Annons

D800 ett bra steg från min nuvarande "maskin", Tacksam för Era synpunkter!

Produkter
(logga in för att koppla)

Showtime

Avslutat medlemskap
Hej,

Fotar mestadels natur men kommer förmodligen att lägga lite mer tid och kraft vad gäller porträtt / mode framöver. Även bröllop.

Har idag:

# D90
#Nikkor 50mm f/1.8D
#Nikkor 18-200mm, AF-S VR 35-56
#Sigma 10-20 mm 1:4-5.6
#Sigma 70-300mm (fråga mig inte varför, dumt/onödigt köp)

Skulle behöva lite tips, råd och synpunkter. Funderar på investera i Nikons nya D800.

-D90 - D800, hur stort steg är det tekniskt och resultatmässigt, fördelar med det ev. skiftet?
-Tips på något objektiv jag bör lägga till i "verktygslådan" ?

Tacksam för synpunkter!

Vänlig hälsning
Fredrik
www.tanfara.com
 

erlend96

Aktiv medlem
Jag skulle sakna en ljuskänslig normalzoom om jag vore dig. 24-70 2.8 eller liknande.

Har inte så bra koll på nikons kameror men FF är väl alltid gött?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är bara 50 mm och 70-300 du kan använda på en D800, och 70-300 gillade du ju inte så det blir en helt ny objektivpark och om du vill ha ungefär samma omfång som du har nu blir det dyrt.

Vill du ha grejer med tillräcklig klass för att fota bröllopp som proffs blir det dubbelt så dyrt.
 

keckax

Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att samtliga objektiv du har fungerar alldeles utmärkt på en D800.

Jag kommer troligtvis att köpa en D800 och börjar faktiskt ångra försäljningen av vissa trevliga dx-gluggar. Tex Sigma 30/1,4, som trivdes mycket bra på min D300.

/K
 

SixBySix

Aktiv medlem
D800 är fullformat !!!!!! Inga DX-gluggar fungerar annat än möjligtvis i beskuret läge, d v s väldigt långt ifrån optimalt. 10-20, 18-200 och 30/1,4 är DX gluggar.
 

Mesch

Aktiv medlem
D800 blir ju en 15mp dx kamera med sensorprestanda ungefär som en D7000.
Fast att köpa en D800 och bara köra den med DX objektiv är väl lite dumt :)
 

keckax

Aktiv medlem
Naturligtvis, men med den tätpixlade sensorn skulle jag idag tänka två ggr innan jag säljer en glugg jag verkligen trivs med.

36 mpixlar blir drygt 15 mpixlar i beskuret läge. Det motsvarar nästan sensorn hos D7000.

Vid köp av en ny glugg till D800 så skulle jag dock resonera annorlunda.

/K
 

SixBySix

Aktiv medlem
Objektiv jag hade valt med en begränsad budget. (Behållit 50/1,8, sålt resten).
Nikon 16-35/4, Tamron 28-75/2,8, Nikon 85/1,8, Tamron 70-200/2,8
 

Blundie

Aktiv medlem
+1 på Kenneth.

D800 har ju den fördelen att man kan köra crop och fortfarande få pixlar så det räcker och blir över. Jag är skälv sugen på en D800. D800 + nikkor 24mm 1.4 så får man 35:an nästan gratis. :)
 

keckax

Aktiv medlem
Nu blev jag avundsjuk. Upplever du att du får problem med CA med 35:an? Den har ju inga ED-glas och jag tittade på någon youtuberecension där de påpekade just problem med CA.
Nej inte alls faktiskt... Jag är van med CA från vissa andra lite äldre gluggar och i jämförelse så ter sig 35:an tämligen fri från det fenomenet. Jag ska provocera lite så får vi se.

/K
 

keckax

Aktiv medlem
Jovisst finns där CA. På största bländaren blir det tydligt när jag letar, men verkar väck vid f2. För mig - som är van vid 180/2,8d, 85/1,4d och framförallt gamla ais 35/1,4 - så är detta tämligen begränsat och i praktiken ett ickeproblem.

/K
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Vad vore poängen med en 35/1,8 i DX-läge på en D800 när 50/1,8 finns för samma pengar och använder hela sensorn, bildvinkeln blir ju densamma?
 

Mesch

Aktiv medlem
Såg att Netonnet har med D800 som beställningsbar produkt med ett säljstart 22 Mars.

Skulle inte pro-husen bara säljas via speciella "pro" försäljare, eller var det bara D4:an?
 
ANNONS