Annons

D90 eller D7000 för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis1981

Medlem
Hej!

Jag har nu sneglat på en systemkamera i flera år men inte haft råd (många andra dyra intressen), men nu har jag lite pengar över, typ 700-850 euros budget har jag väl, i svenska kronor blir det väl runt 7000-8000kr (går i euros för mig då jag bor i Vasa i Finland). Min gamla Casio Exilim från 2003 har nog funnits med länge men den lider, det ser man :p

Har sökt runt lite på nätet och har av nån orsak fastnat för Nikon kamerorna och de allämna tips jag har fått är att köpa begagnat och lägga pengarna i linser. D90 är en modell jag läst mycket gott om, har hittat ett intressant lokalt paket där en D90 med cirka 13,000 exponeringar (om man nu kan lita på det) + 35 f/1.8 lins och en 55-200 VR f/3.5-5.6 lins och andra tillbehör. 650 euro för det tycker jag inte låter så farligt.

Har dock läst lite om D7000 modellen som då är den inofficiella efterföljaren och den låter ju som en gedigen uppgradering. Den skulle dock ta hela min budget för bara kamerahuset. Jag undrar om D7000 modellen är värt det över D90an? Jag hoppas nu gå en kamera jag inte behöver byta på många år, vill inte köpa något och efter några år börja uppgradera pånytt.

Jag har nu inte tänkt fota något speciellt, jag brukar gå och ta bilder lite vadsomhelst. Fördelen med systemkamera är ju att man kan byta linser. Jag har flera gånger dom senaste åren sett verkligt vackra vyer som jag verkligen fått mig att önska jag hade en kamera som kunde ta bilder med en riktigt vid vinkel, likaså har jag många gånger velat få ett riktigt bra makrofoto men min gamla Casio är såpass halvdöd att det bara blir brus trots belysning.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Har du råd med en D7000 och objektiven du vill ha ska du satsa på den, men behöver du avstå från något objektiv är det bättre att gå på D90. Du skriver att du skulle få lägga hela din budget på ett D7000 hus, men du menar D7000 med kitobjektivet då eller? Ett kamerahus utan objektiv är ju rätt bortkastat...

Antalet Bilder en Nikon tagit kan man se i EXIF-datan som är inskriven i bildfilen. 13 000 på en D90 är inte någonting alls, det tredubbla är när man kan börja fundera.

Om du behöver uppgradera om ett par år beror mer på dig än på kameran om jag ska vara helt ärlig. Har du haft en Casio sedan 2003 kan du ha vilket systemkamera som helst resten av livet, men får du smak för nya grejer kan du byta vartannat eller vart tredje år.
 

Dennis1981

Medlem
Jepp det stämmer det du säger, jag skulle få köpa kamerahuset allena, sen sitta och samla pengar i några månader för objektiv. Så jag lutar nog emot D90. Jag är ju inte hundra på vilka objektiv jag egentligen kommer att vilja använda, är inte tillräckligt insatt. Men flera personer har skarpt rekommenderat ett 35 f/1.8 objektiv för allround fotografering och det kommer ju med den där begagande kameran.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag är ju inte hundra på vilka objektiv jag egentligen kommer att vilja använda, är inte tillräckligt insatt. Men flera personer har skarpt rekommenderat ett 35 f/1.8 objektiv för allround fotografering ...
Det låter som om det skulle vara bra för dig att ha en kitzoom också, för att prova på och lära dig andra brännvidder. Men ett sådant kan du köpa beg för några hundralappar. 35 är imho lite för långt för att vara allround.
 

gatosi

Aktiv medlem
Jag har en D90 i ungefär ett år nu, och den bästa investeringen ang. objektiv var ett Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM. Bättre allround kan jag inte tänka mig. Det kanske spränger ditt budget. Men köper du bara ett D90 hus är det kanske inom ramen.
 

MattiasL

Aktiv medlem
...och ett begagnat Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8 utan stabilisering är oförskämt mycket bildkvalitet för lite pengar.

Jag skulle dock inte avråda från att ha en normal som enda objektiv heller.
 

Dennis1981

Medlem
Tack för alla tips, hittade just ett D7000 kamerahus till ett pris som skulle tillåta mig att införskaffa åtminståne ett objektiv inom min budget, så då skulle jag iallafall kunna få en funktionell allround kamera att börja med.

Eftersom jag inte vet vad jag faktiskt behöver i objektivväg så kanske jag inte borde haka upp mig på paketer, nog för att jag tror jag vill ha en telezoomlins som i D90 paketet för att fota djur och fåglar och sånt.
 
ANNONS