Annons

Köpråd kamera + objektiv

Abe Normal

Aktiv medlem
Förhandlingsbart pris: 12000 kr

Jag skulle förhandla ned priset och köpa rubbet. Sedan sälja av de objektiv som inte passar. Det kan bli väldigt prisvärt, dessutom få ett modernt kamerahus 6DII som är entusiastägt med bara 3000 exponeringar. 24-70 4L i annonsen är smidigt och inte lika biffigt som 2.8. Perfekt kamerakit för resor. Stämmer annonsen skulle jag överväga att ta tåget upp :)

https://www.blocket.se/pitea/Canon_6D_MK2_samt_35__85__135__24_700__70_200_84333548.htm?ca=11&w=3
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle förhandla ned priset och köpa rubbet. Sedan sälja av de objektiv som inte passar. Det kan bli väldigt prisvärt, dessutom få ett modernt kamerahus 6DII som är entusiastägt med bara 3000 exponeringar. 24-70 4L i annonsen är smidigt och inte lika biffigt som 2.8. Perfekt kamerakit för resor. Stämmer annonsen skulle jag överväga att ta tåget upp :)

https://www.blocket.se/pitea/Canon_6D_MK2_samt_35__85__135__24_700__70_200_84333548.htm?ca=11&w=3
I Helenas budget ryms enbart det där kamerahuset. Om hon ska köpa rubbet blir priset 33200 kr. Även med paketpris och prutande lär det inte gå ner till 12000 kr med åtminstone ett objektiv.
 

Areedhel

Ny medlem
Tack så mycket för alla råd! Jag har läst allt och gjort en hel del egen research och lutar just nu åt en 80D samt ett Sigma 18-35 1.8.

Många av de funktioner jag saknat är sådant som finns i de flesta kamerorna nu som tex möjlighet att filma, högre ISO, Wi-fi osv. Det som jag tvekar mest kring är om det vore bättre att lägga till mer pengar och köpa en fullformat men vill inte heller överköpa så att säga. Iom att jag bara haft en 1000D innan så borde det vara riktigt stor förbättring enbart genom att köpa 80D.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla råd! Jag har läst allt och gjort en hel del egen research och lutar just nu åt en 80D samt ett Sigma 18-35 1.8.

Många av de funktioner jag saknat är sådant som finns i de flesta kamerorna nu som tex möjlighet att filma, högre ISO, Wi-fi osv. Det som jag tvekar mest kring är om det vore bättre att lägga till mer pengar och köpa en fullformat men vill inte heller överköpa så att säga. Iom att jag bara haft en 1000D innan så borde det vara riktigt stor förbättring enbart genom att köpa 80D.
80D är en kanonkamera! Väldigt allround, få svaga punkter, så det kommer att bli ett bra lyft för dig. Sigma 18-35 är optiskt superbra. Som alternativ kan du dock fundera på Sigma 17-50mm f/2.8 OS HSM som är lite ljussvagagare men som i gengäld har bildstabilisering och ett lite större zoom-omfång. Fotar man utan stariv i svagt ljus så kan bildstabilisering göra mycket stor skillnad
 

martley

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla råd! Jag har läst allt och gjort en hel del egen research och lutar just nu åt en 80D samt ett Sigma 18-35 1.8.

Många av de funktioner jag saknat är sådant som finns i de flesta kamerorna nu som tex möjlighet att filma, högre ISO, Wi-fi osv. Det som jag tvekar mest kring är om det vore bättre att lägga till mer pengar och köpa en fullformat men vill inte heller överköpa så att säga. Iom att jag bara haft en 1000D innan så borde det vara riktigt stor förbättring enbart genom att köpa 80D.
Grattis till ett som jag tror är ett bra kameraval även om jag själv valde annorlunda. Valet är slutligen ditt eget och vi andra kan bara förmedla våra egńa åsikter. Angående Eos 80 så har jag läst nån annan stans att det är en 90d på väg, och den är säkert bättre, men dyrare. Sannolikt kommer det då även att göra 80d billigare kan man tycka, så har du is i magen och tålamod så kan du kanske få ett bättre pris på den.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att EOS RP kanske kan vara efterföljaren till EOS 80D, och att det inte kommer någon EOS 90D. EOS 80D kostar nu 3/4 av vad den kostade när den introducerades på marknaden så den är ganska prisvärd tycker jag.

