Annons

Framkalla hemma, lönt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett litet dilemma. Jag är fattig student, och plåtar endast analogt, vilket kan leda till ganska höga kostnader när det kommer till framkallning.
Min situation som den ser ut nu (prismässigt) att jag skickar 135-rullarna in på endast framkallning för 49:-/rulle och 120-filmen för 69:-/rulle.
Min fråga är helt enkelt, är det värt att köpa spiral och dosa, samt vätskor?
Vätskor är rätt dyrt, och dessutom är jag inte den mest bevandrade i området.

Vad tycker ni?

Martin
 

AndersPS

Aktiv medlem
Det beror mycket på om du plåtar många rullar eller lite. Jag framkallar hemma då jag inte hinner att plåta så mycket som jag vill.
Jag använder framkallare Fomadon R09 "New" och den är mycket dryg. Det är en engångsframkallare, och den håller mycket länge.
Så jag tycker att du ska skaffa en dosa och spiraler och börja. Patersonspiralerna är ganska att ladda för en nybörjare. Jag har en mörkrummsäck, men de finns de som föredrar helt mörklagda garderober eller källare. Om du ska ladda filmen i en garderob eller likande så ställ dig där i 10 minuter ungefär för att se om det "läcker" ljus någonstanns ifrån. Om det gör det så ta först svart eltejp och tejpa springorna i dörr eller där det kommer in och sedan silvertejp över eltejpen.

///Anders S
 
Är det endast framkallare då du använder? Förstår inte riktigt, är det inget fix med i bilden och sånt?
Tack för ditt snabba svar, ska kolla runt lite på photax tror jag!
Vart får man tag på en mörkrumssäck?

Mvh

Martin
 

Graal

Avslutat medlemskap
Oavsett hur mycket film du tar, så är det betydligt billigare att framkalla själv hemma. En helt ny dosa kostar kring 250kr. Sen behövs en thermometer och lite kärl, inga dyra grejor och en engångskostnad. Kemin per film kostar mycket mindre än de 49kr du nu betalar för inlämning. Jag tar det minst billiga alternativet (med mindre förpackningar) som exempel:

1 l D76 kostar 55 kr. Du späder 1+1 och då räcker det till 13 filmer. Alltså 4:20 per film.
250ml stoppbad kostar 49 kr. Spädes 1+19 vilket (om du kasserar det direkt, vilket du inte bhöver göra utan först när indikatorfärgen ändras) då räcker till 17 filmer. Blir 2:90 per film.
1 l Superfix plus kostar 135kr. Spädes 1+9 och räcker då till 33 filmer. Blir 4:10 per film.
Inalles 11:20 per film. Du sparar alltså 37 kr och 80 öre på varje film du framkallar om du gör det själv. Och köper du kemin i lite större förpackningar sparar du ännu mera. De slantar du lägger på dosa, thermometer och kärl är alltså betalda redan efter några få filmer, i jämförelse med att lämna till labb.
 
Tack så hemskt mycket, såg nu på fotax att det fanns anvisningar för agitering och liknande! Mina färgrullar kommer jag dock skicka iväg till labb, men hedanefter blir det svartvitt. Som jag uppfattat nu är det det mest sparsamma!

Tack så hemskt mycket för eran hjälp. Dags att beställa.

Martin
 
Då var det beställt, beställde ett "nybörjarpaket", komplett med dosa, spiraler, måttkärl och nästan allt annat! Sedan också beställde jag vätskorna+ 10 st 135 rullar tri-x. Det gick på ca. 2000 kronor. Jag kan säga att jag redan tjänat ihop pengarna, betalar ca. 5-600 per gång när jag skickar dem till labb.

Återigen, tack!

Martin
 

Ventures

Aktiv medlem
Då var det beställt, beställde ett "nybörjarpaket", komplett med dosa, spiraler, måttkärl och nästan allt annat! Sedan också beställde jag vätskorna+ 10 st 135 rullar tri-x. Det gick på ca. 2000 kronor. Jag kan säga att jag redan tjänat ihop pengarna, betalar ca. 5-600 per gång när jag skickar dem till labb.

Återigen, tack!

Martin
Bevaka tradera o liknande. Det brukar dyka upp kompletta mörkrum ( i det närmaste) som oftast går väldigt billigt. Eller sätt in en annons "köpes mot avhämtning", typ. Det finns nog många som har grejor kvar som de aldrig kommer att använda och blir glada om de kommer till användning.
 
Tack för tipset! Skall kolla det. Dock är mitt enda syfte med detta att endast framkalla negativen billigare, sedan postar jag dem till min vän som scannar in dem!
Om jag skaffar en större lägenhet inom de närmsta åren, kommer jag investera i ett komplett mörkrum!

Martin
 

aolsson

Aktiv medlem
Mörkrumssäck behöver du inte ha, det räcker med en mörk garderob, toa eller liknande. Men annars har www.photax.se såna för 225 resp 365 Kr.
Men det finns en annan anledning att skaffa en. Om man är ute och filmen krånglar i kameran kan man lätt fixa problemet om man har en dylik säck i bagaget. Tar liten plats och är rätt smidiga. Samt mer ljustäta än de flesta garderober.
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag har ett litet dilemma. Jag är fattig student, och plåtar endast analogt, vilket kan leda till ganska höga kostnader när det kommer till framkallning.
Min situation som den ser ut nu (prismässigt) att jag skickar 135-rullarna in på endast framkallning för 49:-/rulle och 120-filmen för 69:-/rulle.
Min fråga är helt enkelt, är det värt att köpa spiral och dosa, samt vätskor?
Vätskor är rätt dyrt, och dessutom är jag inte den mest bevandrade i området.

Vad tycker ni?

Martin
Hej!
Om man framkallar s/v film småbild/135 i Paterson dosa med D-76 1+1 så skall man använda som minst 290 ml per film-vatten+D-76. Detta gör att det åtgår 145 ml D76 (1+1) per film. Sedan kan var och en räkna ut hur många filmer man får ut per förpackning D-76. Säljs ju som 1-liter (ger=1000 ml) och 3,8 liter (ger=3800 ml).
Om man framkallar på motsvarande sätt120 -film så skall man ha minst 250 ml D-76 (1+1).Eller totalt 500ml.
Vissa film bla. Kodak T-MAX P3200 skall framkallas i koncentrat om man väljer D-76,vilket gör att det åtgår mer framkallningsvätska.
Vatten för sköljning är viktigt för att filmen skall bli ok. Ett sätt att förkorta sköljtiden är att använda HCA eller Lavaquick. Som naturligtvis kostar men det gör ju även vatten för dom flesta.
Slutligen menar jag att man behöver vätmedel , en kostnad dock mindre eftersom det åtgår mycket liten mångd.Men att inte använda det ger skillnad enligt min erfarenhet,
SÅ det allra viktigaste som jag ser det - kampen mot "kemidöden". All kemi kan dö , det är bara frågan om olika tider. Ett bra sätt är att använda antioxidationsspray, där en flaska ligger på ca 140:- kronor. Räcker ett tag dock.
Detta om livslängd på bla. D-76 finns en liten trevligt " Technical data"-länk www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf . Läser man den så kan man utläsa att det gäller att fota på så att kemidöden inte drabbar en (he)
JO,visst det var en sak till Photax och alla andra som säljer tar betalt för att skicka kemi hem till oss. Om man nu inte bor i tex Nybro och kan ta cykel ditt. För Photax del blir det 99:- per gång oberoende av hur mycket du köper. Kanske skall ses som en kostnad för framkallad film ?
Mvh
Rolf
 
ANNONS