Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatör söker "reseobjektiv" (Canon EOS 500D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Halldorf

Ny medlem
Jag har nyligen införskaffat mig min första systemkamera (Canon EOS 500D) och ska snart iväg på en resa där jag tänkte ta med mig min nya favoritpryl.

Jag är helt novis och försöker hela tiden lära mig mer om kameran och olika fototekniker men inser att jag behöver ett nytt objektiv.
Har i dagsläget bara KIT-objektivet och vill istället ha ett relativt bra zoomobjektiv som samtidigt kombinerar detta med hyffsad vidvinkel.
Förstår att det är skillnad på fasta vidvinkel resp rena zoomobjektiv (och även stor skillnad på prisnivåer) men söker nu en relativt bra kompromiss för min hobbynivå i form av ett allt-i-ett-objektiv.
Skulle vara så skönt att bara ha ett objektiv med sig som kan ta bra landskapsbilder i vidvinkel samtidigt som jag i nästa stund kan zooma in på ett objekt lite längre bort (eller bara för att leka med skärpedjupet på nära håll).

Önskvärt vore ett 18--> så långt som möjligt (150, 200, 300??)mm och vet att det fins några olika, både canon, sigma och tamron,

Någon som har några bra infall till något sådant objektiv eller är jag helt ute och cyklar och ska lägga ner hela idén?!

OBS! Tänk som sagt på att jag är i nybörjarstadiet och kraven är än sålänge kanske inte så stora, men samtidigt vill man inte köpa skit.........


Tips mottages tacksamt! :)

//Mvh. Johan
 

milansfoto

Aktiv medlem
Det finns ju, som du skriver, en radda olika att välja på. På följande länk kan du göra lite enklare jämförelser;
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=492&Camera=474&Sample=0&FLI=6&API=1&LensComp=476&CameraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=6&APIComp=1
Länken går direkt till en jämförelse mellan Tamrons 18-270 med bildstabilisering och Canons 18-200 med IS. Du kan ställa in olika brännvidd och bländarvärde.

Visst, dessa objektiv är alltid en kompromiss, men fyller en delvis praktisk funktion, i att du "alltid" har "rätt" objektiv på. Det svagaste med dem är ofta skärpa och ljusstyrka vid längre brännvidd (säg 150mm plus, något grovt generaliserat).

Har själv funderat på att köra på ett Tamron 18-270, men ännu inte slagit till (känns som en lagom kompromiss mellan funktionalitet och bildkvalitet). Kör dock än så länge på ett 17-50 och ett 70-300...
 

Ronstrom

Ny medlem
Tamron 70-300

Hoppas det går bra att jag lånar tråden litegrann.

Är i valet och kvalet om att köpa min första systemare och är ganska inne på att köpa en Nikon D3000. Kommer att fotografera mycket på resandet fot, landskap och annat blandat. Det jag funderar över är att även köpa Tamron 70-300 som ingår i ett paketpris.
Vad säger ni som kan? Kommer jag som nyfiken nybörjare kunna"få ut något" av det? Är det värt att lägga pengarna på ett extra objektiv (plus det nikon 18-50 som ingår i kitet) eller bör jag vänta tills jag kan lite mer och vet exakt vad jag vill ha? 70-300 är förövrigt "bara" en tusing extra i paketpris.

Tackar!
 
ANNONS