Annons

Sprillans ny 5D mk III - mörka ränder i bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Hej!

Fotade med min 5D mk III för fjärde gången idag, sprillans nytt kamerahus. Detta var första gången i studio och jag märkte något väldigt ovanligt och tråkigt jag aldrig har sett förut.

Bilderna får en mörk rand i toppen över hela bilden (vid landscape-fattning). Finns i större versioner än de bifogade bilderna på länkarna nedan.

www.markusp.se/temp/exp01.jpg
www.markusp.se/temp/exp02.jpg
www.markusp.se/temp/exp03.jpg
www.markusp.se/temp/exp04.jpg

Jag vet ju att ett liknande fenomen kan uppstå om man har för kort slutartid så att det inte synkar, men detta fenomen uppstod oavsett vilken slutartid jag använde. Varierade bländare och slutartid hejvilt, provade med två olika objektiv samt med och utan motljusskydd. Inget hjälpte.

Jag använder en Pocketwizard Flex TT5 som mottagare på varje aggregat och en MiniTT1 på kameran. Kan det ha med synkningen att göra på nåt sätt?

Testade att knäppa av ett par bilder i befintligt ljus nyss hemma i lägenheten och då får jag ingen rand på bilderna. Det bör ju således ha något att göra med synkningen av blixtarna? Frågan är vad, är mycket tacksam om nån har nån idé!

Ljusuppställningen här: www.markusp.se/temp/lightsetup01.jpg

Mvh Markus
 

Bilagor

Bimbo

Aktiv medlem
Gammal firmware på din sändare?
Det är möjligt, det har jag inte kollat. Har inte uppdaterat dem nån gång sedan jag köpte dem. Kan det orsaka detta eller? De funkar som de ska när jag har dem på 580EXII-blixtar. Har alltid funkat ihop med Quadra-aggen också, men då har jag fotat med min förra kamera 1Ds mk III.
 

Bimbo

Aktiv medlem
Update:

Har nu uppdaterat min Mini TT1 med den senaste firmwaren och testade samma blixtar i studion. Funkade kalas, inga mörka ränder!

:)
 
ANNONS