Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Photocon

Aktiv medlem
Varning för Commlite AF-adapter Nikon till Sony E

Eller rättare sagt oseriösa ÅF kanske, även om Commlite har tagit lång tid på sig.Denna adapter har "sålts" sedan början av november på eBay för 329 $ med utlovad leverans i dec 2015.
En säljare hade 76 st att sälja med leverans inom 14 dagar och de såldes på bara ett dygn.

Uppenbarligen har vissa exemplar letat sig fram till kunder i USA (kollat i forum på Dpreview) som inte är nöjda. Hur dessa hamnat här vet inte Commlite (haft mailkontakt med företaget).

Själv beställde jag en 25 nov och har inte sett röken av. Får däremot en massa försäkringar från ÅF China Optics att det är tillverkarens fel. Alltså att mjukvaran inte är helt färdig.

Det kan ju stämma väl med tanke på hur gnällvisorna går på Dpreview där några få erhållit Commlitemärkta adaptrar som fungerar dåligt eller inte alls vad gäller AF.

Fast det verkar fungera ännu sämre med moralen hos dessa ÅF på eBay som säljer prylar som inte finns på marknaden ännu.

De levererade adaptrarna har FW 1.0 och kan vara prototyper. Det ska finnas FW 2.0 som är under justering och förväntas följas av FW 3.0. All övrig kommunikation (EXIF, VR, bländare) tycks fungera väl men inte AF.

Jag fick svar från Commlite idag och man var upprörd där om jag tolkade texten rätt.

CITAT från Commlite:

"​Dear Lennart,

​Thanks a lot for your email and meanwhile we feel really sorry, but frankly speaking, we never received your email before.

​For your questions,
​1. Till so far , our ENF-E1 adapter hasn't been officially launched, all the reseller's action was not from us, they should take responsibility for you. Because all seller's action are forbidden, even our software is not stable enough we even don't know when we start the selling why they started? As the manufacturer, we didn't authorize any company to sell.
​2. Please send me the reseller's link, to see whether they're our authorized seller. If not from our authorized seller, they have no channels to get our products.
​​
​Apologize for the trouble.

​Regards,
​Ella "

Nu levererar sannolikt dessa glada gossar/tjejer som agerar ÅF adaptrarna. Frågan är bara när. Och under tiden sitter de på pengarna folk betalat in långt i förväg.
Det jävliga är att annonsen fortfarande ligger på eBay.

Men ni som till äventyrs tänker beställa: Vänta tills den officiellt finns på marknaden och ta alla Youtubeklipp och rumoursites med en hel saltgruva.

//Lennart
(som skrivit ett glödhett mail till China Optics och krävt slantarna åter tills Commlite har en färdig adapter och den finns hos pålitlig ÅF)
 

Bilagor

FlyerOne

Aktiv medlem
Lennart, sorgligt att höra att så många tar chansen att sko sig genom falsk säljannonserinng på Ebay. Hoppas verkligen att du får tillbaka stålarna.

Tillverkaren Commlite verkar vara lika upprörd. Men det verkar i alla fall som att de jobbar för att få fram en Nikon-adapter med bra funktion.
 

Photocon

Aktiv medlem
Ebay har någon slags Money-back-garanti väl värd att kolla in!
Ja, men jävligt krångligt att läsa igenom eftersom jag kräver pengar tillbaks för något som inte levererats och det finns en 30-dagars gräns. Säljaren kräver ett "refund" och eBay har inte alternativet (vad jag kan hitta i alla fall eftersom jag inte erhållit produkten. Enklare om jag ville returnera produkten. Så något som liknar moment 22.
Ebay hänvisar till säljaren och säljaren till ett s k eBay refund. (J£$€a krämare)

//Lennart
 

equa

Aktiv medlem
Ja, men jävligt krångligt att läsa igenom eftersom jag kräver pengar tillbaks för något som inte levererats och det finns en 30-dagars gräns. Säljaren kräver ett "refund" och eBay har inte alternativet (vad jag kan hitta i alla fall eftersom jag inte erhållit produkten. Enklare om jag ville returnera produkten. Så något som liknar moment 22.
Ebay hänvisar till säljaren och säljaren till ett s k eBay refund. (J£$€a krämare)

//Lennart
Borde ju vara än solklarare om varan aldrig levererats! Hota också med att sänka deras feedback. Jag fick aldrig en eye-cap till min A77. De skickade faktiskt den efter löfte att lyfta bort det hela som ett "issue" på eBay.
 

