Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Reklamation på hårddisk efter några år - lycka till.
Ovanligt, men jag lyckades faktiskt en gång.

Hade en gammal ökänd IBM "Deathstar" som jag satt i som en uppgradering i en bärbar. Fungerade fin-fint de första fyra åren, men sedan rasade den ihop under femte året. Gick faktiskt till en annan butik/ÅF än den jag köpt den i (de jag hade köpt ifrån hade försvunnit ifrån marknaden). Utan kvitto (de kunde se tillverkningsdatum och serienummer på dess etikett) så skickade de gratis in den till IBM/Toshiba.

Fick en ny ersättningsdisk (med bättre prestanda) hemskickad efter 3-4 veckor.

Ovanligt, men får se om det kan hända igen (har tyvärr en ökänd 3Tb Green disk ifrån Seagate, som jag redan bytt på garanti en gång, men de lär vara ökända att kunna rasa ihop precis när som helst).
 
LR och PS funkar bra på MacBookPro -12

Ursäkta för ev. upprepning. Jag har inte läst alla svar.

För ett år sedan var LR otroligt trögt på mac. Stod en del om det i olika forum. Nu verkar det vara åtgärdat. Både LR och PS flyter på helt acceptabelt på min fyra år gamla 13" laptopmac. Långsammare än MacPro, men inget extremt badbollande.

Däremot har jag ibland hackigt och trögt i andra program. Helt slumpmässigt verkar det.

Mitt knep är att låta Aktivitetskontrollen stå på i bakgrunden. Visst, den kräver sin andel av processor och minne men den visar också en massa processer i småprogram som puttrar på. Program och processer som iaf jag inte visste att fanns. Kastar man ett öga på den, då badbollen snurrar, så ser man vad som är bromskloss och tar 120% av processorn medan programmet man egentligen använder håller sig på 30%-nivån.

Lycka till!
 

Pakart

Ny medlem
Bytte till en SSD i iMac!

Tja!

Jag har min gamla imac 24" early 2009 och satt med både LR och PS på tills jag tröttna en dag och kollade upp en SSD disk, såg att det gick att installera i min iMac, så jag åkte och köpte en Samsung 750 EVO för 900:- (LÄNK: http://tinyurl.com/glyhbbq ) samt ett pack med 8gb helt nya fräscha ramminnen ( 500:)

Läste på i ett par timmar om att byta den själv på olika sidor och kollade youtubevideos,
(Se till att du har alla verktyg och monteringskit innan du börjar!!! går inte att "Garagemecka" en mac!)

Tog mig cirka 1 timme att montera nya och skruva ihop datorn igen...sen för att kopiera över allt till nya disken från en extern disk jag har, (OBS! se till att den är formaterad rätt)

Är ingen 100% datakille men kan litegrann och jag skulle våga säga att det är "Hyffsat" lätt att byta ut till SSD i en iMac. Nu går den som ett spjut!
 

andreassofus

Aktiv medlem
har laddat ner blackmagic nu och testat. Förstår inte vad jag ska kolla efter. Alla dessa nummer säger mig ju ingenting.
den verkar dessutom aldrig bli klar. Den bara mäter och mäter verkar det som.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Har inte läst alla svar och kanske har det redan nämnts? Ber om överseende isåfall.

Att lämna in macen på felsökning på exv Digital Inn kostar runt 5-600:-, det kan det vara värt om man inte kan felsöka själv.

Att stoppa i en SSD-disk känns som ett självklart val. Liksom att ha optimalt med RAM-minne.
Själv har jag 16 GB RAM och har man både LR och PS öppna samtidigt och kör på med bildjobb så går det åt mkt minne. Så max minne absolut. hur mkt som just din mac kan ta hittar man under Äpplet.

Ha koll på Aktivitetskontrollen på fliken Minne så ser man hur programmen äter minne. Själv kan jag inte ha andra program öppna samtidigt om jag inte absolut måste. Så stäng ner exv webbläsaren.

