Annons

Hur mycket begära per bild??

Produkter
(logga in för att koppla)

SportSkjutaren

Aktiv medlem

Indy

Aktiv medlem
Man kan ju tror att enbart enklare objekt fotas av mäklare själva men den här villan kostar över 5 miljoner:

http://www.svenskfast.se/Pages/ObjectViewPictures.aspx?objectid=3M4BLV7DGOVQ895N&referrer=hemnet


Det ser lovande ut i början, men det blir värre...
Men tror du detta är mäklaren själv som fotat? Så dåligt omdömme kan de väl inte ha? En spontan gissning att husägaren har kommit med egna bilder? Bilderna visar mer hur personerna som lever där har det och att någon tryckt på kamera knappen utan någon särskild tanke på vad som ska fångas. Liknande beteende ser man på andra håll. För att spara pengar låter man anställda fotografera och använder bilderna i sin marknadsföring. Exempel gå in och titta på olika komunala hemsidor. Olika tidningar som ges ut ikanske lite mindre upplager med spridning i lokala område. Men även större tidningar använder reportern som fotograf, vi8lket i rimlighetens namn bör störa både det som skrivs och det som fotograferas. Vet inte hur många gånger man fått frågan av folk vad de ska köpa för systemkamera för att kunna ta riktigt bra bilder. Uppenbarligen hade den som fotograferade dessa bilder fel systemkamera eller förmodligen en liten kompaktkamera vilket ju då kan förklara bilderna!
Lasse
 

iSolen.se

Guest
Men tror du detta är mäklaren själv som fotat? Så dåligt omdömme kan de väl inte ha? En spontan gissning att husägaren har kommit med egna bilder? Bilderna visar mer hur personerna som lever där har det och att någon tryckt på kamera knappen utan någon särskild tanke på vad som ska fångas. Liknande beteende ser man på andra håll. För att spara pengar låter man anställda fotografera och använder bilderna i sin marknadsföring. Exempel gå in och titta på olika komunala hemsidor. Olika tidningar som ges ut ikanske lite mindre upplager med spridning i lokala område. Men även större tidningar använder reportern som fotograf, vi8lket i rimlighetens namn bör störa både det som skrivs och det som fotograferas. Vet inte hur många gånger man fått frågan av folk vad de ska köpa för systemkamera för att kunna ta riktigt bra bilder. Uppenbarligen hade den som fotograferade dessa bilder fel systemkamera eller förmodligen en liten kompaktkamera vilket ju då kan förklara bilderna!
Lasse
Fast för en potentiell köpare är bilderna bra. Inga tillrättalagda supervidvinkliga ljusjusterade stilrena bilder på pimpade rum.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Uppenbarligen hade den som fotograferade dessa bilder fel systemkamera eller förmodligen en liten kompaktkamera vilket ju då kan förklara bilderna!
Lasse
Vågar du verkligen påstå i detta forum att det inte är fotografen som gör bilderna utan det är utrustningen?
Jag vågar nog påstå att mäklaren är sniken och antingen bett om foton av säljaren eller tagit fotona direkt efter samtal med säljaren.

/Stefan
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej
Jag har bestämt mig för att besöka lite olika fastighetsmäklarfirmor med erbjudandet att få fota deras fastigheter. Men frågan är hur mycket ska jag begära egentligen?
Jag har tänkt mig ta betalt per bild, med viss redigering i datorn (det som behövs).
Såhär har jag tänkt
Pris per bild = 200 kr (lite/mycket?)
Resersättning med 15-18/kr mil.
Men frågan är också, hur mycket resande kan jag eventuellt komma att behöva göra. Detta är också tid som kostar. Hur ordnar man det?
Skulle uppskatta om någon som vet svarar...

Mvh/ Irfan
Tycker man skall titta på utgångspunkten, söker DU jobb!
Och hur viktigt är det här för dig?
Hur lågt kan du då gå i pris?
Om du vill ha jobbet!


Hade frågan kommit från ett företag, "Vill du fota åt oss", hade det blivit en annan ingång.
Jag tar ett högre pris, skriver ett avtal hur bilderna får användas, och att jag kan använda bilderna som jag vill. (Oftast)

Men som sagt, det beror på utgångspunkten.
/B
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Fast för en potentiell köpare är bilderna bra. Inga tillrättalagda supervidvinkliga ljusjusterade stilrena bilder på pimpade rum.
Som köpare vill jag inte se deras personligheter, hur de lever och vad de har för prylar. Jag vill se möjligheterna.
Man kan ju som mäklare inte jäkta med försäljningen. En sånt "ruckel" för 5 mille är det inte huset som säljer utan läget så jag tror verkligen att mäklaren är snål och kortsiktig. Hade anlitat en fotograf så hade det blivit mer opersonliga bilder och framför allt finare och kanske attraherat den mer kräsna familjen som har mer pengar än de som bara kolla på läget. Då kan man trissa upp priserna.
Mäklaren tror nog på snabba försäljningar och färre utgifter än lite saktare, mer utgifter men i slutändan mer pengar för både han och försäljaren.
...... Nybörjare måntro?