Photocon

Aktiv medlem
Borde ju vara än solklarare om varan aldrig levererats! Hota också med att sänka deras feedback. Jag fick aldrig en eye-cap till min A77. De skickade faktiskt den efter löfte att lyfta bort det hela som ett "issue" på eBay.
Har fixat det nu. Pengar ska vara på väg (men det kan som vanligt ta längre tid än vad dagens elektroniska överföringar fixar). Hur som helst tog jag eBays request/supportcenter till hjälp efter att skrivit ett personligt meddelande då jag inte "passade in i de förtryckta mallarna".

Icke desto mindre har jag redan lagt ut storyn på Dpreview där en del Nikonägare som skaffat A7 inte riktigt vill fatta att de exemplar som hunnit levereras inte är färdiga produktionsexemplar.

Hur dessa adaptrar letat sig ut på marknaden verkar ingen ha en susning om, men klagar gör man med rätta. Och jag har även publicerat Commlites svar på Dpreview. Så nu hoppas jag att folk inte försöker köpa adaptern eller leta efter firmware förrän den färdiga produkten är släppt. Commlite var minst sagt aningen förbannade och jag mailade dem länkar till ÅF som "sålde" adaptern.

Feedbacken har jag också tagit hand om, men jag såg att det ännu bara är 3 av 76 som reagerat på utebliven leverans. Men det lär väl skjuta fart nu.

Det här blev kanske lite OT och liknar något som kanske skulle haft en egen tråd, men de som är intresserade av adaptrar till A7-serien vistas väl mest på denna tråden. Så jag tror ändå min info hamnade rätt.

//Lennart
 

sonya55

Aktiv medlem
Bytt e bytt

Så var då LA-EA4 adapter utbytt mot LA-EA3.
A7m2 får nu sköta fokusering av egen kraft , och det går bra, det krävs aningen mer ljus och kanske någon tvekan men på det hela taget acceptabelt.
Fungerar även med SAL70300GSSM och vid längre brännvidd kör jag med A77m2 för att ha nytta av APC sensorn
Har heller inget behov av skruvdrift varför LA-EA3 känns rätt för mig.....
Ett tack till alla engagerade människor på forumet!
// Sven-Olof
 

nutte

Aktiv medlem
Har fixat det nu. Pengar ska vara på väg (men det kan som vanligt ta längre tid än vad dagens elektroniska överföringar fixar). Hur som helst tog jag eBays request/supportcenter till hjälp efter att skrivit ett personligt meddelande då jag inte "passade in i de förtryckta mallarna".

Icke desto mindre har jag redan lagt ut storyn på Dpreview där en del Nikonägare som skaffat A7 inte riktigt vill fatta att de exemplar som hunnit levereras inte är färdiga produktionsexemplar.

Hur dessa adaptrar letat sig ut på marknaden verkar ingen ha en susning om, men klagar gör man med rätta. Och jag har även publicerat Commlites svar på Dpreview. Så nu hoppas jag att folk inte försöker köpa adaptern eller leta efter firmware förrän den färdiga produkten är släppt. Commlite var minst sagt aningen förbannade och jag mailade dem länkar till ÅF som "sålde" adaptern.

Feedbacken har jag också tagit hand om, men jag såg att det ännu bara är 3 av 76 som reagerat på utebliven leverans. Men det lär väl skjuta fart nu.

Det här blev kanske lite OT och liknar något som kanske skulle haft en egen tråd, men de som är intresserade av adaptrar till A7-serien vistas väl mest på denna tråden. Så jag tror ändå min info hamnade rätt.

//Lennart
Kanske klar nu? - mystiskt..
http://www.sonyalpharumors.com/worlds-first-nikon-to-sony-e-mount-autofocus-adapter-is-now-in-stock-on-ebay/
 

Photocon

Aktiv medlem
Vad skrev jag tidigare om rumoursajter? Denna så ofta åberopade Sonysajt har gått på samma gamla mina, som tycks ha egenskapen att detonera fler gånger.

Bevis: Jag erhöll även idag ett mail från Commlite där man tackade för "supporten" jag givit dem genom att uppmärksamma dem på att deras produkt saluförs trots att den enl företaget inte är " launched".

Citat ur mailet:

"​Dear Lennart,

​Tks for the quick info. feedback.

​I'm sorry i can't open this link, but so far all the ebay resellers hasn't been authorized. The reason they sold earlier is because they want to be the first to sell this global first product to get more traffic in future.

​But don't worry, we will start to sell by end of this month, i think they maybe one of our reseller's customer but not our direct customer. And our first-batch of production is very limited. I don't know whether they have enough stock.

