Annons

Canon DSLR till 13-åring?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Jag vill köpa en DSLR till min 13-åriga tjej som visat stort intresse för foto. Eftersom jag själv kör Canon aps-c så vill jag att hon har en också så vi kan dela på optiken och tillbehören. Jag har en 80d och vill gärna att hon har tex 60d eftersom vi då kan använda samma batterier. Dock vill hon allra helst ha en mindre kamera så om det inte blir en 60d så funderar jag på något ur Canons M-serie. Kravet är dock att mina objektiv skall funka på dem (adapter) men också att de ska vara lätta att fota manuellt med. Jag vill lära henne bländare/slutare/iso. Finns det någon äldre kamera ur M-serien som har "egna" knappar/rattar för inställningarna? Så att det är lätt att justera?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Visserligen har 100D bara ett ordentligt hjul för inställningar men det är ju bara att trycka in en knapp och snurra för att ändra vad hjulet gör. Den kan man få begagnad för ett ganska lågt pris - betydligt billigare än M50. Denr dessutom tämligen liten. Kanske ett bra alternativ om man skall lära sig fota med en liten kamera. Om intresset inte består har ju M50 kostat mycket mer.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Glöm det där med batterierna. Alla kameror som använder LP-E6(n) är relativt stora och tunga.

Utöver M50 (om hon vill ha okular/sökare) så är det M5 från M-serien som gäller.

För DSLR så är det väl närmast 100D eller 200D.
 

snysop

Aktiv medlem
Finns det någon lista som visar kamerorna och i vilken klass de ligger i osv? Har hittat en 1000d till ett käckt pris. :) EDIT: Hittade en lista men det gjorde inte saken lättare haha....

Finns det några kameror man ska akta sig för?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Finns det någon lista som visar kamerorna och i vilken klass de ligger i osv? Har hittat en 1000d till ett käckt pris. :)
I princip fungerar Canons system för spegelreflexkameror så att ju färre siffror i modellbeteckningen desto tjusigare modell. 1000D är alltså bland det enklaste du kan hitta och den är också rätt gammal, sisådär tio år och sensorn i den är väl ännu äldre.
 

snysop

Aktiv medlem
100d verkar vara den enklaste billigaste kameran som är "något" att ha? Finns det någon i klassen under 100d som är något att ha? 1300d?
 

apersson850

Aktiv medlem
Funderat på begagnat? Finns exempelvis en 60D till salu här på Fotosidan. Vad får du ge för en ny 100D?
 

snysop

Aktiv medlem
Funderat på begagnat? Finns exempelvis en 60D till salu här på Fotosidan. Vad får du ge för en ny 100D?
Det är begagnat jag letar efter! :) 60d får man för runt 2000 på tradera. Men den är egentligen lite för stor för henne. Därför kikar jag på enklare och billiga kameror och ser att man kan få kameror för runt 1000kr vilket är väldigt lockande :D frågan är bara vilken som är bäst för pengarna. Jag är inte så kunnig i äldre Canon-kameror så det är mycket googling just nu....
 

unoengborg

Aktiv medlem
Finns det någon lista som visar kamerorna och i vilken klass de ligger i osv? Har hittat en 1000d till ett käckt pris. :) EDIT: Hittade en lista men det gjorde inte saken lättare haha....

Finns det några kameror man ska akta sig för?
Allt man kunnat köpa nytt de senaste 10 åren ger hyfsat bra bilder.
Om man nödvändigtvis ska akta sig, så är det äldre Canon kameror.
Canon var nämligen ganska sena med att få sensorer med bra dynamiskt omfång.
Nu är det ju dock inte så att folk med Canon 7D och andra äldre kameror gråter över sina bilder, men pixepeepar man ordentligt märks skillnad mot din 80D andra lite nyare kameror av samma generation.

Möjligtvis skulle jag också akta mig för modeller med pentamirror sökare eftersom sökarbilden blir mörk och murrig vilket gör det svårare att bedöma sådant som skärpedjup eller fokusera manuellt. Pentamirror sökare brukar dock vara lättare än sådana med riktigt glasprisma som i din 80D, så det blir lite motstridiga krav här om man vill ha en lätt kamera. Svårt att avgöra åt andra om det har någon betydelse. Prova och se hur det känns.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det här med "Canons dåliga sensorer" är så mycket luft så jag vill nog ändå protestera. Fram till ungefär Nikon d800 så stod sig Canons sensorer mycket bra. Därefter kom en tid fram till för cirka två år sen då Canons sensorer inte riktigt matchade, men skillnaden är mycket mindre än vad man kan tro. Canons sensorer har alltid stått sig bra på höga iso-tal. Den enda väsentliga skillnaden på "de dåliga sensorerna" är ett något lägre dynamiskt omfång vid upp till låt säga iso 400-800.

För alla som fotar jpeg eller filmar är det helt ointressant. De enda gångerna man överhuvudtaget kan se någon skillnad är om man fotar RAW, har bilder tagen vid låga iso, med mycket stort dynamiskt omfång, och inte ens då är det mer än kanske ett stegs skillnad.

Det är en total non-issue för kameror i den här prisklassen. I princip allt annat är viktigare.

När det gäller pentamirror/pentaprism så är det senare förstås trevligare, men det är också så att det bara finns i de två- och ensiffriga husen, alltså precis de hus som TS tycker är för stora och tunga (och kanske också för dyra?)