Helena: EOS RP är Canons senaste spegelfria småbildskamera ("fullformat") och den är ungefär dubbelt så dyr som EOS 80D, men prisbilden på nya kameror har flyttat sig ganska mycket uppåt de senaste 2-3 åren så jag tror ändå att man kan se den som en efterföljare till EOS 80D.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sigma 18-35 är optiskt superbra. Som alternativ kan du dock fundera på Sigma 17-50mm f/2.8 OS HSM som är lite ljussvagagare men som i gengäld har bildstabilisering och ett lite större zoom-omfång.
Instämmer i detta. Sigma 18-35 är ett ganska extremt objektiv. 17-50 betydligt mer allround och lätthanterligt. Canon 17-55/2,8 är förstås ett annat alternativ.

Jag tror att EOS RP kanske kan vara efterföljaren till EOS 80D, och att det inte kommer någon EOS 90D.
Nja, det finns väl inte mycket som tyder på det. RP är snarare en efterföljare till 6D.

Men att det inte kommer någon 90D kan vara riktigt, det är inte osannolikt att Canon drar ner på antalet modeller och att t ex både 90D och 7D ersätts av en modell. Förhoppningsvis (och inte helt osannolikt) redan i år.
 

PMD

Aktiv medlem
Nja, det finns väl inte mycket som tyder på det. RP är snarare en efterföljare till 6D.

Men att det inte kommer någon 90D kan vara riktigt, det är inte osannolikt att Canon drar ner på antalet modeller och att t ex både 90D och 7D ersätts av en modell. Förhoppningsvis (och inte helt osannolikt) redan i år.
Ja, jag spekulerar ju också förstås, men jag skulle inte bli förvånad om Canon lägger ner APS-C-spegelreflexmodellerna så småningom. Det har ju en serie med spegelfria APS-C-kameror för de som vill ha den sensorstorleken. EOS RP kan vara efterföljare till både EOS 80D och EOS 6D II.

Om APS-C-spegelreflexerna försvinner innan det har kommit ytterligare en modell i den serien eller inte är det bara Canon som vet.

Hursomhelst så tycker jag inte att Helena behöver ta hänsyn till spekulationer om kommande modeller. EOS 80D är en utmärkt kamera som kommer att göra bra tjänst i många år.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker Helena ska gå på magkänsla och välja det hon tror på. Vi andra kan ju bara ge tips och jag beklagar mitt slarviga inlägg om den svindyra begagnade 6DII :)

Äger själv Canon med båda systemen och har funderat på vad som ger mig mest bang for the buck.

En aspekt, oavsett vilket märke eller bildformatet man väljer, går man in i ett kamerasystem. Efter en tid kanske man investerar ytterligare i fler objekt och sedan sitter man med en stor dyr utrustning. Den dyra utrustning kan bli hinder för att kunna göra nya val, det blir helt enkelt för kostsamt. Därför är det viktigt tycker jag att formatet har framtiden för sig, så man inte hamnar med "Svarte Petter".

Om man tittar på Canons släpp det drygt sista året med modellerna: D80 APS och motsvarade under samma period till FF: Canon 5DMKIV, 6DII, EOS R och EOS RP, plus en helt ny objektivserie till husen EOS R/RP.

Jag vet inte exakt hur Canon tänker, men kanske att Canons släpp det sista året speglar någonting? Vill man även väga in PMD's analys, så kanske beskrivningen ovan säger något mer?

Oavsett vilken kamera, lycka till :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Vill man köra en 8-10 års period till med en nygammal kamera, skadar det nog inte att avvakta lite grann och se vad som kommer, 80D är utan tvekan en bra kamera, saknar dock 4K möjlighet, men kan kanske kvitta på sätt och vis, telefonerna kan fixa 4K som alternativ. M50 får nog snart en uppföljare också inom dom spegelfria kamerorna.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är viktigt då man ger råd att inte utgå från sina egna behov. Det kan mycket väl vara sant att Canon och flera andra tillverkare går mot FF allt mer. Skall man lägga ut stora summor på objektiv kan detta vara bra att ha i beaktande. Men vi är inte där nu för Helena och dagens nyinköpta kamera och objektiv blir inte sämre för att Canon framgent skulle satsa mer på FF. 12000kr gällde det och inte mer. Om man om 5-10 år vill gå över till FF är skillnaden i pristapp sannolikt ungefär lika om man köper 80D med sigma 18-35 eller 6DII men Canon 24-105 STM. Eller EOS RP med adapter och samma glugg. Man skall köpa det man vill ha eller behöver idag tycker jag.

Sedan är sensorn i 80D bättre än den i 6D, 6DII eller RP vid låga ISO p g a nyare teknik som mer än kompenserar skillnaden i area. Annat är det vid höga ISO.
 

rronnbac

Aktiv medlem
...
Om man tittar på Canons släpp det drygt sista året med modellerna: D80 APS och motsvarade under samma period till FF: Canon 5DMKIV, 6DII, EOS R och EOS RP, plus en helt ny objektivserie till husen EOS R/RP.