Hur mycket ledigt är det på disken? Minst 10% av diskutrymmet behöver vara ledigt, minst.

Kört Säker Start? Kört Skivkontroll? Och kanske också AHT (Apple Hardware test) Annars gör det.

Jag använder iofs min MBP när jag jobbar med bilder, men har även en iMac från 2010 och den var lätt att greja med. Att byta hårddisken till en SSD och sätta in mer RAM var inte alls svårt. Bra guider finns på iFixit.com

Har inte koll på vad som skiljer sig gällande att ta isär en iMac från 2010 till en från 2012, utan att kolla upp det. Men min från 2010 var det iaf inte alls svårt jobb. Det som kan strula till det kan vara att på en ny SSD-disk så finns det ingen kontakt för den lilla sladden från fläkten som det gör på hårddisken som sitter i från början. Det kan man lösa genom ett litet Fan-controll-program.

Att satsa på en mac från 2012 är självklart, den borde ha många år kvar. Det går ju flera PC;en på en mac i fråga om livslängd,
 

PMD

Aktiv medlem
Apple Hardware Test

Alla förslag om att byta till SSD och sätta i mer RAM är helt meningslösa innan du har kollat om datorn har några hårdvaruproblem, Andreas.

Kör Apples hårdvarutest! Går allt bra så vet du åtminstone att datorn inte har något uppenbart fel. Har du tur så kommer testet att visa vilken del av datorn som är trasig.
 

Bengt Berggren

Aktiv medlem
Hej Andreas.
Du har fått en del bra tips här, men ämnet är långt ifrån uttömt och dina chanser att finna Lösningen på dina problem stiger avsevärt om du registrerar dig och ställer din ursprungliga fråga i MacWorlds Forum. Här har du en länk: http://forum.macworld.se
Ställ frågan antingen under Allmänt: Allmänt om Mac, eller under Macar: iMac.
Glöm inte att markera att du vill följa ämnet, så att du får ett mail så snart någon yttrat sig i ämnet.

Innan du vänder dig till Mac-folket bör du fundera på och förbereda svaren på följande frågor:

1. Vilken metod använde du, när du formaterade hårddisken och lade in allt på nytt?
2. Vilket operativsystem har du nu? (Datorn levererades med Mountain Lion 10.8 ?)
3. Vilken typ av back-up har du?
4. Har du någon bootbar klon, t ex med det ursprungliga
5. Din hårddisk är en mekanisk 7200 r/m HD på 1 TB. Hur stort utrymme har du kvar?
6. Stänger du av datorn över natt, eller låter du den endast gå i vila?
7. Hur ofta kör du ”Säker start” ?
8. Har du fått något meddelande från S.M.A.R.T-reporter?
9. Vad säger t ex ”Skivkontroll” i programmet Skivverktyg?
10. Vad säger Apple Hardware Test (AHT)

Det vore bra om du ger feed back även här i denna tråd om och när du finner fram till lösningen på ditt problem. Det är nämligen många som upplever liknande problem, kanske speciellt i samband med uppgradering av operativsystemet.

Det skulle kunna vara fel på dina RAM-minne, och man skulle kunna testa dem med ”memtest86”, en relativt omständlig procedur om man är det minsta osäker. DÄREMOT är det inte fel att sätta in mer minne, det är lätt att göra och ej speciellt dyrt. Du behöver inte köpa dem hos Apple MEN de skall vara Mactestade!! Totalt 16 GB bör räcka långt (även om du får plats till 32 GB). Om du köper till 16 GB, så har du ju möjligheten att plocka ut de gamla och på så sätt se om det ev var något problem med dessa.
Mvh/Bengt

PS Ser nu att någon tagit upp några av ovanstående punkter under tiden jag skrev...DS
 

andreassofus

Aktiv medlem
Alla förslag om att byta till SSD och sätta i mer RAM är helt meningslösa innan du har kollat om datorn har några hårdvaruproblem, Andreas.

