Annons

Vilken systemkamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

sumpan

Aktiv medlem
Helt klart en dålig fördelning av budget. Borde gå att få tag i en begagnad D7100 för kring 6000 och sedan lägga de resterande 7000 på bra optik t.ex Nikon 17-55/2.8 som även den borde kunna gå att få begagnad för under 7000. Då blir det kanske även pengar över till något extra tillbehör eller en god lunch.

Egentligen skulle hon ju kunna börja med objektivet och köra det på den gamla D60 till hon hittar ett D7100 till ett riktigt bra pris. Med bra optik bör D60 ge ungefär samma bildkvalitet som den "sketna" RX100:an.

Objektivet är betydligt viktigare för resultatet än kamerahuset och det är här huvudelen av pengarna ska satsas.
Nackdelen är att ett 17-55 eller även Sigma/Tamron 17-50 riskerar att kännas väldigt stort på en D60. Jag hade tidigare en D40 (samma storlek som D60) tillsammans med ett Tamron 17-50/2.8, dock använde jag nästan inte den kombinationen för att det kändes väldigt obalanserat på den kameran. Vid en en jämförande test med kit-objektivet kunde jag konstatera att Tamron var betydligt bättre men skillnaden var inte speciellt stor vid praktiskt foto. Jag köpte istället 35 och 50mm/1.8 vilka kändes mycket bättre på D40:n.

Men när jag sedan för ett år sedan köpte D7200 så sitter 17-50 på nästan jämt, där känns det helt naturligt att använda.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Givetvis skulle jag köpa begagnat om det vore till MIG. Alla förstagångsköpare är inte lika trygga med det. Emellertid lan man välja att köpa beg via återförsäljare, till lite högre pris, men med ångerrätt och ofta viss garanti.

I det läget skulle jag föreslå:
Nikon D7100 (4000kr) + Nikkor AF-S 17-55/2,8 (5000kr) + Nikkor AF-S 80-200/2,8 (6000kr). Lite över budget men bra grejer.

Alt; Nikon D7100 + Sigma/Tamron 17/18-50/2,8 (olika varianter ca 2000kr) + Sigma 50-150/2,8 OS (4000kr)

Alt: Nikon D7100+ Sigma 18-35/1,8 (5000kr) + Sigma 50-100/1,8 (6500kr) eller annat tele som ovan. Sigma 70-200/2,8 OS kan ofta köpas beg för 6000kr. Har man plats att backa kan f/2,8 fungera bra för porträtt med en telezoom.
 

mims91

Medlem
Du har ett kamerahus, iofs klart äldre modell, men utan några som helst objektiv idag (svårt att ta bilder då förstår jag).

Du kan utan problem tänka dig att lägga upp till 10 papp på ett helt nytt kamerahus, men max 12-13 papp tillsammans med objektiv, dvs. max 2-3 papp till objektiv(en)?

Wow.
Vänta nu här. Jag angav en totalbudget. Sen om huset kostar 6000 och objektivet 7000 så fine. Nu har jag bestämt mig för en Nikon D7200 och ett Sigma 17-50/2.8. Jag tror och hoppas att det blir bra. :)
 

sumpan

Aktiv medlem
Vänta nu här. Jag angav en totalbudget. Sen om huset kostar 6000 och objektivet 7000 så fine. Nu har jag bestämt mig för en Nikon D7200 och ett Sigma 17-50/2.8. Jag tror och hoppas att det blir bra. :)
Det är en bra kombination, jag kör själv en D7200 fast med en Tamron 17-50/2.8 och det fungerar utmärkt! Varför valde jag Tamron? Jag köpte den för några år sedan och på den tiden kostade Sigmas 17-50 betydligt mer än Tamrons variant (Sigma hade just släppt 17-50 medan Tamron haft det länge).
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Vänta nu här. Jag angav en totalbudget. Sen om huset kostar 6000 och objektivet 7000 så fine. Nu har jag bestämt mig för en Nikon D7200 och ett Sigma 17-50/2.8. Jag tror och hoppas att det blir bra. :)
Tror ärligt talat du gör rätt i att gå på D7200 jämfört med D7100 (som fortfarande verkar bra). Bättre buffert, kan köra över iso 6400 som standard, bättre wifi, lite bättre autofocus i mörker vad jag förstår, bättre möjligheter till timelapse, bättre möjligheter till bracketing.

Alltid kul med ny kamera! Grattis! (när du väl köpt grejorna).
 

mickecrown

Aktiv medlem
Bra kombo

Hej,

Kör själv D7200 med Sigma 17-50 2.8 OS.
Du har gjort ett bra val. Har bl a fotat min sons bröllop med den kombinationen för 3 veckor sedan,
både utomhus, i kyrkan och inomhus på efterfesten. Blev många bra bilder. 130 "keepers" av 750 tagna.
Vilket jag tycker är ett utmärkt utfall.

En tanke, jag har även köpt Tamrons 16-300 3.5-6.3 VC.
Pga att den är vädertätad. Jag ville ha möjlighet att fota utomhus även i litet sämre väder.
Jag är förvånad över hur bra bilderna blir med den, trots att det är en superzoom.
Har även Nikons 70-300 VR och visst, bilderna med det blir en aning bättre
än med Tamron i de flesta lägen.
Men den är inte vädertätad. Och ibland är det skönt att slippa släpa på flera objektiv.
Kanske kan vara något för dig att fundera över när det finns budgetutrymme.
Lycka till!
Mikael
 

mims91

Medlem
Hej,

Kör själv D7200 med Sigma 17-50 2.8 OS.
Du har gjort ett bra val. Har bl a fotat min sons bröllop med den kombinationen för 3 veckor sedan,
både utomhus, i kyrkan och inomhus på efterfesten. Blev många bra bilder. 130 "keepers" av 750 tagna.
Vilket jag tycker är ett utmärkt utfall.

En tanke, jag har även köpt Tamrons 16-300 3.5-6.3 VC.
Pga att den är vädertätad. Jag ville ha möjlighet att fota utomhus även i litet sämre väder.
Jag är förvånad över hur bra bilderna blir med den, trots att det är en superzoom.
Har även Nikons 70-300 VR och visst, bilderna med det blir en aning bättre
än med Tamron i de flesta lägen.
Men den är inte vädertätad. Och ibland är det skönt att slippa släpa på flera objektiv.
Kanske kan vara något för dig att fundera över när det finns budgetutrymme.
Lycka till!
Mikael
Vad kul att höra och tack för tips! Ja, drömmen är ju att kunna fota bröllop. Men alltid tänkt att man behöver bättre utrustning för det... å andra sidan, så är jag väldigt bra på att fånga ögonblick och känslor.
 

martinot

Aktiv medlem
Vänta nu här. Jag angav en totalbudget. Sen om huset kostar 6000 och objektivet 7000 så fine. Nu har jag bestämt mig för en Nikon D7200 och ett Sigma 17-50/2.8. Jag tror och hoppas att det blir bra. :)
Var väldigt oklart isf. (iaf. för mig), men låter klart mycket vettigare. :)

Grattis till en fin kamera!
 
ANNONS