Annons

Kläder för extrem kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas77

Avslutat medlemskap
Hejsan

Någon som vet var man kan få tag på kläder som tål extrem kyla.. och då menar jag inte det varmaste dom har på stadium för det funkar inte nån längre tid om man sitter still i flera timmar i minus 20-25 graders kyla.

Kläderna ska alltså bara hålla värmen då man sitter still i ett tex gömsle.



/Nicklas =)
 

DogWalker

Aktiv medlem
Är ingen expert, men kanske kan ge några goda råd.. :))

Kolla efter köldklassade kläder, d.v.s. kläder som är testade i kyla och garanterar vissa köldegenskaper. Klädaffärer som jägare och skogsarbetare handlar hos borde vara ett bra tips.

Good Luck...:))
 

Nicklas77

Avslutat medlemskap
DogWalker skrev:
Är ingen expert, men kanske kan ge några goda råd.. :))

Kolla efter köldklassade kläder, d.v.s. kläder som är testade i kyla och garanterar vissa köldegenskaper. Klädaffärer som jägare och skogsarbetare handlar hos borde vara ett bra tips.

Good Luck...:))
Tackar för det =)

Men jag har provat en hel del jaktkläder och skor/kängor som ska tåla en viss kyla och dom lovar guld och gröna skogar i affären.. sen kommer man ut och det är minus 10 grader och man fryser efter nån timme iaf.

/Nicklas
 

dJb

Aktiv medlem
Nicklas77 skrev:
Hejsan

Någon som vet var man kan få tag på kläder som tål extrem kyla.. och då menar jag inte det varmaste dom har på stadium för det funkar inte nån längre tid om man sitter still i flera timmar i minus 20-25 graders kyla.

Kläderna ska alltså bara hålla värmen då man sitter still i ett tex gömsle.



/Nicklas =)
Northstar i Gällivare har RAB dunjackor. Väldigt varma!
http://www.northstar.se/

Taiga har även en prisvärd jacka som heter Arctic.
http://www.taiga.se/

Sen är det flerskiktsprincipen som gäller. Ullfrotté underställ i ull är mycket bra. Se till att ha rejält på fötterna. Nokian vinterstövlar med filtinnersko eller Kamik Oslo eller liknande köldkängor (Kamik finns också hos Northstar). Jag har själv använt Nokianstövlar ner till -46 grader och jag höll fötterna varma. Se till att isolera dig från markkylan med ett tjockt liggunderlag. Ett prisvärt handskalternativ är Lovikka innervantar med en tunn ytterhandske utanpå.

Om du inte ska transportera dig någon längre sträcka så behöver du inte tänka så mycket på vikten heller så du behöver inte satsa allt för mycket på dyra dunplagg.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
som ex dalmas så kan jag bara säga flerlager principen och sedan ett bra ytter hölje. Men du var ju också från norr så du borde väl veta hur man klär sig i kyla? ;)

jag brukar köra bomulls underställ, tunna kläder, vanliga kläder, avsluta med redigt goretex ställ.
Själklart oredentliga Hestra handskar två par, mössa över öronen och kängor med strumpor och sockor på mig.

självklart varierar jag lite beroende på aktivitet. Jobbar som skidlärare och då kan man inte köra med detta... då är du snart söndersvettad.

Jag brukar dock inte bry mig alt förmkt i "vinter" testade saker då allt beror på dig själv och hur du rör dig. skillnad om jagska till antarktis. Men att ligga i ett gömsle i 5 timmar i -25 grader ska nog kunnafixa sig med det man har hemma. Underlag att ligga/sitta på och termos är viktigt :)
 

Pongu

Aktiv medlem
På med varma kläder (köp stora ytterplagg!) och dra på dig en varm sovsäck, gärna en med ärmar.

/Pontus
 

PMD

Aktiv medlem
Kotton Kills!

Kotton kills! Bomull närmast kroppen är en dödssynd, åtminstone om man ska ägna sig åt någon kroppsaktivitet. Bomull blir snabbt blöt av svetten och kyler sen riktigt bra, vilket inte är vad man vill.

Ull närmast kroppen är mycket bättre (men det ska vara av bra kvalitet så att det inte kliar). Ull är inte så lämpligt närmast kroppen om man ska vara ute en längre tid (flera dagar eller veckor) eftersom ull absorberar vatten (dvs svett) och det finns en gräns för hur mycket som kan absorberas.