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Som köpare vill jag inte se deras personligheter, hur de lever och vad de har för prylar. Jag vill se möjligheterna.
Man kan ju som mäklare inte jäkta med försäljningen. En sånt "ruckel" för 5 mille är det inte huset som säljer utan läget så jag tror verkligen att mäklaren är snål och kortsiktig. Hade anlitat en fotograf så hade det blivit mer opersonliga bilder och framför allt finare och kanske attraherat den mer kräsna familjen som har mer pengar än de som bara kolla på läget. Då kan man trissa upp priserna.
Mäklaren tror nog på snabba försäljningar och färre utgifter än lite saktare, mer utgifter men i slutändan mer pengar för både han och försäljaren.
...... Nybörjare måntro?

/Stefan
Alla inblandade verkar vara nybörjare på något sätt.

Personliga grejer ska förstås bort men perspektivkorrigerade/rätlinjiga 12mm-bilder som gör att det ser större ut känns falskt. Samma sak när en mörk hall ljusas upp i efterbehandlingen etc. Men visst snyggare bilder blir det men köparen får en felaktig bild av objektet.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Alla inblandade verkar vara nybörjare på något sätt.

Personliga grejer ska förstås bort men perspektivkorrigerade/rätlinjiga 12mm-bilder som gör att det ser större ut känns falskt. Samma sak när en mörk hall ljusas upp i efterbehandlingen etc. Men visst snyggare bilder blir det men köparen får en felaktig bild av objektet.
Jag syftade inte på vidvinklar eller efterbehandling. Dock ses man på bilderna at de är överexponderade, sneda, personliga grejer ligger framme, slafsigt städat.

Hade jag fotograferat hade jag använt blixt för att ljus upp områden som kameran inte klarar av att avbilda som ögat uppfattar och jag hade int haft vidvinkel heller för du har rätt att det ger en felaktig bild om ytan.

Så snyggare bilder ger absolut inte en snedvriden bild. Dock felanvändning av objektiv och efternehandling kan göra det. Vilket åter igen leder oss till att man bör anlita sakkunniga. Mäklare ska förbli mäklare och fotografer ska förbli fotografer (såvida mäklaren är en duktig sådan)

/Stefan
 

Indy

Aktiv medlem
Vågar du verkligen påstå i detta forum att det inte är fotografen som gör bilderna utan det är utrustningen?
Jag vågar nog påstå att mäklaren är sniken och antingen bett om foton av säljaren eller tagit fotona direkt efter samtal med säljaren.

/Stefan
Jag trodde mitt inlägg dröp tillräckligt av ironi! Men text kan ju tolkas fel. Så svar nej JAG tror det inte!
Lasse
 

paddmannen

Aktiv medlem
Intressant att ni alla skrattar på lattjo åt dessa bilder...

;-) ja det är nog få ¨fotografer¨som plåtar så snett o vint som på dessa bilder !
Jag tycker de är helt ok, visst jag ser väl att de är lite fula/oskarpa/sneda etc, men jag tycker de har en viss charm.
Det kännns åtminstone som ett riktigt hus taget ur verkligheten och inte som en jävla ikea-katalog som i princip all annan "bra" mäklarfotografering.

Kan det vara så att ni mäklarfotografer har blivit lite miljöskadade? Ni kanske har glömt av att det viktigaste är att skapa en känlsa hos den potentiella köparen.

Vad får man för känsla av att titta på vanliga mäklarbilder?
De är vanligtvis sterila, platta, opersonliga, ikeakatalogaktiga, pretensiösa etc. Jag brukar få olustkänslor och associerar till oärliga stekarmäklare som man helst av allt vill ge en örfil.

Jag skulle vilja påstå att de här "fula" bilderna ger en bra inblick i hur objektet verkligen ser ut (och vilken potential som finns), mycket mer än om bilderna varit söndershoppade HDR-kräkmedel med blå himlar och lyfta skuggor precis överallt.
 

Indy

Aktiv medlem
Jag tycker de är helt ok, visst jag ser väl att de är lite fula/oskarpa/sneda etc, men jag tycker de har en viss charm.
Det kännns åtminstone som ett riktigt hus taget ur verkligheten och inte som en jävla ikea-katalog som i princip all annan "bra" mäklarfotografering.

