Annons

Bloggar och bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Skulle behöva rensa och ordna bland mina bilder på min sida. Tyvärr har jag redan förstått att jag kan inte ta bort bilder jag har i mina album om jag vill att man ska kunna se motsvarande bilder i bloggarna, jag menar tar jag bort en bild i mina album som också ingår i ngn av mina bloggar försvinner bilden från bloggen också. En närliggande fråga
1
Om jag flyttar en bild som jag använt i en blogg från ett album till ett annat, händer det ngt med bildvisningen i bloggen?

En fråga om bildstorlek
2
Ser att vissa bilder kan bli avsevärt större vid bildvisning från bloggar än vad jag maximalt kan nå trots att jag har fullformat och 24 MP. Hur styr jag det?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om jag flyttar en bild som jag använt i en blogg från ett album till ett annat, händer det ngt med bildvisningen i bloggen?
Nej, och om jag minns rätt så visas de fortfarande i bloggen om man har dem i ett avpublicerat album - så på så sätt kan du flytta undan dem, men ha kvar i bloggen.

Ser att vissa bilder kan bli avsevärt större vid bildvisning från bloggar än vad jag maximalt kan nå trots att jag har fullformat och 24 MP. Hur styr jag det?
Jag förstår inte frågan riktigt, vad menar du med att "nå"? Hur stora är bilderna då du laddar upp dem?
 

Khalad

Aktiv medlem
Nej, och om jag minns rätt så visas de fortfarande i bloggen om man har dem i ett avpublicerat album - så på så sätt kan du flytta undan dem, men ha kvar i bloggen.


Jag förstår inte frågan riktigt, vad menar du med att "nå"? Hur stora är bilderna då du laddar upp dem?
När jag läser andras bloggar och förstorar deras bilder blir vissa bilder mkt större än mina. Varför?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du laddar upp dem med 1024 px på längsta sidan blir det förstås inte större än så.

Att du länkar till albumbilder gör förvisso att man dessutom måste klicka två gånger för att få de där sista pixlarna 960 --> 1024 px (eller ännu större om du laddar upp det).
 

Khalad

Aktiv medlem
Om du laddar upp dem med 1024 px på längsta sidan blir det förstås inte större än så.

Att du länkar till albumbilder gör förvisso att man dessutom måste klicka två gånger för att få de där sista pixlarna 960 --> 1024 px (eller ännu större om du laddar upp det).
Jag brukar ju använda LR:s publiceringstjänst för Fotosidan, där ju uppladdningen till FS blir väldigt enkel.
Frågor
1 Vilken bildstorlek blir det den vägen?
2 Hur bär jag mig t för att ladda upp bilder med sida större än 1024 px?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag brukar ju använda LR:s publiceringstjänst för Fotosidan, där ju uppladdningen till FS blir väldigt enkel.
Frågor
1 Vilken bildstorlek blir det den vägen?
2 Hur bär jag mig t för att ladda upp bilder med sida större än 1024 px?
Du ställer in hur stora som exporteras i publiceringstjänstens "Edit Settings" (eller motsvarande på svensk version). Såhär kan du ställa in om du vill maximera storleken. (Det är ingen idé att ställa in större, vi förminskar ändå ner till denna storlek)
 

Bilagor

Khalad

Aktiv medlem
Du ställer in hur stora som exporteras i publiceringstjänstens "Edit Settings" (eller motsvarande på svensk version). Såhär kan du ställa in om du vill maximera storleken. (Det är ingen idé att ställa in större, vi förminskar ändå ner till denna storlek)
Hej Christer o tack för hjälpen! Faktiskt löste jag det alldeles själv efter att jag ställt frågan så jag ändrat. Det jag inte visste men provade mig fram till var att gm att högerklicka på FS-applikationen kom dialogrutan du visar en del av fram så jag kunde ändra tidigare inställningar. Ändå mkt tack för snabbt svar😄
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Är det max 1024 som gäller för Blogg och forumbilder? Det är ju helt hopplöst att hitta informationen på detta sajt.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
2880 pixelbredd?, visste inte man fick lägga upp så stora bilder.
Önskar info om bildstorlekar lätt gick att finna på Fotosidan mend det gör det inte.
 
ANNONS