Bäst närmast kroppen är fukttransporterande syntetmaterial som polypropylen eller polyester. En del tycker att polypropylen kan börja klia och det brukar ha sämre långtidsluktegenskaper än polyester.
 

DogWalker

Aktiv medlem
Nicklas77 skrev:
Tackar för det =)

Men jag har provat en hel del jaktkläder och skor/kängor som ska tåla en viss kyla och dom lovar guld och gröna skogar i affären.. sen kommer man ut och det är minus 10 grader och man fryser efter nån timme iaf.

/Nicklas
Okej, dåliga affärer som du varit på då. Men de kläder jag menar har köldklass, ska stå på insidan och på "lapparna" man får med.

Reima är ett sådant klädmärke som har köldklassade kläder. Har själv en Reima Safety overall, och den fick jag faktiskt knäppa upp litegrann i -25 grader. Visserligen gick jag och rörde på mig, men hade inte alltför mycket under heller. Såg att någon tipsade om "flerlager klädsel" under vilket också är ett mycket bra tips.
 

Nicklas77

Avslutat medlemskap
Kalle_B skrev:
som ex dalmas så kan jag bara säga flerlager principen och sedan ett bra ytter hölje. Men du var ju också från norr så du borde väl veta hur man klär sig i kyla? ;)

jag brukar köra bomulls underställ, tunna kläder, vanliga kläder, avsluta med redigt goretex ställ.
Själklart oredentliga Hestra handskar två par, mössa över öronen och kängor med strumpor och sockor på mig.

självklart varierar jag lite beroende på aktivitet. Jobbar som skidlärare och då kan man inte köra med detta... då är du snart söndersvettad.

Jag brukar dock inte bry mig alt förmkt i "vinter" testade saker då allt beror på dig själv och hur du rör dig. skillnad om jagska till antarktis. Men att ligga i ett gömsle i 5 timmar i -25 grader ska nog kunnafixa sig med det man har hemma. Underlag att ligga/sitta på och termos är viktigt :)

Hej

Jo jag vet hur man klär sig i kyla om man rör lite på sig.. men har som sagt inte fått det att funka då jag setat still i flera timmar.
Köpte tex ett par poverboot i en jaktaffär som dom lovade att jag inte skulle frysa i... första gången jag provade dom var det minus 22 grader och efter ca en timme frös jag ordentligt. Föttrena löser jag denna vinter med uppvärmda sulor (batteripack).

/Nicklas
 

Kalle_B

Aktiv medlem
kanske låter töntigt men om du är orörlig i ett gömsle så kanske en filt kan hjälpa om du drar dom över fötterna/kroppen? Det borde ju hjälpa mot den värsta avstrålningen ut i rymden. Du behöver inte dra ut ett duntäcke kanske ;) men en vanlig filt av simplare slag... och sedan ligga på ett bra uderlag är viktigt...
 

Nicklas77

Avslutat medlemskap
Kalle_B skrev:
kanske låter töntigt men om du är orörlig i ett gömsle så kanske en filt kan hjälpa om du drar dom över fötterna/kroppen? Det borde ju hjälpa mot den värsta avstrålningen ut i rymden. Du behöver inte dra ut ett duntäcke kanske ;) men en vanlig filt av simplare slag... och sedan ligga på ett bra uderlag är viktigt...
Hej

Nja.. vet inte om det är så töntigt.. har haft filt ett par gånger då jag setat och läst av ringar (örnar) och det hjälper faktist mer än man kan tro =).


/Nicklas
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Re: Re: Kläder för extrem kyla

dJb skrev:
Ett prisvärt handskalternativ är Lovikka innervantar med en tunn ytterhandske utanpå.
Ett par (och fler i reserv vit nedblötning) tunna fingervantar eller handskar innanför Lovikkavantarna rekommenderas. Då kan du ta av Lovikka med ytterhandskar tillfälligt för sånt som kräver mer precision är vad tummen ger, utan att leda ner mer värme än nödvändigt i kameran eller vad du nu ska mecka med.