Kör Apples hårdvarutest! Går allt bra så vet du åtminstone att datorn inte har något uppenbart fel. Har du tur så kommer testet att visa vilken del av datorn som är trasig.
jag har ju gjort ett test nu i alla fall. Du ser resultatet två inlägg upp.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Har inte läst alla svar och kanske har det redan nämnts? Ber om överseende isåfall.

Att lämna in macen på felsökning på exv Digital Inn kostar runt 5-600:-, det kan det vara värt om man inte kan felsöka själv.

Att stoppa i en SSD-disk känns som ett självklart val. Liksom att ha optimalt med RAM-minne.
Själv har jag 16 GB RAM och har man både LR och PS öppna samtidigt och kör på med bildjobb så går det åt mkt minne. Så max minne absolut. hur mkt som just din mac kan ta hittar man under Äpplet.

Ha koll på Aktivitetskontrollen på fliken Minne så ser man hur programmen äter minne. Själv kan jag inte ha andra program öppna samtidigt om jag inte absolut måste. Så stäng ner exv webbläsaren.

Hur mycket ledigt är det på disken? Minst 10% av diskutrymmet behöver vara ledigt, minst.

Kört Säker Start? Kört Skivkontroll? Och kanske också AHT (Apple Hardware test) Annars gör det.

Jag använder iofs min MBP när jag jobbar med bilder, men har även en iMac från 2010 och den var lätt att greja med. Att byta hårddisken till en SSD och sätta in mer RAM var inte alls svårt. Bra guider finns på iFixit.com

Har inte koll på vad som skiljer sig gällande att ta isär en iMac från 2010 till en från 2012, utan att kolla upp det. Men min från 2010 var det iaf inte alls svårt jobb. Det som kan strula till det kan vara att på en ny SSD-disk så finns det ingen kontakt för den lilla sladden från fläkten som det gör på hårddisken som sitter i från början. Det kan man lösa genom ett litet Fan-controll-program.

Att satsa på en mac från 2012 är självklart, den borde ha många år kvar. Det går ju flera PC;en på en mac i fråga om livslängd,
tack för tips. tror dock jag vill veta vad som är fel innan jag byter alla delar i datorn.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hej Andreas.
Du har fått en del bra tips här, men ämnet är långt ifrån uttömt och dina chanser att finna Lösningen på dina problem stiger avsevärt om du registrerar dig och ställer din ursprungliga fråga i MacWorlds Forum. Här har du en länk: http://forum.macworld.se
Ställ frågan antingen under Allmänt: Allmänt om Mac, eller under Macar: iMac.
Glöm inte att markera att du vill följa ämnet, så att du får ett mail så snart någon yttrat sig i ämnet.

Innan du vänder dig till Mac-folket bör du fundera på och förbereda svaren på följande frågor:

1. Vilken metod använde du, när du formaterade hårddisken och lade in allt på nytt?
2. Vilket operativsystem har du nu? (Datorn levererades med Mountain Lion 10.8 ?)
3. Vilken typ av back-up har du?
4. Har du någon bootbar klon, t ex med det ursprungliga
5. Din hårddisk är en mekanisk 7200 r/m HD på 1 TB. Hur stort utrymme har du kvar?
6. Stänger du av datorn över natt, eller låter du den endast gå i vila?
7. Hur ofta kör du ”Säker start” ?
8. Har du fått något meddelande från S.M.A.R.T-reporter?
9. Vad säger t ex ”Skivkontroll” i programmet Skivverktyg?
10. Vad säger Apple Hardware Test (AHT)

Det vore bra om du ger feed back även här i denna tråd om och när du finner fram till lösningen på ditt problem. Det är nämligen många som upplever liknande problem, kanske speciellt i samband med uppgradering av operativsystemet.

