Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på fotografering i Miami

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbj712

Aktiv medlem
Jag beger mig till Miami imorgon med familjen, och tänkte försöka plåta solnedgångar och fina bilder på byggnader och folk. Samt lite familjefoton.

Är det något man definitivt inte får missa i Miami? har inte hört så mycket mer än the everglades och key west. Alla tips mottages vänligt
 

Walle

Aktiv medlem
Coconut Groove anser jag vara ett "måste"! http://www.magazineusa.com/images_st2/fl/miami/m1g_coconut_grove.jpg
Otroligt vackert och skön atmosfär i Coconut Groove. Det är shysst att åka ner på eftermiddagen och knalla runt och kolla i alla butiker. De har väldigt många konstbutiker där nere :) Sen tar man en middag på någon av alla trevliga restauranter där.

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=coconut+groove&sll=25.667523,-80.324478&sspn=0.596607,1.056747&ie=UTF8&hq=coconut+groove&hnear=&ll=25.728158,-80.241952&spn=0.037269,0.066047&t=h&z=15

Fina byggnader med "Miamikänsla" (Art Deco) hittar du främst på South Miami Beach, de första 15 kvarteren.

När ni sticker ut till Everglades så kan jag rekommendera att stanna och luncha på Pit Bar-B-Q längs 41'an (SW 8th Street också). Första vänster när man har paserat SW160'e avenyn. De brukar ha riktigt schysst mat, och jag skulle kunna döda för deras majsbröd ;) Sedan rekommenderar jag att ni kör hela vägen ut till Shark Valley. Visserligen ser man oftast lite aligatorer när man åker på tur med en Airboat (ni kommer passerar flertalet sådana ställen på vägen ut), och det är en häftig upplevelse. Men vill man verkligen se aligatorer så är det till Shark Valley man ska, sedan tar man en tur till utkikstornet med deras "turistvägtåg". Ute vid tornet är det ett vattenhål, och där ligger aligatorerna ofta i drivor. Dock kan det vara lite tunnare den här årstiden eftersom det inte är så torrt ute i träsket.

Apropå mat så tycker jag att det finns några absoluta "får inte missa" där! Den ena är Prime Rib steak på Flanigans. Men man får inte komma för sent, för den tar slut ganska tidigt på kvällen! Gillar man kött så svimmar man nästan av Prime Rib ;) Jag har aldrig någonsinn ätit kött som ens har kommit i närheten av Flanigans Prime Rib! De har även fantastiska ribs och är väldigt bra på fisk! Flanigans hittar ni bland annat på US1/Biscayne Blvd och mellan Harding och Abbot uppe på 95'e på beachen.

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=flanigans,&sll=25.885906,-80.142903&sspn=0.03722,0.066047&ie=UTF8&radius=2.05&rq=1&ev=p&hq=flanigans,&hnear=&ll=25.887334,-80.142345&spn=0.037219,0.066047&t=h&z=15

Många som turistar i Miami blir tyvärr besviken på maten, vilket är väldigt tråkigt då det finns så mycket otroligt bra mat om man undviker turistfällorna. Om du skriver vad ni föredrar för typer av mat så kan jag rekommendera lite fler bra restauranter :)

Vill ni uppleva en bit av Miami som inga turister normalt får uppleva ska ni åka till Jimbos en söndageftermiddag. Jimbo är en fiskargubbe, och "Jimbos" är helt enkelt hans ställe. Det är ingen krog eller restaurant, utan hans hem och rörelse. Där samlas folk på söndagseftermiddagarna och i princip bara hänger, snackar, dricker ett par öl (väldigt väldigt lugnt och avslappnad stämning). Det är som en slags fristad, där bikers, latinos, e.t.c. åker och bara slappnar av. Ibland är det liveband, inget arrangerat utan mer eller mindre något band som bestämmer sig för att lira lite och slänger upp sina prylar :)

För att åka dit kör man mot Key Biscayne och kör av mot Virginia Key Park precis innan Miami Seaquarium (som också varmt rekommenderas!! Späckhuggarshow, bland annat). Om man säger till parkvakten att man är på väg till Jimbos så behöver man inte betala avgift :) Jimbos är inzoomat på följande kartbild: http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=flanigans,&sll=25.747417,-80.145974&sspn=0.001164,0.002064&ie=UTF8&radius=0.06&rq=1&ev=zi&hq=flanigans,&hnear=&ll=25.747227,-80.146078&spn=0.001164,0.002064&t=h&z=20

Jag kan också rekommendera att fara vidare ut till Bill Baggs Cape Florida State Park, längst ut på Key Biscayne. Vacker park, vacker strand :)

Parrot Djungle och en vacker djurpark med, som namnet antyder, mestadels papegojor :) Många av papegojorna där är fria att flyga därifrån, men gör det inte. Ligger på Parrot Island, längs Mac Arthur Causeway.

Miami Zoo är också fint :)

Det blev nog mer allmänna tips än rena fototips, men det kanske också kan komma till nytta :)

Undrar du något eller vill ha fler tips får du hojta till :)
 

tobbj712

Aktiv medlem
Hade vart skoj och veta om nåt av tipsen kom till användning :)
Hej Christoffer, tack så mycket för tipsen, vi åkte iallafall till Seaquarium, späckhuggarshowen vart väldigt cool, och några bra bilder fick jag därifrån, sen vart vi även en sväng på Key West.

Det blev rätt hektiskt om man säger så. Var även på kryssning som tog oss till Nassau CocoCay och Key West, så det tog lite tid av resan. synd att vi inte hann med att åka till jonnys, men får ta det nästa resa.

de första dagarna vi var i Miami så blåste det som fan, Orkanen Ida började ju då vandra upp mot Floridakusten, så den påverkade våra möjligheter till utflykt.

Men dina tips var guld. Hade aldrig hoppats på så utförliga tips :D Tack så mycket
 

essovich

Medlem
Oh vad kul tips, vi ska dit i sommar och jag är oxå sugen på att fotografera lite kul ställen!!! Everglades lockar men överallt står att man itne ska åka dit på sommaren för alla mygg....

/Jessica
 

Walle

Aktiv medlem
Och det är fullkomligt korrekt. Det brukar vara en rejäl myggplåga där sommartid, dock brukar de hålla sig lugna så länge solen är uppe. Det är efter skymningen som myggen blir en plåga. Åtminstone är det så på Miami Beach, och jag kan inte tänka mig att myggen borta i Everglades är piggare i solgasset än Miami-myggen ;)

Personligen tycker jag att det är som bäst i södra Florida mellan September och April-Maj. Däremellan är det onödigt varmt, onödigt fuktigt, och onödigt mycket mygg :)
 

essovich

Medlem
ja jag önskar att vi kunde välja att åka just de perioderna du föreslår men vi är ganska tvingade till att åka i juli och jag vill så gärna till Miami och everglades:) får väl ta med myggstiftet!!!

Vet du bästa sättet att ta sig till verglades, någon bra utflyktsanordnare kanske? Vi vill inte hyra bil.

Loppmarknad hade oxå varit jäkligt kul att besöka!

/Jessica
 

gtallan

Avslutat medlemskap
Oh vad kul tips, vi ska dit i sommar och jag är oxå sugen på att fotografera lite kul ställen!!! Everglades lockar men överallt står att man itne ska åka dit på sommaren för alla mygg....

/Jessica
Vi hörde det samma innan vi åkte dit, var där i slutet Juni, såg inte en mygga på hela dagen.
Så det varierar nog.

/Andreas
 
ANNONS