Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importera bilder till Lightroom CC, men samma filnamn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Vad gör jag för fel?

Har ju lärt mig att man i princip aldrig ska flytta bilder mellan mappar i Finder/Utforskaren. Istället flyttar man dem inne i LR. Och det är ju inga problem att göra. Ofta när jag importerar in bilderna så är det bilder tagna vid ett par tre tillfällen. Istället för att bocka i och ur och importera i omgångar så att de kommer in i rätt undermapp så importerar jag in samtliga bilder i en mapp. Rensar ur och grejar lite. När jag är klar så drar jag över grupper med bilder till rätt ställe. Det känns rationellare att göra så.
Så har jag gjort många gånger utan problem.

Formaterar och tömmer alltid SD-kortet efteråt, så det är tomt till nästa fototillfälle/fototillfällen.

Nu har jag gått över från LR5 till LR CC och nu när jag importerar in så försöker jag göra på samma sätt. Problem uppstår. I en mapp så har jag sedan tidigare ett antal filer, benämnda exv DSC_0001, DSC_0002 osv. När jag då försöker dra över de nyss importerade filerna, som ju också benämns 0001, 0002 osv så blir det konflikt. LR vill inte låta det göras och informerar om att det redan finns filer med de namnen där sedan tidigare. Filnamnen blir desamma, men själva bilden är ju eg en helt annan.

För att i någon mån kunna importera in några bilder tidigare i dag så fick jag döpa om dem manuellt. Vill man döpa om större mängd filer så kan ju Automator göra det åt en. Men en massa extra pill innan man kan låta LR importera in dem, blir det ju. Och det kan ju aldrig vara meningen att man ska behöva fixa en massa manuellt eller automagiskt innan.

Så hur löser man detta? Vad gör jag för fel? Antar att det är busenkelt att lösa?
 

The Ghost

Aktiv medlem
Vad gör jag för fel?

Har ju lärt mig att man i princip aldrig ska flytta bilder mellan mappar i Finder/Utforskaren. Istället flyttar man dem inne i LR. Och det är ju inga problem att göra. Ofta när jag importerar in bilderna så är det bilder tagna vid ett par tre tillfällen. Istället för att bocka i och ur och importera i omgångar så att de kommer in i rätt undermapp så importerar jag in samtliga bilder i en mapp. Rensar ur och grejar lite. När jag är klar så drar jag över grupper med bilder till rätt ställe. Det känns rationellare att göra så.
Så har jag gjort många gånger utan problem.

Formaterar och tömmer alltid SD-kortet efteråt, så det är tomt till nästa fototillfälle/fototillfällen.

Nu har jag gått över från LR5 till LR CC och nu när jag importerar in så försöker jag göra på samma sätt. Problem uppstår. I en mapp så har jag sedan tidigare ett antal filer, benämnda exv DSC_0001, DSC_0002 osv. När jag då försöker dra över de nyss importerade filerna, som ju också benämns 0001, 0002 osv så blir det konflikt. LR vill inte låta det göras och informerar om att det redan finns filer med de namnen där sedan tidigare. Filnamnen blir desamma, men själva bilden är ju eg en helt annan.

För att i någon mån kunna importera in några bilder tidigare i dag så fick jag döpa om dem manuellt. Vill man döpa om större mängd filer så kan ju Automator göra det åt en. Men en massa extra pill innan man kan låta LR importera in dem, blir det ju. Och det kan ju aldrig vara meningen att man ska behöva fixa en massa manuellt eller automagiskt innan.

Så hur löser man detta? Vad gör jag för fel? Antar att det är busenkelt att lösa?
I import delen kan du döpa om redan vid import, jag döper mina filer så här Stefan_Zander år-månad-dag_sekvensnummer.
mina bilder hamnar som jag tar i år under en mapp 2016 och sen under 2016-03-13. o.s.v
jag gör inga justeringar och flyttar bilder i LR men jag använder kollektioner typ Sverige - Län "Stockholms län"- Upplands-Väsby som jag sen drar mina bilder till, ett simplare sätt än keyworda bilder
 

Annika Kr

Aktiv medlem
I import delen kan du döpa om redan vid import, jag döper mina filer så här Stefan_Zander år-månad-dag_sekvensnummer.
mina bilder hamnar som jag tar i år under en mapp 2016 och sen under 2016-03-13. o.s.v
jag gör inga justeringar och flyttar bilder i LR men jag använder kollektioner typ Sverige - Län "Stockholms län"- Upplands-Väsby som jag sen drar mina bilder till, ett simplare sätt än keyworda bilder
Okej, då förstår jag. Så döper man alltså om filerna.

