Annons

Tele md AF min 400mm för K-5

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Börjar bli dags att inleda "jakten" på ett tele till min K-5.a, har idag ett Tokina 400mm MF som visserligen är bra och tar bra bilder när jag har tid att göra det noga men då jag ofta fotar småfåglar och andra djur så blir det knepigt och jag vill ha AF!

Helst ett fast tele och även om jag vill ha ett ljusstarkt så vet jag att det kostar och hamnar utanför budget så ett som börjar på f4-5,6 är väl det vettiga och beg är det jag letar efter men vilka fabrikat och modeller gäller??

Ge gärna tips på vettiga objektiv och var man kan tänkas få tag på dem, skulle någon ha ett över så säg till då med, istort sett allt är av intresse så länge det är i bra skick = repfria linser och fungerande AF, lite normalt slitage på ytan stör mig inte ett smack.

Det är även av intresse med zoom men det är andra alternativet!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sigma gjorde några olika modeller på 80 och 90 talen där jag har för mig att 400/5,6 APO macro var en av de bättre i serien. Då AF är med klokoppling från huset borde chansen att det fungerar på ett så mycket nyare hus vara stor. Hos Canon är det ofta större problem med Sigma då motorn måste sitta i objektivet och det lättare blir kompatibilitetsöroblem.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Tack för tipset och det låter vettigt, kikar på det närmare.

Några fler alternativ som jag kan kika på också?
 

TH-56

Aktiv medlem
Jag har Sigma AF 400/5,6 Apo Makro,ej att förväxla med andra Sigma 400:eek:r från 80-90-talet.
Det är bland de bästa 400mm som gjorts och har t.o.m. bättre värden än Canons beryktade 400/5,6.
Om du kan hitta den begagnad så slå till!

Thomas
 

spotmatic

Aktiv medlem
När jag körde Pentax, så hade jag ett Tokina 400/5,6. Sedan när jag bytte kameramärke så fotade jag med ett Sigmat 400/5,6 APO HSM Makro.
Sigmat åker i åttor runt Tokinan.
Så kan du hitta ett som är bra så slå till. Men se upp med fokusshift. Ska vara ett vanligt fel på den här optiken.
Mitt Sigma var drabbat av detta. Skarpt på bl 5,6 men felfokus på bl 8. Det ska gå att laga.

Jag löste mitt problem med detta genom att skaffa mig ett Canon EF 400/5,6 L. Där sitter fokus som det ska. Blixtsnabbt och exakt. Minst lika skarp som Sigmat, men med mycket renare färger.
Photozone satte lite högre mtf på Sigmat, men det är inget jag kan se. När jag har jämfört mina bilder.
Sigmat har en trevlig närgräns på 1,6 m. Trevligt att ha.

Lycka till.// Greger
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Du nämner inte din budget, så...
Pentax F* 300/4,5 är bra och "samma" FA* med motljuskydd i plast
är bra, kanske går på 5-7.000:-
Pentax *FA 400/5,6 för en tusing mer...
http://www.tradera.com/SMC-Pentax-FA-300mm-F4-5-ED-IF--auktion_302000_137778869
Kollade lite på Ebay och hittade 0.
För runt 8.000 får du en ny Sigma 120-400/4,5-5,6,
lite tung och stor, men med AF ultraljudmotor och bildstabilisering.
Mitt exemplar bländar jag ner ett halvt steg till 6,7 på 400mm
då det blir skarpt, jag ångrar inte köpet.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Du nämner inte din budget, så...
Pentax F* 300/4,5 är bra och "samma" FA* med motljuskydd i plast
är bra, kanske går på 5-7.000:-
Pentax *FA 400/5,6 för en tusing mer...
http://www.tradera.com/SMC-Pentax-FA-300mm-F4-5-ED-IF--auktion_302000_137778869
Kollade lite på Ebay och hittade 0.
För runt 8.000 får du en ny Sigma 120-400/4,5-5,6,
lite tung och stor, men med AF ultraljudmotor och bildstabilisering.
Mitt exemplar bländar jag ner ett halvt steg till 6,7 på 400mm
då det blir skarpt, jag ångrar inte köpet.
Har inte satt någon budget för detta ännu då jag vill reka marknaden först, men börjar det landa på 7-8000 så är just Sigma zoomen ett alternativ jag har kikat på och det är väl den enda zoomen som jag sklle välja istället för ett fast beg.

Har ingen brådska med detta projekt och dessutom tömdes "prylkassan" häromdagen då båtmpotorn brann upp så det lär kosta en rejäl slamnt att få fart på och det är ett "måste göra" att få igång den så köpet av tele får vänta lite iaf.
 

Peter.Ivarsson

Aktiv medlem
Tela till k5

Jag använder ett sigma ex150-500hsm . Det hamnar kanske inte i teleobjektivens finrum direkt, men jag tycker att det presterar hyggligt. Jättebra med ultrasonic motor. Tyst af, dock inte snabb.
 
ANNONS