Själv är jag väldigt förtjust i 100D/200D, som är små charmtroll. Själv har jag beställt en M50, som jag ser fram emot, men det blir förstås väsentligt dyrare än t.ex. en 100D
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är nog bara o välja en.
Gärna en nära så att man kan köpa mellan 4 ögon o testa innan köpet.

DSLRer är inga jätteskillnader i storlek o vikt.
Furutom om de har stora batterier som CaNikons proffsserier.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är nog bara o välja en.
Gärna en nära så att man kan köpa mellan 4 ögon o testa innan köpet.

DSLRer är inga jätteskillnader i storlek o vikt.
Furutom om de har stora batterier som CaNikons proffsserier.
100D väger hälften av en 7D och inte särskilt mycket mer än t ex en Fuji X-T20.
 

Olof R

Aktiv medlem
Håller med de som lyfter fram Canon 100D och 200D. Tror nästan att det är den kompaktaste DSLR med APS-C man hittar.
Om det är någon kamera man direkt ska undvika beror mycket på om hon bara vill ta stillbilder eller om hon vill filma också. Man kan faktiskt få riktigt bra bildresultat med t.ex en gammal 1100D. Och det går att filma med den även om det förstås finns nyare kameror som är bättre. Men backar man till en ett steg äldre kamera som en 1000D så går det inte något vidare att filma. Om jag återgår till 1100D och jämför den med en 80D så är det jag saknar allra mest autofokusen på 80D. Det är stor skillnad. I stort sett allt annat är också bättre på 80D men det är som sagt autofokusen som jag tycker sticker ut mest. Annars tycker jag att i stort sett alla Canon APS-C kameror från 1100D och framåt i tiden samt uppåt i modellhierarkin kan fungera för en 13-åring och ge mycket glädje samt bra bilder. Risken när man går uppåt i modellhierarkin är att hon tycker att kameran blir för stor, tung och klumpig. Men om jag ska gissa på vad hon kan trivas med skulle jag placera 100D samt 200D högt på listan beroende på vad du hittar till rätt pris.
Något som kan hjälpa är att titta i manualerna för de olika kamerorna. Här har Canon lagt upp manualer så du kan läsa: https://www.canon.se/support/consumer_products/product_ranges/cameras/eos/
Och dessutom är det förstås helt suveränt om hon kan få känna på tilltänkt kamera och se om det känns bra. Lycka till i kameraletandet!!!
 

snysop

Aktiv medlem
Tack för era råd! Har pratat lite mer med henne och vridskärmen är en krav. Det har tex 650d och 700d. Just nu lutar det åt en sådan eftersom att 200d tyvärr är för dyr. :( Jag var först inne på en 100d men den har tyvärr ingen vridskärm. det som är positivt med att köpa en lite nyare kamera är att den säkert kommer överleva länge hos oss, oavsett om hon pausar lite då och då i fotandet. Läser om flera personer som har kvar sina "gamla" digitalsystemare som fortfarande funkar bra. Det verkar inte vara någon hysteri kring att man ska köpa ny kamera jämt längre?
 

snysop

Aktiv medlem
Annars tycker jag att i stort sett alla Canon APS-C kameror från 1100D och framåt i tiden samt uppåt i modellhierarkin kan fungera för en 13-åring och ge mycket glädje samt bra bilder.
Vad tror du om 650d? 200d är svår att hitta begagnat och är dyr. 650d är lite enklare att hitta. Även 700d är lite svår.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Vad tror du om 650d? 200d är svår att hitta begagnat och är dyr. 650d är lite enklare att hitta. Även 700d är lite svår.
650D och 700D är otroligt lika. Förutom lite småskillnader i material, knappegenskaper etc så är en av få skillnader att 700D har ett lite bättre system för LiveView AF, dock inte i närheten av vad t.ex. 200D har.

Den största bristen, tycker jag personligen, är att de inte har WiFi, vilket saknar betydelse för somliga, så värdera det själv.

Vill man ha bättre sensor, bättre AF, WiFi, ja bättre allt, men ändå inte gå hela vägen upp till de nuvarande modellerna så finns ju även 750D och 760D. 750D ser man ibland på begagnat-marknaden för cirka 4000:-
 

snysop

Aktiv medlem
650D och 700D är otroligt lika. Förutom lite småskillnader i material, knappegenskaper etc så är en av få skillnader att 700D har ett lite bättre system för LiveView AF, dock inte i närheten av vad t.ex. 200D har.

Den största bristen, tycker jag personligen, är att de inte har WiFi, vilket saknar betydelse för somliga, så värdera det själv.

Vill man ha bättre sensor, bättre AF, WiFi, ja bättre allt, men ändå inte gå hela vägen upp till de nuvarande modellerna så finns ju även 750D och 760D. 750D ser man ibland på begagnat-marknaden för cirka 4000:-
Jaaa.... wifi..... Där sa du något avgörande!!! Såg något youtube-klipp på en kamera där man tryckte på en wifi-knapp för att kunna föra över bilderna till sin telefon. Inte som på in 80d som strular en massa. Det är ju en viktig funktion för henne som är relativt aktiv på snap, insta osv. Det hade hon uppskattat!! Undrar om det var 200d som hade den knappen. Attans. ska leta efter den där kameran med wifi-knappen... Så, wifi-knapp och vridbar skärm är kraven numera.... :O Kraven stiger! :O
 
ANNONS