Annons

Inställningar på restaurang

Produkter
(logga in för att koppla)

WorldofMarie

Ny medlem
Hej fotoentusiaster!

Har en fråga jag hoppas på hjälp med här! Har relativt nyligen skaffat en systemkamera och använde kompaktkameran sällan. Men det finns ett tillfälle jag hellre använder den och det är på restaurang för de bilderna blir inte bra med systemkameran. Därför behöver jag nu tips på hur jag ska ställa in allt om jag t.ex. vill ta en bild på ens egen mat samt på personen som sitter mittemot.
Med systemkameran blir då min mat suddig, men personen bra. Eller så blir allt jättemörkt utom personen som blir upplyst av blixten.

Tack på förhand för hjälp!
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,

Vad är det för systemkamera?

Rimligen har den en betydligt större sensor än din kompakt. Mycket förenklat betyder det att större sensor ger kortare område där det är skarpt i djupled.

Du behöver en vidvinkel, tror en 24mm (ca 18mm på APS-C) eller kortare brännvidd för att få med din tallrik och bordsgäst och blända ner till f8, minst. Och det ljuset har du nog inte på en restaurang.. men prövaspå högt ISO 3200 eller mer.

Pröva med att köra din systemkamera på manuellt fokus, ta en bildserie; fokusera på din tallrik, på personen och mitt emellan så får du en känsla för vad du kan nå.

Jag tycker det är mer värt med kornigheten på höga ISO än att köra med blixt.

Således, pröva med olika inställningar; av kostnaddskäl kanske du får köra en del vid köksbordet först istället för att käka ute.. ;-)

-J!
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej Marie,

Det skulle hjälpa med lite mer information om vilken utrustning du använder (hus, objektiv, blixt), samt några exempelbilder (inkl. exifdata). Det är många parametrar som spelar in i det här fallet.

1. Vilken brännvidd använder du? (Om du vill ha stort skärpedjup så du får med tallriken och den andra personen, så bidrar en kortare brännvidd dvs. mer vidvinkel till det).
2. Vilken bländare använder du? (Mindre bländare ger ett större djup - OBS ju högre tal X tar, desto mindre bländaröppning f/x t.ex. f/11 har väldigt liten öppning och f/1.8 är stor öppning). När du vill exponera bakgrunden skulle jag rekommendera en mindre bländaröppning - förutom att det bidrar till mer skärpedjup.
3. Använder du en "riktig" extern blixt eller kamerans inbyggda? Du kan troligen rikta externa blixten mot taket eller annan passande reflekterande istället för att skicka ljuset direkt mot ditt subjekt (så blir ljuset mindre hårt också). Den inbyggda kan vara svårt att exponera bakgrunden med, men oavsett skulle jag föreslå att du använder en blixtinställning t.ex. rear curtain slow sync (https://www.youtube.com/watch?v=Dfn4k0n5wSc). OBS jag är ingen expert på just blixtinställningar, men hade börjat där.
4. Längre avstånd mellan kameran och ditt subjekt bör ge längre skärpedjup.
5. Sätt kameran i bländarprioritet eller fullt manuell och se över ISO.
6. Testa, testa, testa, läs lite mer och sedan testa, testa, testa :)

Där har du en början i alla fall - så får vi se vad andra fyller på med.
 

cardazio

Aktiv medlem
Och medan jag skrev hann du svara :). Hoppas tipsen nedan hjälper i alla fall.


Hej Marie,

Det skulle hjälpa med lite mer information om vilken utrustning du använder (hus, objektiv, blixt), samt några exempelbilder (inkl. exifdata). Det är många parametrar som spelar in i det här fallet.