De ursprungliga filnamnen så som de benämns på SD-disken kommer i fortsättningen alltid att behöva ändras vid importen, ja funktionen Ändra filnamn, finns ju där.

När jag använda LR5 så begrep LR nånstans det här. Många filer heter exv DSC_0001-2, 0001_3 osv. Vilket programmet skötte automatiskt.
 

The Ghost

Aktiv medlem
Okej, då förstår jag. Så döper man alltså om filerna.

De ursprungliga filnamnen så som de benämns på SD-disken kommer i fortsättningen alltid att behöva ändras vid importen, ja funktionen Ändra filnamn, finns ju där.

När jag använda LR5 så begrep LR nånstans det här. Många filer heter exv DSC_0001-2, 0001_3 osv. Vilket programmet skötte automatiskt.
när du flyttar en fil som heter 1 till en annan mapp där det finns en fil som heter 1 då blir de en krock
 

Ventures

Aktiv medlem
Ett misstag jag gjorde i början var att låta kameran starta om räkneverket från 001 efter varje gång jag tömde minneskortet. Det resulterade i 2, 3 ibland flera bilder i varje månadsmapp med samma filnamn. Upplagt för konflikt om det inte skapades nya namn med en tvåa eller trea inom parentes.
Räkneverket klarar ju 9999 bilder innan det börjar om från 1 och det är flera månaders foton för mig. Jag sparar i månadsmappar så om samma filnamn återkommer ett halvår senare så krockar det inte.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Ett misstag jag gjorde i början var att låta kameran starta om räkneverket från 001 efter varje gång jag tömde minneskortet. Det resulterade i 2, 3 ibland flera bilder i varje månadsmapp med samma filnamn. Upplagt för konflikt om det inte skapades nya namn med en tvåa eller trea inom parentes.
Räkneverket klarar ju 9999 bilder innan det börjar om från 1 och det är flera månaders foton för mig. Jag sparar i månadsmappar så om samma filnamn återkommer ett halvår senare så krockar det inte.
Det var nog lite så jag tänkte att det kunde funka.
JAg tycker det är ett måste att formatera SDkortet efter varje tömning. Det blir ohanterligt annars vid importen om det ligger gamla bilder kvar och skvalpar och som redan importerats.
Rent och tomt SD-kort alltså, vid varje fotografering efter import.

Måste kika i min kamera om det går att ställa in räkneverket så. Om man inte döper om filerna eller importerar ofta så blir det till slut väldigt många DSC-0001, DSC_0001-2, DSC_0001-3 osv.

Jag har mina bilder samlade under årtal, och därefter undermappar namngivna på lite olika sätt.
MEn därutöver har jag några mappar som inte ligger under år och där har jag bilder som jag vill ha samlat på ett ställe oberoende av vilket år de är tagna på. Så döper jag inte om filerna dit så kommer det att bli lite kaos.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Måste kika i min kamera om det går att ställa in räkneverket så. Om man inte döper om filerna eller importerar ofta så blir det till slut väldigt många DSC-0001, DSC_0001-2, DSC_0001-3 osv.
.
Nix, går inte att ställa in hur jag vill ha räkneverket i kameran. Tomt SD-kort och filen kommer alltid att heta 0001. Hur många gånger som helst så länge kameran kommer att finnas i livet...
 

Ventures

Aktiv medlem
Det var nog lite så jag tänkte att det kunde funka.
JAg tycker det är ett måste att formatera SDkortet efter varje tömning. Det blir ohanterligt annars vid importen om det ligger gamla bilder kvar och skvalpar och som redan importerats.
Rent och tomt SD-kort alltså, vid varje fotografering efter import.

Måste kika i min kamera om det går att ställa in räkneverket så. Om man inte döper om filerna eller importerar ofta så blir det till slut väldigt många DSC-0001, DSC_0001-2, DSC_0001-3 osv.

