Annons

SSD systemdisk + 2*2 TB HHD i Raid 1?

Produkter
(logga in för att koppla)

krämskaft

Aktiv medlem
Jag har precis byggt ihop en ny fotodator och satt in en SSD på 500 GB för W10, LR, PS etc och med två identiska hårddiskar på 2 TB styck för foton. Någon som kan tipsa om hur jag får till Raid 1 mellan de två hårddiskarna, dvs så att den ena hårddisken hela tiden speglar den andra så att jag alltid har en uppdaterad backup?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är ingen expert på RAID men i princip finns det väl två sätt att skapa en RAID-lösning. Antingen genom mjukvara eller så med ett fysiskt RAID-kort i datorn. Vissa datorer har möjlighet till RAID-lösningar på moderkortet. Säkert kan någon ge mer tips.

MEN det är fel tänkt att använda RAID som backup.

En RAID-lösning skyddar inte mot brand, stöld eller användarens klumpigheter.

Visst kan RAID vara bra men en bra backup borde vara första prioritet.
 

Dan85

Aktiv medlem
Jag har precis byggt ihop en ny fotodator och satt in en SSD på 500 GB för W10, LR, PS etc och med två identiska hårddiskar på 2 TB styck för foton. Någon som kan tipsa om hur jag får till Raid 1 mellan de två hårddiskarna, dvs så att den ena hårddisken hela tiden speglar den andra så att jag alltid har en uppdaterad backup?
Ang Raid ,Hdd 1 blir det en förändring/fel/bild försvinner, Eller liknande dilemma så händer samma sak på disk 2. och du har ingen backup.
rätta mig om jag har fel :).

Jag kör följande.

ssd + hdd1+hdd2+NAS

Överför bilderna från ->Kamera -> Ssd -> Redigerar/Går igenom bilderna/Kastar. Skickar Orginal *Raw+ Redigerade bilderna till "Hdd1och 2 samt en NAS i nätverket. (Finns säker program som gör allt flyttande åt en men går smidigt en så länge.
Nästa steg Blir en NAS hos föräldrarna som kommer spegla bilderna på NASèn hemma.


//Dan
 

krämskaft

Aktiv medlem
Förtydligande:
Jag kör externa backups, så det är inte den säkerheten jag är ute efter. Min fråga är hur jag får till automatisk spegling (Rid 1?) mellan de två hårddiskarna, typ intern backup, utan att behöva bry mig när det väl funkar.
 

krämskaft

Aktiv medlem
Ang Raid ,Hdd 1 blir det en förändring/fel/bild försvinner, Eller liknande dilemma så händer samma sak på disk 2. och du har ingen backup.
rätta mig om jag har fel :).

Jag kör följande.

ssd + hdd1+hdd2+NAS

Överför bilderna från ->Kamera -> Ssd -> Redigerar/Går igenom bilderna/Kastar. Skickar Orginal *Raw+ Redigerade bilderna till "Hdd1och 2 samt en NAS i nätverket. (Finns säker program som gör allt flyttande åt en men går smidigt en så länge.
Nästa steg Blir en NAS hos föräldrarna som kommer spegla bilderna på NASèn hemma.


//Dan
Gör du kopieringen från HDD1 till HDD2 manuellt?
/Thomas
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Förtydligande:
Jag kör externa backups, så det är inte den säkerheten jag är ute efter. Min fråga är hur jag får till automatisk spegling (Rid 1?) mellan de två hårddiskarna, typ intern backup, utan att behöva bry mig när det väl funkar.
Det finns specifika raidkort som man kan koppla hårddiskarna till, då sköts det hela automatiskt. Sedan finns även mjukvarulösningar där får du nog googla. Det finns ju operativsystem som stödjer raid 1 på mjukvarunivå men då kallar man det inte raid utan bara diskspegling. Vanliga Windows stödjer ju inte det, vet inte hur det är på Apple fronten men linux har ju stöd för raid och spegling.
 

Dan85

Aktiv medlem
Gör du kopieringen från HDD1 till HDD2 manuellt?
/Thomas
stämmer bra det, finns program som gör det åt en. Men vill veta att det blir gjort så den tiden jag lägger på det är inte stor.
Ska bli kul att följa tråden man kanske snappar upp en bättre och långsiktig lösning.