1. Vilken brännvidd använder du? (Om du vill ha stort skärpedjup så du får med tallriken och den andra personen, så bidrar en kortare brännvidd dvs. mer vidvinkel till det).
2. Vilken bländare använder du? (Mindre bländare ger ett större djup - OBS ju högre tal X tar, desto mindre bländaröppning f/x t.ex. f/11 har väldigt liten öppning och f/1.8 är stor öppning). När du vill exponera bakgrunden skulle jag rekommendera en mindre bländaröppning - förutom att det bidrar till mer skärpedjup.
3. Använder du en "riktig" extern blixt eller kamerans inbyggda? Du kan troligen rikta externa blixten mot taket eller annan passande reflekterande istället för att skicka ljuset direkt mot ditt subjekt (så blir ljuset mindre hårt också). Den inbyggda kan vara svårt att exponera bakgrunden med, men oavsett skulle jag föreslå att du använder en blixtinställning t.ex. rear curtain slow sync (https://www.youtube.com/watch?v=Dfn4k0n5wSc). OBS jag är ingen expert på just blixtinställningar, men hade börjat där.
4. Längre avstånd mellan kameran och ditt subjekt bör ge längre skärpedjup.
5. Sätt kameran i bländarprioritet eller fullt manuell och se över ISO.
6. Testa, testa, testa, läs lite mer och sedan testa, testa, testa :)

Där har du en början i alla fall - så får vi se vad andra fyller på med.
 

iSolen.se

Guest
Hej fotoentusiaster!

Har en fråga jag hoppas på hjälp med här! Har relativt nyligen skaffat en systemkamera och använde kompaktkameran sällan. Men det finns ett tillfälle jag hellre använder den och det är på restaurang för de bilderna blir inte bra med systemkameran. Därför behöver jag nu tips på hur jag ska ställa in allt om jag t.ex. vill ta en bild på ens egen mat samt på personen som sitter mittemot.
Med systemkameran blir då min mat suddig, men personen bra. Eller så blir allt jättemörkt utom personen som blir upplyst av blixten.

Tack på förhand för hjälp!
Kompakter är rätt bra på att fota mat.

Ställ in kameran på lätt vidvinkel, 35mm för FX, 24mm för DX, blända ner rejält så simulerar du kompakt. That's it! Oh, blixten, använd rejäl blixt men studsa den i något. En vit meny kanske? Eller taket?

Det är ett bra utgångsläge, sen kan du lära dig att öka bländaren igen för effekt.
 

WorldofMarie

Ny medlem
Tack för hjälpen, alla!
Men hur 17 studsar man blixten..? Har bara inbyggd blixt och den sitter ju där den sitter. Eller är studsandet bara för externa blixtar?
 

nbottning

Aktiv medlem
Jag som också är ny med systemkamera kanske kan fylla på med en fråga om blixt i denna typ av situationer?

En vän visade mig hur man kunde få bara "lite" blixt, att den slår i slutet av exponeringen. Kan den inställningen (rear?) vara användbar här?

Vet att när man ser typ vimmel o dansbilder med mycket rörelse i men fortfarande en skarp person är det något sådant man använt sig av.

//Per
 

afe

Aktiv medlem
Inställningen du vill ha är slow sync - inte rear sync (då har du ingen koll på när det blixtrar eftersom det blir i slutet av exponeringen). Jag gissar att det är den här typen av bild du vill göra ...
.
 

Bilagor

nbottning

Aktiv medlem
Jo det är ju den typen av bild man sett.

Jag tänkte att på restaurangen, när det är liten eller ingen rörelse, kanske man kan använda något liknande för att bara få "mindre" blixt.

Men det kanske går att bara "ställa ner" blixtens effekt? Jag har knappt testat blixten på min kamera som ni kanske hör...
 

afe

Aktiv medlem
Jo det är ju den typen av bild man sett.

Jag tänkte att på restaurangen, när det är liten eller ingen rörelse, kanske man kan använda något liknande för att bara få "mindre" blixt.

Men det kanske går att bara "ställa ner" blixtens effekt? Jag har knappt testat blixten på min kamera som ni kanske hör...
Ställ in kamera/blixt på slow sync, välj bländarautomatik så blir det så :)
 

Prauter

Aktiv medlem
Jag har ofta fått bättre resultat med rear än med slow eftersom folk tenderar att "släppa posen" så fort blixten har avfyrats. Då är det bättre att den gör det i slutet ;)
 
ANNONS