Kan det vara så att ni mäklarfotografer har blivit lite miljöskadade? Ni kanske har glömt av att det viktigaste är att skapa en känlsa hos den potentiella köparen.

Vad får man för känsla av att titta på vanliga mäklarbilder?
De är vanligtvis sterila, platta, opersonliga, ikeakatalogaktiga, pretensiösa etc. Jag brukar få olustkänslor och associerar till oärliga stekarmäklare som man helst av allt vill ge en örfil.

Jag skulle vilja påstå att de här "fula" bilderna ger en bra inblick i hur objektet verkligen ser ut (och vilken potential som finns), mycket mer än om bilderna varit söndershoppade HDR-kräkmedel med blå himlar och lyfta skuggor precis överallt.
Nu har jag aldrig gjort något jobb till just mäklare och med tanke på ersättning-lön för dessa uppdrag kommer jag aldrig att göra det heller, men osvuret är best. Håller med dig att en del bilder gör det ganska charmigt men som mäklarbilder? Mäklarbilder ska ju dock visa hur det ser ut och locka kunder.
Här har man valt bildkomposition (om man nu överhuvud har valt) så man focuserar t.e.x. på möblemanget vilket man får förmoda inte ingår i köpet. Men detta hus ska nog ha ett riktigt bra läge för att ge mäklaren storkovan:
Lasse
 

Lena W

Aktiv medlem
Samma sak när en mörk hall ljusas upp i efterbehandlingen etc.

Ja visst var bilden snygg, där hallen var alldeles mörk men dörröppningen överexponerad! Hepp!!

Varför tror du att en mörk hall behöver ljusas upp i efterbehandlingen? Jag brukar ställa exponeringen rätt.

Här har jag tagit ett badrum - nja gästtoa - med mörka tapeter i befintligt ljus i och med att blixt förstör allt i fall som dessa... Jag tycker det blev snyggt med skuggorna i bilden och mäklaren klagade inte.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Nu har jag aldrig gjort något jobb till just mäklare och med tanke på ersättning-lön för dessa uppdrag kommer jag aldrig att göra det heller, men osvuret är best. Håller med dig att en del bilder gör det ganska charmigt men som mäklarbilder? Mäklarbilder ska ju dock visa hur det ser ut och locka kunder.
Här har man valt bildkomposition (om man nu överhuvud har valt) så man focuserar t.e.x. på möblemanget vilket man får förmoda inte ingår i köpet. Men detta hus ska nog ha ett riktigt bra läge för att ge mäklaren storkovan:
Lasse
Locka kunder gör inte bilderna om kunderna inser att bilderna inte visar verkligeheten. Vi är redan där och många blir besvikna på visningarna, jag har lyssnat lite extra eftersom jag är fotograf.

Jag fotade ett par objekt för 4-5 år sedan. Det var stor skillnad, nu är det ikeakatalog stil som eftersöks och fina, inte nödvändigtvis rättvisande bilder.


Ja visst var bilden snygg, där hallen var alldeles mörk men dörröppningen överexponerad! Hepp!!

Varför tror du att en mörk hall behöver ljusas upp i efterbehandlingen? Jag brukar ställa exponeringen rätt.

Här har jag tagit ett badrum - nja gästtoa - med mörka tapeter i befintligt ljus i och med att blixt förstör allt i fall som dessa... Jag tycker det blev snyggt med skuggorna i bilden och mäklaren klagade inte.
Missförstå mig rätt :), gör vad du vill med bilderna map exponeringsproblem osv, men om hallen är mörk i verkligheten och ljus på bilderna är det väl inte så bra?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Missförstå mig rätt :), gör vad du vill med bilderna map exponeringsproblem osv, men om hallen är mörk i verkligheten och ljus på bilderna är det väl inte så bra?
Som husägare och spekulant så måste jag bara poängtera att jag hellre vill se ljus bild än mörk.
Mörka hallar i verkligheten kan ljusas upp av antingen ny tapet/måla om eller ljussättning. En ev. husköpare bör hellre se möjligheterna än att se hur befintliga husägare har det för tillfället.

När jag tittar på hus så försöker jag alltid sätta mig in hur jag skulle möblerat om, kanske stänga till/öppna upp. Hur min belysning skulle fungera.

Bilderna ska vara inspirerande och göra så att folk kommer och tittar. Måla om, spakla installera lite spotlights är oftast ändå sånt man gör när man flyttar in såvida det inte är relativt nybyggt/nyrenoverat.

Det jag vill säga är att om man blir besviken över att bilderna ser finare ut än i verkligheten så är man ganska trångsynt och vill bo som på bild. Tänk på att belysning och inredning inte ingår i köpet.

/Stefan
 
ANNONS