Annons

polarisationsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

L40

Aktiv medlem
Man skruvar det på objektivet som med andra filter.
Det är tvådelat, så du kan vrida den främre delen i förhållande till den som fäster mot objektivet. När du vridet på den kommer du att se skillnaden, dvs polarisationseffekten.

...och du, snåla inte. Billiga filter kan säkert vara ok, men min (relativt begränsade) personliga erfarenhet säger att det är värt priset att köpa B+W eller ngt annat kvalitetsmärke. Jag har alltså provat med billiga filter. Både UV och pol. De hamnade i sophinken.
 

rolfew-87

Aktiv medlem
Polfilter

Polfiltret har som regel en markering på den vridbara ringen-själva filtret. Märket visar dig hur mycket polarisation du lägger på bilden. Om vi utgår från att markeringen rakt upp är noll grader och rakt ner är 180 grader. Rakt ut till höger blir då 90 grader och rakt ut till vänster är 270 grader. Du har nolleffekt med filtret i noll resp. 180 grader och full effekt i 90 resp. 270 grader. Du ställer steglöst på effekt mellan 0 och
90 och följdaktligen full effekt vid 90 grader, ofta lite för mycket effekt men det är givetvis en smaksak. För att krångla till det än värre för dig så är det så att full effekt får du om du fotograferar vinkelrätt, 90 grader, mot solljuset. Mot eller med solljuste är filtret helt utan effekt. Det här är fysik ur den högre skolan och förklara effekten vid polarisering av ljuset skall jag inte ge mig in på. Sedan är det så som nåskrev här ovan att man ser polariseringen i kamerasökaren, bilden mörknar när man är på väg mot full effekt och ljusna igen när man passerat maxpunkten, svårt att se var man är tycker jag.

Bra polfilter är riktigt dyra, två hundra kronor tror jag är att kasta bort två hundra kronor.

Lycka till med mycket trevliga filtereffekter.
 

Swappo

Aktiv medlem
Jag tycker man kan köpa ett billigt för att prova på, och är det något man gillar kan man köpa ett dyrare/bättre.

Finns ju dom som tycker man kastar pengarna i sjön om man köper billiga objektiv/kameror också, så allting är ju relativt.
 

perstromgren

Aktiv medlem
En fördel med polfilter är att de varken slits eller blir omoderna. Det gör att man kan skriva av dem på 20år eller mer. I det perspektivet kanske ett kvalitetsfilter inte är så dyrt?

Per
 

fredrikb81

Aktiv medlem
En fördel med polfilter är att de varken slits eller blir omoderna. Det gör att man kan skriva av dem på 20år eller mer. I det perspektivet kanske ett kvalitetsfilter inte är så dyrt?

Per
Så länge de passar på de objektiv man tänkt använda dem på. Köper man ett dyrt polfilter till ett enklare objektiv för att sedan byta upp sig till ett med en annan filterdiameter så blir man ju tvungen att sälja det för betydligt mindre än vad man köpt det för.
 

Brav

Aktiv medlem
Så länge de passar på de objektiv man tänkt använda dem på. Köper man ett dyrt polfilter till ett enklare objektiv för att sedan byta upp sig till ett med en annan filterdiameter så blir man ju tvungen att sälja det för betydligt mindre än vad man köpt det för.
En, kanske, nödlösning är ju att använda sig av en step-up/down ring.
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Jag köpte ett billigt polfilter på kaffebrus, gillade det inte, betydligt sämre än mitt gamla Hoya som ändå var bland det billigaste en gång i tiden. Jag upplever sämre poleffekt med kaffebrusfiltret och även skumma färgförändringar. Nästa gång jag köper polfilter ska jag lägga på några hundringar, det är det värt. Så till trådskaparen: hitta något annat
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag skulle rekommendera att du kikar på Pol-filter här: http://www.fotokungen.com/filter/hoya/polarisations-filter-c-488-7.aspx

Hoya är en stor etablerad tillverkare av filter (eg. alla former av optiskt glas) med gott renommé, på länken hittar du dem till ett starkt reducerat pris, vilket gör dem till ett väldigt bra köp.

Vill du gå upp ytterligare ett steg i kvalitet/pris finns hos samma återförsäljare Kenkos Pro 1 serie: http://www.fotokungen.com/filter/kenko/polarisations-filter-c-496-7.aspx

Kenko är en del av samma koncern som Hoya och filtren är identiska med Hoyas egen Pro 1 serie, den största skillnaden mellan dessa och de tidigare filtren är antireflexbehandlingen (ju dyrare desto bättre antireflexbehandling) de har också en beläggning som gör filtren lätta att hålla rena (de billigare filtren är lite svårare att få rena om du får smuts på dem).
 

