menar att andras allmänt vedertagna åsikt gör att just du har märkt av att minneshanteringen skiljer sig.
På vilket sätt skiljer det sig då?
 

ZinneD

Aktiv medlem
Vad av det trådskaparen var ute efter finns inte tillgängligt på OS X-plattformen?

Motivera.


Det är därför dom flesta som jobbar med datorer föredrar Windows?
Haha, bs.

Det finns en uppsjö av anledningar till att Windows är den vanligaste plattformen men den främsta är för att Apple aldrig valde att gå vägen att tillåta andra tillverkade att köra Mac OS X på sina enheter. Därifrån rusade Windows iväg och är sedan så väldigt många år det som gått så långt att svensssons likställer det med begreppet "dator" samt att de flesta företag sedan länge har byggt upp sin infrastruktur kring Windows-maskiner. Inga konstigheter.

Idag jobbar i stort sett alla, mer eller mindre, med datorer i sitt yrke och det finns massvis av personer som föredrar OS X framför Windows. Oavsett vilket, man ska köra det man vill köra.

På vilket sätt märker du att det är stabilare?

Så du menar att andras allmänt vedertagna åsikt gör att just du har märkt av att minneshanteringen skiljer sig.
På vilket sätt skiljer det sig då?
Jag har själv använt Windows i ca 20 år och har kör Mac OS X från och till under den tiden för att de senaste 10 åren köra mest OS X. I jobbet kör jag också en Mac och jobbar som IT-tekniker.

Det är stabilare för att applikationerna har en helt annan grund att stå på än på Windowsplattformen. OS'et har en helt annan applikationsstruktur och minneshantering vilket i slutändan gynnar användaren mycket, applikationer körs mer stabilt och man upplever inte lika många krascher och minnesdumpar.

Vilken allmänt vedertagen åsikt menar du existerar?
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag personligen använder både en Mac och PC dagligen privat, och både iPad och AndroidTab. Efter ett par års parallellt användande så börjar man se mönster i sin användning.. Kolla lite film, epost, surf och bära med sig, då blir det MacBooken. När man ska jobba seriöst så sätter man sig vid riktiga datorn. Av någon anledning är det oftast också AndroidTabben som följer med, mest för att alla iOS appar sitter i fängelse.
Vet inte hur många som aktivt använder båda systemen privat, men jag tänkte nån kunde vara intresserad av sån input.
Macen jag har nu är en MacBook Air 2012 8gb corei7 256ssd. PC:n jag har kostade hälften och och har dubbla prestandan.
Det här är helt och hållet min egen åsikt, men för mig är Mac en leksak, och PC ett arbetsverktyg.
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag tippar på att tråden blir 10 sidor före veckans slut och att TS ändå inte blivit mycket klokare.

För övrigt är Apples operativsystem dåligt eftersom det gör mig förvirrad och frustrerad om jag måste använda det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS