Annons

Thumbnails försvinner i LR4

Produkter
(logga in för att koppla)

jem.kling

Ny medlem
Hej alla,

jag har från förra importen fått ett nytt problem i Lightroom. Mina thumbnails fungerar inte alls i biblioteksläge och i framkalla visas bara tre i taget och övriga är bara helt grå och histogramet säger bara beräknar.... Går man in på en ny bild på försvinner den som skulle varit den 4:e. Detta gäller bara det som importerats senasteimporterna.

Kan jag kommit åt någon inställning? Har försökt att öka cache-minnet mm men hitttar inget svar.

Jag vet att bilderna finns och kan hitta dem i finder men i LR är det omöjligt att få fram dem och det går inte att jobba alls.

Ytterst tacksam för hjälp och tips!
 

jem.kling

Ny medlem
Jag har provat det men får felmeddelnde när jag ska optimera, säger att det är fel på förhandsgranskningscache.

Får samma fel om igen...
 

jem.kling

Ny medlem
Hej igen,

löste det genom att döpa om den gamla previewfilen till .old och sen när jag gick in i LR igen så skapas det successivt en ny allt efter som. Det tar lite tid men fungerar och gör att jag kan jobba vidare.

Någon som vet om det finns en max på preview-filen och borde inte den tömmas om man tömmer cache? Finns det i så fall fler sätt att tömma cache-minnet på?
 

joakim d

Aktiv medlem
Bra att det löste sig, jag var på väg att föreslå en sådan lösning när fotosidan.se försvann.

Vad jag vet så finns ingen maxstorlek och dessutom är det egentligen inte en fil utan en map med massa undermappar så jag gissar att den kan fyllas rejält. Det finns inget samband mellan cachen och previews så de påverkar inte varandra om den ena fylls på eller töms. Vad jag vet så finns det bara ett sätt att hålla nere storleken på preview katalogen och det är att rensa 1:1 previews vilket kan göras via Library->Previews->Discard 1:1 Previews... eller så kan man per katalog sätta att de ska rensas periodiskt under Catalog Settings->File Handling. (jag kör den engelska versionen men du hittar säkert).

Det finns i och för sig ytterligare ett sätt och det är att ha flera små kataloger istället för en stor vilket ger mindre preview kataloger och kanske även snabbare läsning/lagring av previews. Jag skriver kanske för att dels är det många andra faktorer som spelar in och dels har jag aldrig testat, jag tycker det är bekvämast med en katalog och jag har inte så mycket bilder i min jä,fört med många andra.
 

jem.kling

Ny medlem
Tackar för svaret och som du skrev var ju det bästa att det löste sig, ska kolla på mina inställningar men tycker inte att jag är så aktiv att jag borde fylla minnet men kollar på det.

Tackar för hjälpen!
 
ANNONS