Annons

Ta kort i regn och mulet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pekå

Medlem
Sha!

behöver lite nya bilder på bilen. hade tänkt få till något fint även fast jag är oerfaren :)

nu på hösten tittar aldrig solen fram och regn ligger på backen. hur tar man bäst foton i detta väder? vill få en bra skärpa och djup i bilen.. Bilen är vit om det spelar någon roll.

har för tillfället en 1000d med ett vanligt 18-55 3,5-3,6 att ta kort med. ska dock uppgraderas så småningom.

ska jag försöka få bakgrunden så långt bort som går? ska använda stativ självklart. Använda hdr kanske? hur ställer man in kameran bäst?


Kom med lite bra tips nu! :D MVH
 

AWid

Aktiv medlem
Sha!

behöver lite nya bilder på bilen. hade tänkt få till något fint även fast jag är oerfaren :)

nu på hösten tittar aldrig solen fram och regn ligger på backen. hur tar man bäst foton i detta väder? vill få en bra skärpa och djup i bilen.. Bilen är vit om det spelar någon roll.

har för tillfället en 1000d med ett vanligt 18-55 3,5-3,6 att ta kort med. ska dock uppgraderas så småningom.

ska jag försöka få bakgrunden så långt bort som går? ska använda stativ självklart. Använda hdr kanske? hur ställer man in kameran bäst?


Kom med lite bra tips nu! :D MVH
Det går nog att hitta på mycket kul i det här vädret. Ställ t ex bilen under en snygg tänd gatlyckta i skymningen när gatlycktor och andra ljus är tända. Använd lång slutartid och liten bländare (11 eller 16) för att få "stjärneffekt" på ljuspunkterna. Passa på när det regnar så det uppstår reflexer i vattenpölar och vattendroppar på bilen. "Pynta" eventuellt bilen med några gul-röda höstlöv på motorhuven/bakluckan. Stativ krävs och experimentera med slutartiden. Pröva olika brännvidder och se hur det blir. Kortaste (18 mm) och låg position, kanske bara 30-40 cm över marken, kan nog ge ett kul perspektiv. Pröva dig fram. Det är så man blir bättre och bättre.

Strunta i HDR (det ser som regel för dj...ligt ut tycker jag).

PS Du har en bra kamera och ett bra objektiv, så oroa dig inte över att dina grejer inte räcker till! Det är du som skapar bilden. Kameran är bara ditt verktyg.
Lycka till!
Anders W
 
ANNONS