Annons

Köpa kamera utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sirmiax

Medlem
Hej "kamera"ter

Vad har ni för erfarenheter att köpa kamera i från typ EBay?
Det står att man får betala en hög % sats i importskatt.
Då blir det dyrare än i Sverige. 😉

Eller var handlar ni kameror och tillbehör bäst & billigast utomlands?
 
USA har ganska höga importskatter(och frakten blir ju dyr också) vet dock inte hur det är inom europa.
Amazon brukar ha ganska sjysta deals, kika in på www.amazon.co.uk o kolla där. Problemet i vissa fall kan dock vara att distributören inte skickar till Sverige men de större kamera tillverkarna borde göra det. Det som är bäst med Amazon är ju deras enorma utbud :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vad har ni för erfarenheter att köpa kamera i från typ EBay?

Det står att man får betala en hög % sats i importskatt.

Då blir det dyrare än i Sverige. [emoji6]
Om man köper från t ex USA måste man betala moms. Om man köper från Tyskland eller Storbritannien eller annat EU-land tillkommer inga skatter.
 

Hankki

Aktiv medlem
Vissa tyska och holländska sidor tar också runt 2% ifall man betalar med kort.
EDIT: Betalar du med paypal får du ju räkna med en något sämre växelkurs
 

Prauter

Aktiv medlem
På ebay finns ofta ganska prisvärda kameror från UK och de är ju såklart extra prisvärda just nu när pundet är så lågt. Men det blir ju butiksgarantier och inte tillverkargarantier i de flesta fallen då det oftast handlar om gråimport. Sedan finns ju en massa ebay-stores från Hong Kong och då tillkommer alltid 25 % moms plus tullavgift och postens avgift för administration. Ofta landar det på ungefär 29 % extra totalt. Så då kan man lika gärna köpa från UK.

Som någon annan tipsar så finns ju amazon.co.uk och där förutsätter jag att rätt garantier gäller, fast det blir lite dyrare än ebay.

Själv har jag köpt en D750 från hdewcameras.co.uk. För Nikon gäller tillverkargaranti därifrån, även om det blev någon hundralapp dyrare än ebay.

Tänk också på laddaren om du köper från utlandet. Ebay kanske skickar med en EU-plug, kanske inte. När jag köpte bad jag specifikt om EU-plug istället för UK och det löste de utan problem.
 
ANNONS