Det skulle kunna vara fel på dina RAM-minne, och man skulle kunna testa dem med ”memtest86”, en relativt omständlig procedur om man är det minsta osäker. DÄREMOT är det inte fel att sätta in mer minne, det är lätt att göra och ej speciellt dyrt. Du behöver inte köpa dem hos Apple MEN de skall vara Mactestade!! Totalt 16 GB bör räcka långt (även om du får plats till 32 GB). Om du köper till 16 GB, så har du ju möjligheten att plocka ut de gamla och på så sätt se om det ev var något problem med dessa.
Mvh/Bengt

PS Ser nu att någon tagit upp några av ovanstående punkter under tiden jag skrev...DS
lite svar på dina frågor

1 följde någon guide. Det var längesen och kommer inte ihåg. Finns det så många olika sätt att formatera på då?
2 det senaste har jag. Mavericks är det väl?
3 backup på vad? sist gång använde jag timemachine för att kopiera det jag ville ha kvar. Det är dock egentligen inget annat än alla mina bilder. har inget annat viktigt/värdefullt på datorn
4 inte mer än det jag sparade sist gång. eller jag vet inte riktigt vad du menar
5 har ca 450gb kvar så nästan hälften alltså.
6 ofta har jag låtit den vila, men nu på slutet har jag stängt av den varje natt
7kör typ aldrig säker start, förutom när någon har tipsat det och då har jag testat. Men märkte ingen skillnad. Eller det stod inget om att det var en säker start så jag vet inte.
8 nej
9 typ att allt ser bra ut. längesen jag gjorde så kommer inte ihåg vad som stod, men inga felmeddelanden i alla fall
10 har inte gjort det. bara hårddisktestet som du kan se lite längre upp.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Har inte läst alla svar och kanske har det redan nämnts? Ber om överseende isåfall.

Att lämna in macen på felsökning på exv Digital Inn kostar runt 5-600:-, det kan det vara värt om man inte kan felsöka själv.

Att stoppa i en SSD-disk känns som ett självklart val. Liksom att ha optimalt med RAM-minne.
Själv har jag 16 GB RAM och har man både LR och PS öppna samtidigt och kör på med bildjobb så går det åt mkt minne. Så max minne absolut. hur mkt som just din mac kan ta hittar man under Äpplet.

Ha koll på Aktivitetskontrollen på fliken Minne så ser man hur programmen äter minne. Själv kan jag inte ha andra program öppna samtidigt om jag inte absolut måste. Så stäng ner exv webbläsaren.

Hur mycket ledigt är det på disken? Minst 10% av diskutrymmet behöver vara ledigt, minst.

Kört Säker Start? Kört Skivkontroll? Och kanske också AHT (Apple Hardware test) Annars gör det.

Jag använder iofs min MBP när jag jobbar med bilder, men har även en iMac från 2010 och den var lätt att greja med. Att byta hårddisken till en SSD och sätta in mer RAM var inte alls svårt. Bra guider finns på iFixit.com

Har inte koll på vad som skiljer sig gällande att ta isär en iMac från 2010 till en från 2012, utan att kolla upp det. Men min från 2010 var det iaf inte alls svårt jobb. Det som kan strula till det kan vara att på en ny SSD-disk så finns det ingen kontakt för den lilla sladden från fläkten som det gör på hårddisken som sitter i från början. Det kan man lösa genom ett litet Fan-controll-program.

Att satsa på en mac från 2012 är självklart, den borde ha många år kvar. Det går ju flera PC;en på en mac i fråga om livslängd,


Det där sista gäller inte längre. Min Mac är två år. Det går INTE att öka minnet, när det är fullt så måste man byta dator. In en PC går det lätt att öka. Det går inte heller att använda 4K skärm
 

afe

Aktiv medlem
Det där sista gäller inte längre. Min Mac är två år. Det går INTE att öka minnet, när det är fullt så måste man byta dator. In en PC går det lätt att öka. Det går inte heller att använda 4K skärm
Det går inte heller på en PC att öka minnet när alla minneskortsplatser är fyllda, utan precis som på trådskaparens iMac måste man byta ut de befintliga. Från Apples supportsidor:

iMac (27-inch, Late 2012) computers have four SDRAM slots in a compartment located on the rear of the computer. The computer comes with at least 8 GB DDR3 SDRAM installed as two 4 GB DIMMs into two slots. The maximum amount of RAM you can install in your computer is 32 GB (an 8 GB SO-DIMM in each slot).
Minnen av den här typen borde fungera: https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=KVR16LS11/8
 

