Annons

Begagnad Nikon 300 eller ny... Pentax kanske?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bellis

Aktiv medlem
Slänger in en fråga är fast jag inte har hunnit efterforska och läsa in mig än, som jag brukar göra....
Jag har en Sony nex5 som jag visserligen är väldigt nöjd med men fick ändå för mig att komplettera med en till kamera... När jag köpte Sonyn hade jag även pentax k5 som alternativ, så ska titta mer på den igen.


Men fick syn på ett paket på blocket som ser prisvärt ut, är det bra paket - bra kamera, objektiv och pris?

Nikon D300 i mycket bra skick inklusive extra batteri och 4 GB minneskort. 6000 kr.

Nikkor 35mm f/2D. Litet och nätt objektiv med bra ljusstyrka i nyskick inklusive UV-filter. 1000 kr.

Tamron SP AF 17-50mm f/2.8. Fantastiskt bra normalzoom med "skönhetsfel". 1000 kr.

Sigma 70-300 mm F4-5.6 Macro. Mycket bra skick inklusive UV-filter. 1000 kr.



Kanske skulle lägga till vad den ska kompletteras till för syfte...
Tex fota i ridhuset, mörker och action hänger nex inte riktigt med på...
Porträttfoto och makro, produktbilder av mina hobbyalster.
 

horvendile

Aktiv medlem
D300 har bra autofokus, men om jag inte minns alldeles fel om Nex-5 har sensorn i D300 klart sämre lågljusegenskaper (specifikt brus vid höga ISO) än Nex-5. Värt att åtminstone ta med i beräkningen.
 

Bellis

Aktiv medlem
Ja, det är det absolut.
Tror jag ska kika mer på pentax som jag varit inne på tidigare
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det något paket tillsammans? Kameran är bra, har en sådan själv, men priset är något högt. Köpte min för 4000:- och ScandinavienPhoto har två begagnade som man troligen kan köpa loss för runt 5000:- och då med 6 mån garanti. Men det kanske är en ganska oanvändt hus?

Sedan så vet jag inte om jag valt ett sigma tele för 1000:-, visst det är billigt men det har inte världens snabbaste AF. I övrigt verkar det OK
 

Bellis

Aktiv medlem
Är det något paket tillsammans? Kameran är bra, har en sådan själv, men priset är något högt. Köpte min för 4000:- och ScandinavienPhoto har två begagnade som man troligen kan köpa loss för runt 5000:- och då med 6 mån garanti. Men det kanske är en ganska oanvändt hus?

Sedan så vet jag inte om jag valt ett sigma tele för 1000:-, visst det är billigt men det har inte världens snabbaste AF. I övrigt verkar det OK
Nej det ör inte paket, läste fel i ivern...
Begagnad från scandinavian photo låter däremot som bra tips.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Slänger in en fråga är fast jag inte har hunnit efterforska och läsa in mig än, som jag brukar göra....
Jag har en Sony nex5 som jag visserligen är väldigt nöjd med men fick ändå för mig att komplettera med en till kamera... När jag köpte Sonyn hade jag även pentax k5 som alternativ, så ska titta mer på den igen.


Men fick syn på ett paket på blocket som ser prisvärt ut, är det bra paket - bra kamera, objektiv och pris?

Nikon D300 i mycket bra skick inklusive extra batteri och 4 GB minneskort. 6000 kr.

Nikkor 35mm f/2D. Litet och nätt objektiv med bra ljusstyrka i nyskick inklusive UV-filter. 1000 kr.

Tamron SP AF 17-50mm f/2.8. Fantastiskt bra normalzoom med "skönhetsfel". 1000 kr.

Sigma 70-300 mm F4-5.6 Macro. Mycket bra skick inklusive UV-filter. 1000 kr.



Kanske skulle lägga till vad den ska kompletteras till för syfte...
Tex fota i ridhuset, mörker och action hänger nex inte riktigt med på...
Porträttfoto och makro, produktbilder av mina hobbyalster.

Pentax har en fantastisk sensor, samma som sitter i Sony A580 och Nikon D7000. Om du ska fota i mörka utrymmen som ridhus är valet lätt. Pentax K-5 väljer jag alla dagar framför D300. Ska kanske tillägga att jag själv äger en D7000 så du inte tror att jag är en "fanboy".
Sigman du tittade på är....skit. Hoppa över den, du kommer vara glad att du gjorde så.
Tamron är en kap för pengen, likaså Nikon.
 

pdahlen

Aktiv medlem
K5 har bättre sensor och ISO prestanda, tror dock att Nikon D300 är bättre med kontrollerad AF i sämre ljus. Så det beror lite på om man sätter snabb AF före höga ISO
 
ANNONS