Jag vet inte exakt hur Canon tänker, men kanske att Canons släpp det sista året speglar någonting? Vill man även väga in PMD's analys, så kanske beskrivningen ovan säger något mer?
...
Inte för att det är fel att tänka på systemets framtid, men däremot så är inte bilden av Canons kamerasläpp riktig. Hur man än räknar så släpper Canon fler APS-C-kameror än FF. (se bifogad bild)
 

Bilagor

martley

Aktiv medlem
Eftersom en kamera har en ganska lång livstid och används länge innan den byts ut (Var det 10 år Helena skrev?) så skulle det inte vara en större katastrof om Canon skulle få för sig att sluta med APS-C och EF-S om några år, eftersom även de objektiv man köpt på sig samtidigt med kameran också räcker ganska många år. Dessutom borde andrahandsmarknaden bli mera gynnsam ifall Canon inte längre tillverkar dem. Sen kan det väl tänkas att tredjepartare som Tamron och Sigma m.fl. fortsätter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är viktigt då man ger råd att inte utgå från sina egna behov. Det kan mycket väl vara sant att Canon och flera andra tillverkare går mot FF allt mer. Skall man lägga ut stora summor på objektiv kan detta vara bra att ha i beaktande. Men vi är inte där nu för Helena och dagens nyinköpta kamera och objektiv blir inte sämre för att Canon framgent skulle satsa mer på FF. 12000kr gällde det och inte mer. Om man om 5-10 år vill gå över till FF är skillnaden i pristapp sannolikt ungefär lika om man köper 80D med sigma 18-35 eller 6DII men Canon 24-105 STM. Eller EOS RP med adapter och samma glugg. Man skall köpa det man vill ha eller behöver idag tycker jag.

Sedan är sensorn i 80D bättre än den i 6D, 6DII eller RP vid låga ISO p g a nyare teknik som mer än kompenserar skillnaden i area. Annat är det vid höga ISO.

Jag läser om Helenas första inlägg, hon skriver att hon också kan gå över 12000 kr det är inte totalt låst om hon finner något intressant att betala lite mera. Helena skriver även att hon nog kommer att vilja filma framöver, hon har inte fått några tips där att tala om, vi vet inte hur avancerad videodel hon söker, när 80D kom så hade den då deras bästa Full HD i konsument gruppen.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Inte för att det är fel att tänka på systemets framtid, men däremot så är inte bilden av Canons kamerasläpp riktig. Hur man än räknar så släpper Canon fler APS-C-kameror än FF. (se bifogad bild)

Man kan bara ge sin syn på saken, sen kan den som vill använda sig av tipsen :)

D80 är ligger i ett ganska dyrt segment och tillsammans med föreslagna Sigma-zoomen kommer inte 12k att räcka. Även Helena ställde frågan om FF vs D80. Min tanke var att använda pengarna på ett så effektivt och inspirerade sätt som möjligt.

Canon har som du skriver släppt väldigt många APS-modeller, segmentet ska täcka in alla prisnivåer och alla presumtiva köpare.

Backar man bandet till 2005 när entusiastmodellen 5D introducerades så blir det tydligare. Utvecklingen på objektiv har varit helt fantastiskt till formatet. Canon har utvecklat fyra vidvinkelzoomar 16-35 och tre normalzoomar 24-70, plus alla tredjeparttillverkare som satsar hårt på formatet. FS har en artikel idag om 85 mm, det är ett rikligt utbud med många alternativ.

När 5D introducerades 2005 fanns motsvarande APS-C 20D och 350D (vilket känns väldigt avlägset). Tillhörande objektiv till systemet, till exempel vidvinkelzoomen introducerades 2004 och normalzoomen 2006.

Jämför man Cyberfotos sida med Canon EF-S mot Fujis sida för Fujinon-objektiv. Tycker jag den sistnämnda verkligen glimrar och är inspirerade att bara titta på.

Tycker som tidigare att formatet inte är det avgörande, utan tillgången till bra och prisvärda objektiv.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vill man hålla på med film, kanske det finns andra alternativ än Canon. En kamera ska också vara kul att använda. Såg denna recensionen idag och tycker kameran ser både spännande och inbjudande ut, den får också fina omdömen. Sony Alpha 6400, den går att få i olika utföranden (även med IBIS) med flera objektivalternativ och till samma pengar - dock utan IBIS - som D80 med Sigma-zoomen.
 

Bilagor

ANNONS