Bengt Berggren

Aktiv medlem
Andreas !
Troligen levererades din dator med Mac OS 10.8 Mountain Lion.
Sedan dess har följande nya operativsystem presenterats:
10.9 Mavericks
10.10 Yosemite
10.11 El Capitain
10.12 Sierra
Apple ligger på och vill att man skall uppgradera ständigt och jämt. Detta kan faktiskt ställa till med en hel del problem om man inte följer vissa rutiner, t ex kontrollerar/reparerar behörigheter samt köra Säker Start. Säker start skall man ta för vana att göra t ex 1-2 ggr/mån.
OCH GLÖM INTE KONTINUERLIG DAGLIG BACK UP av hela datorn. Den dagen kommer med säkerhet då en hårddisk kraschar. D v s det är inte en fråga OM utan NÄR det händer.

Har du på Apple initiativ reflexmässigt uppgraderat varje gång Apple Store uppmanat till detta, så har du f. n operativsystemet Sierra, och det är inte osannolikt att det är detta som är ditt problem!!
Varje gång Apple uppgraderar så startas det trådar på MacWorlds Forum och alla andra forum runt om i världen, i vilka Macanvändare efterlyser lösningar för nya problem som uppträder efter varje uppgradering.

Har du Sierra, så rekommenderar jag att du gör en Back-up nu med Time Machine. Därefter startar du om din dator och gör en ny installation av det ursprungliga operativsystemet och stannar i det operativsystemet till dess att du känner att det funkar som det skall. Hur du gör denna installation finner du på MacWorld Forum. Vill du sedan gå vidare med uppgraderingarna så hoppa över Maverick och Yosemite och installera El Capitain som är den stabilare av de uppräknade. Hur man gör detta är omständligt att beskriva, men du kan få all hjälp du behöver via MacWorld Forum. (Följ gärna detta forum dagligen. Det LÖNAR sig och man LÄR sig mycket.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Det går inte heller på en PC att öka minnet när alla minneskortsplatser är fyllda, utan precis som på trådskaparens iMac måste man byta ut de befintliga. Från Apples supportsidor:



Minnen av den här typen borde fungera: https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=KVR16LS11/8

Enligt Apple själva så går det INTE att utöka minnet. För min del innebär det kanske en ny dator vart annat år. Alltså billigare med PC och då kan jag använda 4K , byta grafikkort och ett system som är minst lika bra som Apples
 

andreassofus

Aktiv medlem
ja det är sierra jag har.

Förstår inte varför jag ska installera ett gammalt operativsystem.

Mina problem har jag haft i 1,5 år och jag har bytt op flera gånger under den tiden. även formaterat och installerat på nytt utan resultat.

Varför måste jag säkerhetskopiera operativsystemet? det är ju bara att ladda ner igen om det skulle behövas.

Det enda jag säkerhetskopierar det är alla mina bilder. Och det göra jag så fort jag laddar in nya bilder i datorn.

Något annat har jag som sagt inte som jag behöver kopiera.
 

afe

Aktiv medlem
Enligt Apple själva så går det INTE att utöka minnet. För min del innebär det kanske en ny dator vart annat år. Alltså billigare med PC och då kan jag använda 4K , byta grafikkort och ett system som är minst lika bra som Apples
Menar du att de ljuger på sina supportsidor där det står att TS iMac klarar upp till 32 GB RAM?

Jag kör själv med Windows (nu) men har också använt Mac mycket (och ägt dem).
 
ANNONS