/ Erik, leg. "Arctic Soldier" med rätt att frysa. ;-)
 
Senast ändrad:

skogsbaronen

Aktiv medlem
Häftiga expeditionskläder för arktiskt klimat kostar skjortan, och är inte varmare än det du kan köpa i vilken sportbutik som helst. Skillnaden är att dom inte väger något. Nu är jag lite väl hård, men ungefär så tycker jag att det är :)

Ungefär såhär kan man klä sig varmt för utan att det skall kosta skjortan:

Underst bör du ha ett fukttransporterande understäl. Ett sådant har två lager. Ett inre av syntetmaterial som inte tar upp fukt, och ett yttre av bomull e.d. Kostar inte mycket. Detta kan kompletteras med valfritt antal vanliga underställ i bomull e.d. Det finns mycket varma underställ i fiberpäls som du kan ha ytterst av underställen.
Efter detta kommer tex ett par träningsbyxor av typen "mysbyxor" (bomullstypen).
Komplettera med termobyxor. Försvarets värmebyxa finns billigt. Akta dessa för väta dock :)
Ytterst skall det vara vindtätt. Regnbyxa eller ännu bättre GoreTex-byxa.

Lika på överkroppen.

Filtfodrade stövlar typ Nokian ;) Tunn fukttransporterande innersocka (sk Liner). Vanlig socka (typ Inter Sport). Dubbel raggsocka. Stoppa gärna i en kemisk värmepåse (10-20kr för 5h+ värme). Isolera väl från marken med tex granris.

"Rånarluva" (täck ej munn och näsa!) och mössa. Gärna en försvarets "pälskeps" också. Komplettera med vindtät luva ytterst.

Tunn fingervante och Lovika-vante utanpå. Gärna vindtätt utanpå. Försvarets tumvante finns för 50-lappen. Inte vidare värst fodrad men vindtät och tillräckligt rymlig för att rymma många par vantar under.

Komplettera med sovsäck och/eller vindsäck.

Nu blir man ju inte värst mobil, men skall man sitta still spelar det ju ingen roll :)

10st 1cm:s-lager med kläder är bättre än ett lager á 10cm; som kalle nämnde.
 

mike islandman

Aktiv medlem
Hej

har du prövat med skoteroverall och skoterkängor?
Det brukar fungera bra då man sitter still på en skoter då det är 20-30 grader kallt.

/Mikael
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Flera lager med mycket luft mellan de alla men spec de två yttre..

Mot kroppen skulle jag välja kraftig ull, utan inslag av syntet. (Syntet är enligt mig iskallt om man svettas och så slutar röra sig!!!)

1. Utanpå det ett mellanlager helst av ull..

2. (Ev en fleeceväst).

3. Sedan ett tjockare MEN luftigt issolerande lager.

4. Ytterst en vindtät jacka som har lång rygg och fodrad luva. (Kraftig dunjacka om det är tort eller skaljacka om det är risk för fukt).

Handleder, huvud och hals är kritiska punkter att inte blotta för kylan.

Skorna är viktiga, kolla på "Kamik"-kängorna. Funderar själv på sådana den dagen kosan bär till/mot Svalbard..

Skorna skall också rymma en del luft och luftiga lager!




Mitt motto är (utan att vara direkt expert) "Flera lager med mycket luft och vindtätt skal, över hela kroppen".

Mvh Niclas,
 

Kalle_B

Aktiv medlem
ja det borde hjälpa mot strålningen och därmet bevara lite av värmen.. men ser kanske lustigt ut att dra med sig snuttefilten ut i skogen.. men vem bryr sig egentligen.. haha
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Pongu skrev:
Sovsäck är smidigare och mcket varmare.

/Pontus
Ja, sovsäck är smidigt och har man varma kläder på sig så går det bra med en lättare sovsäck.

Jag brukar ibland hänga en sommarsovsäck på ryggan, den väger 800gr och tar nästan ingen plats.

Har legat och gosat med stativet över bröstet i många långa varma timmar i ned mot 15 vindiga minusgrader.

Mvh Niclas,

http://www.niclasfoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=274276 Denna bilden fotade jag när jag läg på rygg med stativet över bröstet i denna sovsäck.. längtar dit igen..(Lofoten såklart:).
 

Kalle_B

Aktiv medlem
inte slicka på stativet bara när det är så kallt.. ;) varför man nu skulle vilja det.. men vem vet vad som far i skallen när man ligger på pass o får tråkigt.. haha
 
ANNONS