Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Visst är det högst troligt att Apple släpper framtida maskiner med USB 3, men i dagsläget erbjuder ju inte Intel USB 3, de lär väl troligen hoppa på det tåget också framöver.

Dock är inte avsaknaden av USB 3 något större problem med tanke på möjligheten att köra det via adapter mot TB.

Att ta bort USB-portarna lär väl inte hända så snart kanske.
Men Apple tog ju faktiskt bort de seriella portarna rätt tidigt.
Så det återstar faktiskt att se vad som händer här.
När Apple tog bort serieportarna så var serieporten inte speciellt använd, det är mest folk som håller på med styrelektronik som använder dom idag. När Apple tog bort serieporten så fanns det relativt billiga USB-Serieportar. Att Apple tog bort serieporten stöttar jag helt och fullt.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag vet ärligt talat inte om TB kommer att besegra USB3. Glöm inte bort bakåtkompabiliteten. Jag tror snarare att systemen kommer att samexistera, och att Apples produkter kommer att få USB3.0-stöd.

Problemet är ju det att 2% på Wintelsidan är TIOTALS MILJONER användare... och en majoritet av dem är troligen företagskunder med gamla system.

Så jo, sådana VILL man dalta med.

Alla dina uppskattningar på tidsbesparingar och sånt lämnar jag dock därhän, eftersom jag inte är enig med dig, och jag har inga EFI-kort hemma för att kunna labba med.
Dom 2% kommer alltid hitta lösningar på PC-sidan. Jag är helt emot att 2% skall förstöra för 98%, av dom 98% är rätt många företagsanvändare också.

/Karl
 

ErlandH

Aktiv medlem
Thunderboltkontrollern finns än så länge bara hos intel och dom tar $90 för den och en USB 3 kostar $9...
Att TB skulle kosta 90 USD är fullständigt orimligt, så om du inte har en väldigt god källa till den uppgiften finns det ingen anledning att tro på den. Jag tror inte heller att usb3 kostar 9 USD, det går ju att köpa USB-stickor (inkl svensk moms ...) på 8 GB med usb3 för bara nån hundring.
 

Falumas

Aktiv medlem
Att TB skulle kosta 90 USD är fullständigt orimligt, så om du inte har en väldigt god källa till den uppgiften finns det ingen anledning att tro på den. Jag tror inte heller att usb3 kostar 9 USD, det går ju att köpa USB-stickor (inkl svensk moms ...) på 8 GB med usb3 för bara nån hundring.
Fick höra det av en kompis som jobbar på ett företag som håller på och testar att bygga in TB i sina prylar. Priserna är för 1st, köper du 10000 så sjunker dom givetvis men det är proportionellt på bägge.

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
Att TB skulle kosta 90 USD är fullständigt orimligt, så om du inte har en väldigt god källa till den uppgiften finns det ingen anledning att tro på den. Jag tror inte heller att usb3 kostar 9 USD, det går ju att köpa USB-stickor (inkl svensk moms ...) på 8 GB med usb3 för bara nån hundring.
$67 för TB-tranceiverchipset vid beställning av 1000 enheter. Varifrån jag fick den siffran får jat dessvärre inte säga. Jag bruäyr mig inte om huruvida ni väljer att tro på det eller inte. Men naturligtvis kommer priserna att rasa.

Vad gäller just så sitter ju ALL 'intelligens% i hostchippet. Tillbehören är stendumma. Det är därför tillbehören kan vara så billiga.
 

Mesch

Aktiv medlem
Du menar "googla som fan för att hitta något som motsäger x, oavsett om jag förstår det eller inte"? ;)
Nä, faktiskt inte för att slå dig på fingrarna. Jag ville kolla på hur det faktiskt såg ut. Har aldrig haft ett sådant moderkort. Hade redan checkat ut från tråden, vilket syns på inlägget före. Där borde du oxo inse att jag inte är helt rudis på datorer. Även om PC (eller Windows egentligen) är något jag undviker. Jag jobbar enbart med unixbaserade system, har alltid gjort det.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Dell har kommit med en ny bärbar serie XPS 15z, som på papperet ser mycket bra ut:

Deras dyraste grundutförande 13 990:
Processor
Andra generationens processor i serien Intel® Core™ i7-2620M, 2,7 GHz , 4Threads, 4MB cache)
Operativsystem
Äkta Windows® 7 Home Premium (64-bitars)
Skärm
15,6-tums WLED TFT-skärm med TrueLife™ och full HD-upplösning (1 920 x 1 080) med 1.3 Mega Pixel Integrerad kamera
Minne
8 GB2 Dubbla kanaler DDR3 SDRAM vid 1333 MHz
Hårddisk
750 GB2 SATA-hårddisk ( v/min) (7200 v/min)
Grafikkort
2048MB NVIDIA® GeForce® GT 525M Grafikkort med Optimus
Begränsad garanti
1 year Collect & Return Hardware Support included with your PC
Primärt batteri
8-cells primärt litiumjonbatteri
Optisk enhet
8X DVD +/- RW-enhet
 
ANNONS