Jag har mina bilder samlade under årtal, och därefter undermappar namngivna på lite olika sätt.
MEn därutöver har jag några mappar som inte ligger under år och där har jag bilder som jag vill ha samlat på ett ställe oberoende av vilket år de är tagna på. Så döper jag inte om filerna dit så kommer det att bli lite kaos.
Jag råkade radera mitt inlägg när jag skulle editera, men det ligger ju kvar i ditt.
Om du har en Nikonkamera så borde inställningen ligga under Fotografering visning / filnummersekvens där man väljer "On" för att numreringen ska fortsätta där man var.
Det blir förstås problem om man slår ihop bilder från flera mappar. Men problemet blir mindre om man har färre bilder med samma filnamn.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Jag råkade radera mitt inlägg när jag skulle editera, men det ligger ju kvar i ditt.
Om du har en Nikonkamera så borde inställningen ligga under Fotografering visning / filnummersekvens där man väljer "On" för att numreringen ska fortsätta där man var.
Det blir förstås problem om man slår ihop bilder från flera mappar. Men problemet blir mindre om man har färre bilder med samma filnamn.

Har NikonD5300 och har gått i genom menyerna fram och tillbaka och ner ifrån och upp. Kan inte hitta någon möjlighet att ändra filnummersekvens.

Inte heller på D700 som jag för tillfället också har till hands.
 

Deblenh

Aktiv medlem
Har NikonD5300 och har gått i genom menyerna fram och tillbaka och ner ifrån och upp. Kan inte hitta någon möjlighet att ändra filnummersekvens.

Inte heller på D700 som jag för tillfället också har till hands.
På D5300 ska Custom Setting d4 stå på On (På). Manualen sid 188. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När jag importerar så bygger jag samtidigt en struktur.

bilder/2016

där skapar jag undermappen: 2016-03-13-titel

filerna döps då till: 2016-03-13-titel_0001 osv

Men visst man måste inte döpa om.
Det är lite knepigt om man bygger en kollektion av bilder från flera håll om man inte döper om.
I mitt fall ser man på namnet var filerna härstammar från.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Me idiot?

Jag är förmodligen en slags museal idiot. Jag kör över huvud taget inget som helst program för arkivering. Jag skapar mappar själv. Mappar som jag sedan kopierar till minst tre diskar. Så här:

MAPP [PROJEKTNAMN] huvudmapp
Mapp1 [Projektnamn+RAW] = samtliga raw-filer som hör till projektet (undermapp)
Mapp2 [Projektnamn+JPEG] = samtliga bearbetade filer (undermapp)

Filnamnen i Mapp1 är helt enkelt originalnamnen som skapades i kameran, t.ex. _DSF0031.RAF (Fuji), _DSC0994.NEF (Nikon).

De PS-bearbetade filerna i Mapp2 döps enligt följande system: PROJEKTNAMN_PLATS_DATUM_ORIGINALNAMN_KAMERAMODELL.JPEG

Mossigt, säkerligen, men inget datorprogram kan kladda till det. Bara tanken på att vara beroende av att Lightroom eller nåt annat program har "makten" över bildarkivet ger mig gåshud. Titt som tätt har det här i FS Forum dykt upp inlägg tangerande TS, dvs. som rör användares problem med bibliotek som slutat fungera, filnamn som mysteriöst förefaller ha ändrats, taggar som försvunnit m.m. Mitt system funkar klockrent. Åtminstone så länge som mitt biologiska internminne funkar relativt hyfsat.

/ mvh FiCa1
 

reboot81

Aktiv medlem
Förstår inte varför man överhuvudtaget vill flytta/döpa om bildfiler. Är inte det ett merjobb? Dessutom riskerar man TS problem med filnamnskrock, och att LR inte känner av att bilden redan är importerad.
Som jag ser det ger omdöpning av filer eventuellt små förluster, den stora förlusten är om man döper om istället för att använder metadata och Samlingar/Smarta samlingar.

In med bilderna i mappen år/månad/datum sen ger man bilderna attribut som det är tänkt i LR: nyckelord, adresser, ansikten osv.

Vid export däremot, där är det användbart att byta namn till något lämpligt, tex datum_löpnummer eller event_löpnummer.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Enkelt Bo.
EN vacker dag använder jag kanske inte LR. Då blir strukturen en katastrof.
Och i princip är det exakt som du beskriver som jag gör.
MEN jag ger mitt första keyword i filnamnet som är synligt för alla program i datorn. Jag räknar helt enkelt inte att keywords skall fungera om jag byter system en vacker dag.
Och normalt sett får itne filerna fler keywords. Namnet räcker fint till mig. Vill jag utöka så lägger jag fler keywords.

Hmmm kanske skulle skrivit att under den namnade foldern så hamnar alltid LRs datumfolder, men den stör inte mig. Den får gå där som katta ungefär :)
Fast det är en vettig separator när man är på en veckas semster, vilket gör att 7 olika(reselängden bestämmer det) datum hamnar under den namnade foldern.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Började fundera lite mer på det här.