Snubblade över den här länken nu
http://www.stefantell.se/blogg/2015/05/backup-for-fotografer-och-egentligen-alla/


Redigerat**
Lång Guide om Raid
http://www.sweclockers.com/forum/trad/895120-guide-raid-and-you
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Moderkort ?

Jag har precis byggt ihop en ny fotodator och satt in en SSD på 500 GB för W10, LR, PS etc och med två identiska hårddiskar på 2 TB styck för foton. Någon som kan tipsa om hur jag får till Raid 1 mellan de två hårddiskarna, dvs så att den ena hårddisken hela tiden speglar den andra så att jag alltid har en uppdaterad backup?
Hej

Många moderkort fixar detta via BIOS inställningar. Läs manualen.

ThomasR
 

EJM68

Aktiv medlem
För att RAID1 skall fungera skall diskarna vara identiska, dvs du måste ha ett par reservdiskar liggande hemma ifall en disk bör krångla. Börjar den första krångla är det sannolikt att även den andra snart fallerar. Konsumentdiskar brukar inte finnas tillgängliga under en längre period vilket innebär att när sista reservdisken är installerad är det dags att fundera på att ersätta hela RAIDen.

Sannolikheten att en HD havererar i en stationär dator är ganska låg. Har du SSD som arbetsdisk och dina snurrdiskar som lagring av bilder blir slitaget litet, givetvis kan diskarna drabbas av elekronikfel, men att de slits ut under datorns livscykel är inte sannolikt.

Det finns många program som fixar backuper och säkerhetskopior av filer. Jag använder Allway sync, som daligen kopierar nya bildfiler till en NAS samt extern FW disk. Finns möjlighet att kopiera mot Azure, Amazon mfl. Det går att konfigurera om filer som tas bort från källdisken skall tas bort från backupdisken efter x dagar eller aldrig etc. Givetvis kan den kopiera nya filer omgående. Jag tycker att detta är bättre än en RAID-lösning.

Min setup är för övrigt ganska lik din.
1 st SSD för OS
1 st SSD för scratch/cache och eventuella arbetsfiler
2 st snurrdiskar för lagring. Video på den ena och bilder/musik på den andra

Enda fördelen du får med RAID är bättre läshastighet, men jag tycker att det är ganska bra sprutt på moderna snurrdiskar.
 

reboot81

Aktiv medlem
Förtydligande:
Jag kör externa backups, så det är inte den säkerheten jag är ute efter. Min fråga är hur jag får till automatisk spegling (Rid 1?) mellan de två hårddiskarna, typ intern backup, utan att behöva bry mig när det väl funkar.
RAID är inte backup. RAID är till för att minska risken för dataförlust. Ex: av misstag raderas mappen med bilder från 2010. Raderingen sker på båda diskar. Mappen är inte skyddad, och det finns ingen backup av mappen 2010 i/av RAIDen.

Vad är det för fördelar du vill få ut av RAID1?
Du kan få ut en <2ggr så snabb läsning av filer, men skrivning kan gå långsammare. Kör du en mjukvarubaserad lösning så stjäl den väl processorkraft?
 

krämskaft

Aktiv medlem
stämmer bra det, finns program som gör det åt en. Men vill veta att det blir gjort så den tiden jag lägger på det är inte stor.
Ska bli kul att följa tråden man kanske snappar upp en bättre och långsiktig lösning.

Snubblade över den här länken nu
http://www.stefantell.se/blogg/2015/05/backup-for-fotografer-och-egentligen-alla/


Redigerat**
Lång Guide om Raid
http://www.sweclockers.com/forum/trad/895120-guide-raid-and-you
Får man fråga vilket program du använder? Jag har provat några gratisprogram, men de har varit knöliga och inte alltid gjort som jag vill.
/Thomas
 

krämskaft

Aktiv medlem
Jag skulle inte rekommendera att köra via moderkort, om ditt moderkort går sönder och du då måste byta till ett annat är det inte alls säkert att din kan importera din RAID till det nya moderkortet.
Bra argument. Nu har jag läst på flera ställen att det inte rekommenderas att fixa Raid via moderkortet. Det enda jag vill ha är en intern backup som sköter sig självt. Jag ska luska vidare och prova windowsvarianten.
/Thomas
 

krämskaft

Aktiv medlem
RAID är inte backup. RAID är till för att minska risken för dataförlust. Ex: av misstag raderas mappen med bilder från 2010. Raderingen sker på båda diskar. Mappen är inte skyddad, och det finns ingen backup av mappen 2010 i/av RAIDen.

