Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Corniche bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

ch32

Medlem
Hej,

Klockmärket får till otroligt fina bilder på instagram https://www.instagram.com/cornichewatches/

Jag undrar vad dom använder för utrustning för att få till ljuset? Använder dem blixt? portabel blixt? Man kan se på många av bilderna att halva klockan är mörk och andra vit-ljus..

tack på förhand!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Vi är lite försiktiga här på FS. Helt ny medlem. Första inlägget. Och en länk till en kommersiell site. Vi tror helt enkelt att du bara fiskar efter att få besökare till sajten.

Men om du är ärligt intresserad av produktfoto finns redan många trådar att följa i forumet.

Petter..,
 

pellepiano

Aktiv medlem
De mörka och ljusa delarna beror mycket på vad som reflekteras. Det ka man styra med svart skärm tex och placera så den döljer lite av det som reflekteras ( eller vit skärm/pappskiva för att skapa reflektionen ) Vinkeln är också avgörande förstås.
Känns inte som några blixtbilder direkt.
 

Cambo

Aktiv medlem
Hej,

Klockmärket får till otroligt fina bilder på instagram https://www.instagram.com/cornichewatches/

Jag undrar vad dom använder för utrustning för att få till ljuset? Använder dem blixt? portabel blixt? Man kan se på många av bilderna att halva klockan är mörk och andra vit-ljus..

tack på förhand!
Ingen större skillnad på en stationär eller en portabel blixt. Dom blixtrar! Gör som någon föreslog här, leta på youtube, googla testa på egen hand med ljuset.
 

ch32

Medlem
Vi är lite försiktiga här på FS. Helt ny medlem. Första inlägget. Och en länk till en kommersiell site. Vi tror helt enkelt att du bara fiskar efter att få besökare till sajten.

Men om du är ärligt intresserad av produktfoto finns redan många trådar att följa i forumet.

Petter..,

Hej Petter,

Nej jag fiskar inte besökare till sajten, jag reggade mig här för att jag har precis införskaffat en systemkamera och skulle behöva ta bilder som corniche fast på smycken.. gillar deras ljus etc
 

Deblenh

Aktiv medlem
Vi är lite försiktiga här på FS. Helt ny medlem. Första inlägget. Och en länk till en kommersiell site. Vi tror helt enkelt att du bara fiskar efter att få besökare till sajten.

Men om du är ärligt intresserad av produktfoto finns redan många trådar att följa i forumet.

Petter..,
OT: Allvarligt menat inlägg? Om ja är det ett väldigt tråkigt sätt att bemöta en nyreggad medlem.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hej Petter,

Nej jag fiskar inte besökare till sajten, jag reggade mig här för att jag har precis införskaffat en systemkamera och skulle behöva ta bilder som corniche fast på smycken.. gillar deras ljus etc
Ber om ursäkt för min misstänksamhet. Och uppenbarligen talar jag inte för alla på FS. Men det förekommer alla sorters fiske och trolling på olika forum så lite vaksam är jag, och några med mig.

Men jag hälsar dig glatt välkommen till forumet och ditt nya intresse.

Petter...
 

ch32

Medlem
Tack för svar! Uppskattas verkligen.

Jag äger en Nikon D3300 , och då fick jag en 18-55 MM i köpet.

När jag förklarade för min vän att jag ville ha närbilder, dvs fokus på klockan och suddigt i bakgrunden så rekommenderade han följande objektiv:

Nikon AF 50mm F/1.8D

Någon som har erfarenhet av detta objektiv? :)
 

CaolIla

Aktiv medlem
Tack för svar! Uppskattas verkligen.

Jag äger en Nikon D3300 , och då fick jag en 18-55 MM i köpet.

När jag förklarade för min vän att jag ville ha närbilder, dvs fokus på klockan och suddigt i bakgrunden så rekommenderade han följande objektiv:

Nikon AF 50mm F/1.8D

Någon som har erfarenhet av detta objektiv? :)
Nikon AF 50mm F/1.8D har nog flertalet Nikon-ägare erfarenhet av. Det är nog det
mest prisvärda objektiv som Nikon tillverkat.
För att få kort skärpedjup behövs objektiv med stor bländare, framförallt på en APS-C-kamera som din. Så, ja det är ett bra objektiv som ger dig den effekt du vill ha.
Glöm inte att titta på närgränsen bara, så att du inte tror att du kan gå hur nära som helst.
 

sumpan

Aktiv medlem
Nikon AF 50mm F/1.8D kommer inte att kunna användas med autofokus på en D3300. Smycken kanske man fotar med manuell fokus, vad vet jag? Men mer allsidigt för din kamera skulle vara objektivet med G på slutet: "Nikon AF-S 50/1,8 G ".
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...

När jag förklarade för min vän att jag ville ha närbilder, dvs fokus på klockan och suddigt i bakgrunden så rekommenderade han följande objektiv...
Cornich-bilderna på klockor har inte speciellt kort skärpedjup. Snarare tror jag att fotografen har bländat ner ganska mycket för att få såväl urtavla som boett och armband tillräckligt skarpa. Den mer avlägsa bakgrunden blir naturligt oskarp eftersom avståndet dit är relativt stort jämfört med hur nära huvudobjektet är.

Petter...
 
ANNONS