Svaret på min fråga har jag ju fått. MEn låt säga att jag vill flytta omkring i mappstrukterna.
Genom dra och släpp inne i LR.

Då kommer det att bli problem med väldigt många bilder för mig, förmodligen finns det många bilder med samma filnamn och som nu ligger i skilda mappar. SÅ länge de gör det så är det inga problem. Men börjar jag flytta runt dem så blir de det.

Finns det något sätt att döpa om redan befintliga bilder kopplade till LR? Vill ju inte börja stöka inne i Finders mappar för då kommer jag verkligen få problem.
 

iSolen.se

Guest
Nix, går inte att ställa in hur jag vill ha räkneverket i kameran. Tomt SD-kort och filen kommer alltid att heta 0001. Hur många gånger som helst så länge kameran kommer att finnas i livet...
Det där är något fel, kameran ska komma ihåg var den var och klara formaterat kort, kortbyten etc, jag har 6 minneskort och flera kameror, det skulle bli kaos om den började om på 1 varje gång jag satte i ett tomt kort.
 

iSolen.se

Guest
Vad gör jag för fel?

Har ju lärt mig att man i princip aldrig ska flytta bilder mellan mappar i Finder/Utforskaren. Istället flyttar man dem inne i LR. Och det är ju inga problem att göra. Ofta när jag importerar in bilderna så är det bilder tagna vid ett par tre tillfällen. Istället för att bocka i och ur och importera i omgångar så att de kommer in i rätt undermapp så importerar jag in samtliga bilder i en mapp. Rensar ur och grejar lite. När jag är klar så drar jag över grupper med bilder till rätt ställe. Det känns rationellare att göra så.
Så har jag gjort många gånger utan problem.

Formaterar och tömmer alltid SD-kortet efteråt, så det är tomt till nästa fototillfälle/fototillfällen.

Nu har jag gått över från LR5 till LR CC och nu när jag importerar in så försöker jag göra på samma sätt. Problem uppstår. I en mapp så har jag sedan tidigare ett antal filer, benämnda exv DSC_0001, DSC_0002 osv. När jag då försöker dra över de nyss importerade filerna, som ju också benämns 0001, 0002 osv så blir det konflikt. LR vill inte låta det göras och informerar om att det redan finns filer med de namnen där sedan tidigare. Filnamnen blir desamma, men själva bilden är ju eg en helt annan.

För att i någon mån kunna importera in några bilder tidigare i dag så fick jag döpa om dem manuellt. Vill man döpa om större mängd filer så kan ju Automator göra det åt en. Men en massa extra pill innan man kan låta LR importera in dem, blir det ju. Och det kan ju aldrig vara meningen att man ska behöva fixa en massa manuellt eller automagiskt innan.

Så hur löser man detta? Vad gör jag för fel? Antar att det är busenkelt att lösa?
Jag vet fotografer som bytt ut bokstäverna DSC till annat, antingen för de har flera kameor eller för att de vill få lite färre dubbletter. Inget stoppar ju en från att ha AAA, AAB osv...det bör räcka en livstid.

Jag rekommenderar inte att byta namn på efter fototillfället, tex vid importen till LR. Det kan ställa till det vid backupp/restore samt om du jobbar med flera kameror eller kort samtidigt, plus att det är rätt bra att kunna säga till en person, "kom ihåg 1234 så mailar jag dig den färdiga bilden."
 
Började fundera lite mer på det här.

Svaret på min fråga har jag ju fått. MEn låt säga att jag vill flytta omkring i mappstrukterna.
Genom dra och släpp inne i LR.

Då kommer det att bli problem med väldigt många bilder för mig, förmodligen finns det många bilder med samma filnamn och som nu ligger i skilda mappar. SÅ länge de gör det så är det inga problem. Men börjar jag flytta runt dem så blir de det.

Finns det något sätt att döpa om redan befintliga bilder kopplade till LR? Vill ju inte börja stöka inne i Finders mappar för då kommer jag verkligen få problem.
Markera den/de bilder du vill döpa om och tryck F2. Nu kan du döpa om bilderna så att de får unika namn och omöjliggöra krockar i filsystemet.

Jag döper alla mina bilder så här:

20160314_59_08_MS_1953

Det är fullständigt datum, klockslag, mina initialer samt filens namn ur kameran.

På detta sätt kan jag aldrig få bildfiler med samma namn.
 
Senast ändrad:
ANNONS