Annons

Ljusstark normal eller kanske en ff istället?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristobal

Aktiv medlem
Halloj!
Mest sugen på att småprata lite.
Igårkväll tänkte jag att jag skulle köpa en billig ljusstark normal nyligen införskaffade 7d.
Tittade på beg sigma 35mm som finns för runt 2000. Har sedan tidigare canons budget 50 mm som jag gillar mycket.
Googlade lite på hur man räknar om optiken från ff till aps-c och då slog det mig att jag för samma peng som sigma objektivet får en beg 5d 1.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men blev lite sugen på att köpa den istället. Då har jag redan en ok normal till den ju. Och vinner dessutom en del i ljusstyrka. Sen är det såklart en gammal kamera med sämre af osv osv men tror ändå att den kan passa mig vid vissa tillfällen. Det vore inte heller fel att ha en billig kamera till i familjen, då barnen fotar lite emellanåt och då kan de ta den och slippa ha mej hängandes över axeln. Vad tror ni?
 

Kristobal

Aktiv medlem
Jo, har hört om skärmen. Men det kan jag nog överleva. Mkii kostar nog mer än det dubbla. Är mest ute efter att leka lite med ff. Så lockar väl oxå tanken om att köpa ett hyfsat kamerahus för en billig peng som kan hängas över axeln i diverse tillfällen där jag inte är så sugen på att ta med sen andra kameran.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo, har hört om skärmen. Men det kan jag nog överleva. Mkii kostar nog mer än det dubbla. Är mest ute efter att leka lite med ff. Så lockar väl oxå tanken om att köpa ett hyfsat kamerahus för en billig peng som kan hängas över axeln i diverse tillfällen där jag inte är så sugen på att ta med sen andra kameran.
Vill du prova en gammal kamera stå skaffa en 1D MIIN eller en 1Ds MKIII. De är inte fullformat men 1,3 crop. De tar lite tid att komma överens med om mer man inte fotat med dem tidigare.

Fast när man kan dem är de ganska kul att fota med. De där äldre kamerorna har något speciellt. En dela åstår de hade tjockare färgfilter och därför ger en annan typ av raw-filer. Kan inte svära på att det stämmer.

Har nyligen fotat med min 1D MKIIN. Hade ingen annan kamera i Sverige för tillfället. Trodde fotograferingen av den födelsedagen skulle bli en katastrof. Hade inte fotat seriöst med den kameran på flera år.
Fast det blev oväntat bra.
Vad 1D MKIIN har och 1DS MKIII har är snabb autofokus. Det hade inte 5D. Det
samma gäller 5d MKII. Har tagit många bilder med båda.
Det är så lätt att påverkas till att man måste ha den senaste kameran och senaste skarpa objektivet för att få bra resultat. Det är en myt.
En ny Canon är mer lättjobbad men har man väl lärt sig den där kameran kameran från 2005 så presterar den än i dag väldigt fint.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3664890.htm
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382526/3664891.htm
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vill du prova en gammal kamera stå skaffa en 1D MIIN eller en 1Ds MKIII. De är inte fullformat men 1,3 crop. De tar lite tid att komma överens med om mer man inte fotat med dem tidigare.
Ds-kamerorna har småbildssensor, så antingen menar du en annan modell (1D MkIII?) eller också är det bara den ena som har APS-H-sensor.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag köpte en 1D mk III som reserv till min 7D när jag hade ett halvkommersiellt uppdrag. Ville ju inte stå med åtagandet och riskera att inte kunna leverera.

Det tog inte många dagar innan 7D blev reservkamera istället. Det handlade då om att jag verkligen gillade det större huset. Mer att hålla i och bättre balans med telezoom monterad.

Bildmässigt tycker jag att 7D står sig gott i jämförelsen. Jag ser inget skäl att skaffa en 1D för den lilla skillnad i sensorstorlek.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Nä, tror inte att det blir särskilt stor skillnad på mina bilder, men som sagt så var det en idé att kunna alternera objektiv mellan apa-c och ff. Och eventuellt att komma åt större bländare. Plus fördelarna att ha två hus då både min sambo och de två äldsta barnen fotar emellanåt. Tänker inte lägga någon stor summa, idén kom ju till för att de gamla proffshusen är billiga nu, såhär 15 år senare.
 

Brix

Aktiv medlem
Halloj!
Mest sugen på att småprata lite.
Igårkväll tänkte jag att jag skulle köpa en billig ljusstark normal nyligen införskaffade 7d.
Tittade på beg sigma 35mm som finns för runt 2000. Har sedan tidigare canons budget 50 mm som jag gillar mycket.
Googlade lite på hur man räknar om optiken från ff till aps-c och då slog det mig att jag för samma peng som sigma objektivet får en beg 5d 1.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men blev lite sugen på att köpa den istället. Då har jag redan en ok normal till den ju. Och vinner dessutom en del i ljusstyrka. Sen är det såklart en gammal kamera med sämre af osv osv men tror ändå att den kan passa mig vid vissa tillfällen. Det vore inte heller fel att ha en billig kamera till i familjen, då barnen fotar lite emellanåt och då kan de ta den och slippa ha mej hängandes över axeln. Vad tror ni?
Personligen skulle jag tveklöst kört på nytt objektiv. Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet och den största skillnaden mellan olika kamerahus/sensorer ligger i brus och dynamiskt omfång. Visst, med en större sensor får man generellt sett lägre brus och större dynamiskt omfång, men just 5D är ju ett äldre kamerahus än 7D så jag tror inte det kommer vara nån jätteskillnad där. Och iom. att 7D är ett nyare kamerahus lär det vara bättre på flertalet punkter som AF t.ex.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Tack för input!
Men hur är det egentligen med bländaren på ff vs aps-c? Läser lite olika. För det är ju ganska stor skillnad i pris när man kollar objektiv. F1.2 skiljer sig rejält från F1.8. Och många objektiv verkar prestera bäst nåt steg upp från lägsta bländartal.
 
ANNONS