jacglenphoto©

Aktiv medlem
Snåla INTE

Snåla inte och köp definitivt inte FÖR billiga filter - bilderna blir på ren svenska skit.
Var nere i Spanien och plåtade - kom hem med över 2000 bilder - jag kunde slänga alla som det billiga filtret varit inblandat i ....... köp kända märken som du vet fungerar eller missa bilden i värsta fall.
 

joyn

Aktiv medlem
+1 snåla inte

Jag köpte en gång i tiden "lyxvarianten" B+W Kaesemann 77mm på Cyberphoto.se för ca 1400 sek det var då billigast för det filtret world wide. Bättre än så blir det inte om du inte måste har riktigt feta prestanda, då rekommenderar jag www.singh-ray.com men då börjar det svida i lädret på allvar, (självklart blir det rejält mycket billigare för mindre filter diameter); kolla ebay.de nu när euron är låg men köp riktiga pryrlar på en gång, annars åker du troligen på att pynta två gånger och filtret sliter du inte ut. Att fota utan C-POL sommartid är för mig numera nästan helt uteslutet.
Joachim
 
Senast ändrad:

nivas

Aktiv medlem
För några år sen köpte jag ett kaffebrus pol-filter, och det var totalt oanvändbart. All form av skärpa var som bortblåst. Men dom kanske har bytt fabrikat sen dess?
Deras UV-filter var dock helt ok, inte bra men ok.
 

dHagger

Aktiv medlem
Jag fotograferar relativt spontant, och vill många gånger bara kunna "slänga upp" kameran och ta en bild. Samtidigt så fotograferar jag en del ute i naturen med ljus himmel, blänkande vatten etc. Jag är ganska säker på att ett pol-filter skulle kunna ge mig bättre bilder i många fall i dessa miljöer, men är samtidigt lite orolig över att det skulle kunna påverka mina spontana bilder negativt.

Oroar jag mig i onödan, d vs att effekten bara uteblir om jag inte befinner mig i en situation där filtret gör nytta? Eller bör jag skruva av filtret när jag inte är helt säker på att det ger bättre bilder?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har använt filtret du länkar till tillsammans med Sigma 30/1.4. Det fungerade utmärkt för att prova på. Jag skulle inte rekomendera dig att köpa ett snordyrt filter innan om du bara vill leka lite.

De dyra filtren har säkerligen bättre motljusegenskaper, färgkorrekthet, ger mindre skärpeförlust etc. Men polarisationseffekten, det du vill prova, är precis densamma.

... om du vill veta hur det fungerar kan du kika i din gymnasiefysikbok, eller på någon av länkarna som postats.
 

rolfew-87

Aktiv medlem
Polfilter

Som du sett mig skriva tidigare så har du full effekt nät du fotograferar vinkelrätt 90 grader med eller mot ljuset. det är dessutom så att du ställer in effekten/ mängden polarisering med hur mycket du vrider filtret. Utan att skruva bort det kan du helt koppla bort polariseringen. Personligen ställer jag aldrig på full effekt mot en sommarmolnshimmel, sommarmolnen blir allt för vita och himmlen nästan bläckblå. Det är givetvis en smaksak. För att ta bort glitter och blänk kan man nog skruva på för fullt om man inte vill ha blänk eller någon synlig vattenyta. Jag antar att du fotograferar digitalt och då rekommenderar jag dig att slösa med "film", många bilder för urval om du skulle ogilla polariseingseffekten på någon bild.

Rolf Wiking
 

dHagger

Aktiv medlem
Utomhus dagtid känns det inte som ljusförlusten är något större problem, och att skruva av/på filtret hela tiden är för tidskrävande - så känner jag mig rätt kommer det antingen sitta på från morgon till kväll eller inte alls.

rolfew-87: jag är medveten om att det går att vrida filtret för att få bort effekten. Det jag tänkte på var mer generellt hur stor risken blir att få en dålig bild när jag fotograferar spontant utan att vrida på filtret först, vilket det inte alltid finns tid till för spontana bilder - framförallt inte när det sitter ett motljusskydd ivägen. Att jag ofta varierar mellan stående och liggande bilder underlättar ju inte heller (då vridningen av kameran också vrider filtret).

Jag vet att det inte finns något rakt och enkelt svar på en sådan fråga, men det kanske finns någon med mer erfarenhet av pol-filter än mig som skulle kunna ge mig en uppfattning om filtret försämrar fler bilder än det förbättrar i en sådan miljö? Eller, vad är det värsta som skulle kunna hända om jag tar en bunt spontana bilder och inte vrider på filtret först (eller glömmer bort att det sitter på)?

Kan tillägga att jag fotograferar digitalt (Canon 60D + Canon 24-105/4L) med B+W Käsermann pol-filter i väskan.
 
polarisationsfilter

Har köpt Nikon D7000 och undrar om jag skulle vilja köpa polarisationsfilter till finns det nåt speciellt jag bör tänka?
Vill gärna ha tips på vad som passar?
 
ANNONS