Vad är det för fördelar du vill få ut av RAID1?
Du kan få ut en <2ggr så snabb läsning av filer, men skrivning kan gå långsammare. Kör du en mjukvarubaserad lösning så stjäl den väl processorkraft?
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Raid 1 är ju en spegling? Det enda jag vill ha är en intern backup (spegling) som sköter sig självt. Snabbare läsning behöver jag inte. Arbetsfiler kör jag via SSD.
/Thomas
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Raid 1 är ju en spegling? Det enda jag vill ha är en intern backup (spegling) som sköter sig självt. Snabbare läsning behöver jag inte. Arbetsfiler kör jag via SSD.
/Thomas
Det RAID1 gör är att du får en exakt spegling av datan på diskarna. Tar du bort en fil så tas den bort från båda diskarna, hade du haft en "vanlig" backup så hade du då haft kvar filen på din backup. Det samma gäller om du får skrivfel eller bitröta(https://sv.wikipedia.org/wiki/Bitröta) du kommer då ha samma felaktiga information på båda diskarna.

Så RAID är INTE backup, men du slipper hela återställningsprocessen om en disk går sönder.

Kortfattat, RAID skyddar dig mot att en disk går sönder, men inte att datorn brinner upp eller blir stulen
 

Nisse.K

Aktiv medlem
För att RAID1 skall fungera skall diskarna vara identiska, dvs du måste ha ett par reservdiskar liggande hemma ifall en disk bör krångla. Börjar den första krångla är det sannolikt att även den andra snart fallerar. Konsumentdiskar brukar inte finnas tillgängliga under en längre period vilket innebär att när sista reservdisken är installerad är det dags att fundera på att ersätta hela RAIDen.
Vill bara rätta här, (med viss reservation för att Windows RAID har andra krav).
Det finns inga som helst krav på att diskarna ska vara identiska, du kan köra RAID1 över en HDD och ett USB-minne om du vill det, men du får då bara självklart tillgång till minsta gemensamma lagringsutrymmet.
Som exempel, jag kör Linux och RAID1 med BTRFS på 6 diskar, för ett tag sedan gick en gammal 2TB disk sönder, och det var inga som helst problem att ersätta den med en ny 4TB av en helt annan tillverkare.
 

reboot81

Aktiv medlem

Så RAID är INTE backup, men du slipper hela återställningsprocessen om en disk går sönder.

Kortfattat, RAID skyddar dig mot att en disk går sönder, men inte att datorn brinner upp eller blir stulen
Precis. Min uppfattning av dataförlust är att den oftast orsakas av att användaren (oavsiktligt) eller av skadlig kod (tex ransomware). Inte heller då hjälper RAID.
 

krämskaft

Aktiv medlem
Det RAID1 gör är att du får en exakt spegling av datan på diskarna. Tar du bort en fil så tas den bort från båda diskarna, hade du haft en "vanlig" backup så hade du då haft kvar filen på din backup. Det samma gäller om du får skrivfel eller bitröta(https://sv.wikipedia.org/wiki/Bitröta) du kommer då ha samma felaktiga information på båda diskarna.

Så RAID är INTE backup, men du slipper hela återställningsprocessen om en disk går sönder.

Kortfattat, RAID skyddar dig mot att en disk går sönder, men inte att datorn brinner upp eller blir stulen
Kalla det vad du vill. För mig är Raid 1 den backup jag vill ha internt i datorn. Min undran var hur jag lämpligast får till det, och det har jag fått svar på tror jag. Och som jag skrivit ovan kör jag även backup på externa hårddiskar.
/Thomas
 
ANNONS