Annons

EF-S 55-250 på en 5D mk iii med EF-12 mellanring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Parrin79

Ny medlem
Som titeln lyder, skulle det fungera att köpa en mellanring EF-12 eller EF-25 för att koppla på ett EF-S objektiv på en fullsensor-kamera?
Det jag vill få ut av det hela är möjligheten till 250mm zoom på min mk iii och har inte råd att köpa ett ordentligt teleobjektiv tyvärr. Men har ett gammal EF-S 55-250mm liggande som jag nu inte kan använda. Blir brännvidden faktiskt 250mm eller blir den lägre på en fullsensor?Kommer det gå att fokusera på horisont alls? Några andra sidoeffekter? Jag har inte speciellt bra koll på det här och vill inte slänga bort pengar i onödan :)
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Som titeln lyder, skulle det fungera att köpa en mellanring EF-12 eller EF-25 för att koppla på ett EF-S objektiv på en fullsensor-kamera?
Det jag vill få ut av det hela är möjligheten till 250mm zoom på min mk iii och har inte råd att köpa ett ordentligt teleobjektiv tyvärr. Men har ett gammal EF-S 55-250mm liggande som jag nu inte kan använda. Blir brännvidden faktiskt 250mm eller blir den lägre på en fullsensor?Kommer det gå att fokusera på horisont alls? Några andra sidoeffekter? Jag har inte speciellt bra koll på det här och vill inte slänga bort pengar i onödan :)
Rent mekaniskt kanske det funkar, men bildmässigt kommer det inte bli bra. Eftersom det är ett EF-S objektiv kommer bildcirkeln bara lysa ut för APS-C och du kommer få väldigt kraftig vinjettering på din FF-sensor, troligtvis kommer du inte ens fylla ut hela sensorn.
 

Erik X

Aktiv medlem
Om du ställer upp kamera och objektiv med lämpligt mellanrum på skrivbordet och provfotar så kan du få ett hum om hur det fungerar.. notis-block går att dela och använda som justerbara distanser under objektivet. Du lär inte kunna fokusera på långt avstånd men prova föralldel :)
Det roliga med brännvidd på objektiv är att den är angiven som vad det skulle bli på fullformat även om objektivet i praktiken bara går att använda på APS-C

Edit: akta bara så att inte objektivets bakre del krockar med spegeln, men det har du förstås redan koll på :)
 

martley

Aktiv medlem
Du har redan fått svaret på din fråga, och just att bildcirkeln är för liten samt att objektivet eventuellt sticker in för långt i kamerahuset så att det riskerar att krocka med spegeln är orsaken till att det är mekaniskt omöjligt att montera ett EF-S-objektiv direkt på ett FF-kamerahus. En mellanring, jo, men då blir det svårt att fokusera på långt håll. Möjligen att en teleconverter skulle fungera, men de är dyra också.
Men sälj teleobjektivet, det har fortfarande ett bra andrahandsvärde. Jag har sett försäljningar på Tradera av just sådana objektiv till ett ganska högt pris jämfört med lägsta pris för ett nytt sådant enligt prisjakt eller motsvarande. Lägg till lite och köp ett motsvarande FF-objektiv, exvis Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM för ca 5000, eller ett Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD för ca 3300. Det är inte så värst mycket pengar jämfört med vad kamerahuset kostar.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du har redan fått svaret på din fråga, och just att bildcirkeln är för liten samt att objektivet eventuellt sticker in för långt i kamerahuset så att det riskerar att krocka med spegeln är orsaken till att det är mekaniskt omöjligt att montera ett EF-S-objektiv direkt på ett FF-kamerahus. En mellanring, jo, men då blir det svårt att fokusera på långt håll. Möjligen att en teleconverter skulle fungera, men de är dyra också.
Men sälj teleobjektivet, det har fortfarande ett bra andrahandsvärde. Jag har sett försäljningar på Tradera av just sådana objektiv till ett ganska högt pris jämfört med lägsta pris för ett nytt sådant enligt prisjakt eller motsvarande. Lägg till lite och köp ett motsvarande FF-objektiv, exvis Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM för ca 5000, eller ett Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD för ca 3300. Det är inte så värst mycket pengar jämfört med vad kamerahuset kostar.
Bra tips! Tamron 70-300 VC kan man få beg för ca 1500kr och Canon 70-300 IS version ett kostar 1500-2000kr beg.

Har man en riktigt tajt budget och inte ens kan lägga en tusenlapp och snabb AF inte är viktigt finns ju t ex 70-210/4 (tror det var dessa brännvidder) för kanske 600kr beg.

Bäst är nog Canon 70-200/4 L USM (utan IS) beg för ca 3000kr.
 

apersson850

Aktiv medlem
I och med mellanringen är det ingen risk att något tar i inuti kamerahuset. Mellanringen flyttar ju ut objektivet 12 mm.
Men fokus på oändligt försvinner och även om bildcirkeln nog växer lite, när objektivet kommer längre fram, så kanske det inte räcker. Det ser du om du snabbkollar med metoden som beskrevs ovan.
 
ANNONS