​So please write email to them, to ask whether they can offer you. If not, you can consider the refund and re-order after our CNY holiday on Feb 15th.

​Sorry again for the inconvenience. Meanwhile , tks for your attention and support to Commlite! Which we highly appreciate.

​Regards,
​Ella "

SÅ VAR DEN BALLONGEN NEDSKJUTEN OCKSÅ:) Och jag har fått bekräftelse idag på att mina pengar är på väg från Paypal.

//Lennart
 

equa

Aktiv medlem
Så var då LA-EA4 adapter utbytt mot LA-EA3.
A7m2 får nu sköta fokusering av egen kraft , och det går bra, det krävs aningen mer ljus och kanske någon tvekan men på det hela taget acceptabelt.
Fungerar även med SAL70300GSSM och vid längre brännvidd kör jag med A77m2 för att ha nytta av APC sensorn
Har heller inget behov av skruvdrift varför LA-EA3 känns rätt för mig.....
Ett tack till alla engagerade människor på forumet!
// Sven-Olof
Ungefär min erfarenhet med EA-3 till mitt Tamron 150-600, lite svårare på längre brännvidd och i svagt ljus än EA-4:an men helt ok och skönt att slippa spegeln med ev ljusförlust och MFA. Har dock behållit EA-4:an till mina goa Minoltaobjektiv. :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Blir inte bra med ett APS-C-objektiv på en fullformatskamera. Ger kraftigt beskuren bild.
Ja, det är ju att kastrera kameran. Blir c:a 11 mp på en A7/A7II och 16 mp på en A7R. Visserligen utnyttjas en väldigt rak linje vad gäller ljusstrålarna och kan ge bra resultat om man nöjer sig med mindre bildfiler och en bildvinkel som motsvarar c:a 75mm brännvidd.

I så fall är 28-70 att föredra. Den gluggen har bra mittskärpa, midrangeskärpa och hyfsad kantskärpa i brännviddsområdet 38-70. Relativt acceptabel kantskärpa vid 35 mm. Vid 28mm är kantskärpan inte så kul även om gluggen är kraftigt nedbländad.

Men man får i alla fall ett mer användbart objektiv på det stora hela och därtill OSS, Mittskärpan är bra över hela området. Sedan är det ju ingen hög ljusstyrka precis. f/3.5 följer bara med en kort bit på första delen av brännviddsområdet. Men kan man leva med det så...

Jag kan acceptera den gluggen p g a ett relativt billigt pris. Men skaffa inte APS-C glugg. Du kommer att ångra dig.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Adapter

En annan fråga dock. Om jag kör på manuella gamla Minolta objektiv på A7II vart köper jag adaptrar som passar till respektive objektiv?
 

RobertS1

Ny medlem
Metabones till A7sII?

Hej! Har försökt luska på egen hand utan lycka och vänder mig nu till er expertis. Jag ska köpa en Sony A7sII och har ett Canonobjektiv (24-70 2.8) som jag vill använda. Vilken adapter (Speedbooster) ska jag köpa? Tycker det är sjukt svårt att hitta någon vettig information.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Manuella Minoltaobjektiv - LA-EA3
Skruvdrivna minoltor - LA-EA4
Minolta HSM (ovanligt!) - LA-EA3

Jag köpte från Amazon.de till hyfsat pris.
Men de här är till den fattning som Minoltas AF objektiv har, dvs. Sonys A-fattning.

Till gamla manuella Minolta MD elle MC finns flera adaptrar som t.ex. den här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NEX-MD

edit:
Ser just att Cyberphoto anger att just denna inte fungerar till A7. Själv köpte jag en billig på Tradera innan A7:eek:rna kom, men den fungerar bättre på A7 än Nex-6.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Men de här är till den fattning som Minoltas AF objektiv har, dvs. Sonys A-fattning.

Till gamla manuella Minolta MD elle MC finns flera adaptrar som t.ex. den här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NEX-MD

edit:
Ser just att Cyberphoto anger att just denna inte fungerar till A7. Själv köpte jag en billig på Tradera innan A7:eek:rna kom, men den fungerar bättre på A7 än Nex-6.
Tack misstänkte att LA-EA3 bara gick till Minolta objektiv som passar till A-mount :)
Så detta fungerar alltså som du skickade länken på?
 

equa

Aktiv medlem
Aha! Minoltaobjektiv innan A-mount alltså. Ok. Sorry hade inte koll på dessa. Har ett 28 mm Minolta helt manuellt som funkar med LA--EA3.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS