Annons

rawfilerna blir svarta i Lightroom CC

Produkter
(logga in för att koppla)

Atrox74

Aktiv medlem
Läget är som följer, efter uppradering till Win10 så startar jag LR och får då såklart logga in på nytt, jag importerar en mapp med rawfiler och allt ser bra ut i förhandsgranskningen. Men när jag öppnar upp första bilden blir både bilden och miniatyren svart och sedermera alla andra bilder en efter en..
Har dock kvar AcdseePro6 och där fungerar allt som det ska, så är det någon som känner till problemet?

//Fredrik
 
Precis samma problem!

Läget är som följer, efter uppradering till Win10 så startar jag LR och får då såklart logga in på nytt, jag importerar en mapp med rawfiler och allt ser bra ut i förhandsgranskningen. Men när jag öppnar upp första bilden blir både bilden och miniatyren svart och sedermera alla andra bilder en efter en..
Har dock kvar AcdseePro6 och där fungerar allt som det ska, så är det någon som känner till problemet?

//Fredrik
Har exakt samma problem sedan en vecka!
Canon 5dIII och Mac OS
/Niclas
 

reboot81

Aktiv medlem
Svart som en helt svart bild, eller en bild i svartvit? Råkat aktivera någon förinställning vid import? Återställa bilden med "⌘+⇧+R"?
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Det är en förinställningsgrej i Importdialogen. Många har hört av sig om det på sistone.

Kolla under Avancerat i Importdialogen. De ska stå på "Inget".

Med vänlig hälsning, Mattias
 
Om du minns var de felaktigt stod på så vill jag gärna veta. De som drabbats av detta hittills har varit lite "ivriga" i sitt klickande så det har varit svårt att förstå orsak och vad som eventuellt är sammankopplad faktor.
Har testat och detta fungerar inte för mig heller, inget ikryssat, fortfarande helt svarta bilder.ytterligare en märklig sak noterar: i varje mapp ( på de senaste skapade mapparna ) ligger det en .lrcat + lrcat zip och inga normala .cr2 filer.

Verkar som LR skapar nya kataloger istället för att använda befintlig...

Tips?
Mvh
Noclas
 

Atrox74

Aktiv medlem
Som tillägg kan jag informera om att detta problem hade jag med AcdseePro förut (därför jag bytte till Lightroom) men då berodde det på att Nikon Transfer programmet sabbade bilderna. Nu flyttar jag dock bilderna direkt från SD kortet till externa disken och importerar sedan därifrån.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Tack Mattias, det fungerade för mig med dock fick jag markera alla bilder i mappen och välja återställ....puh, äntligen :)
Ja, den fixar bara de bilder du importerar från nu.

Detta är nog en bugg i CC2015.2. En gissning är att Adobe rättar till. Rimligtvis ska ju auto-analysen göra en suverän analys. Den har ju gjort en rätt bra de första 10 åren (enligt mig).

Med vänlig hälsning, Mattias
 
ANNONS