Annons

Lomo/Vintage/retroeffekt utan efterbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

LillFrida

Aktiv medlem
Hallo!

Tänkte bara fråga om det finns något sätt att ställa in färgerna i kameran så att man får en lomo/vintage/retro-effekt direkt i kameran, utan att behöva efterredigera...

Det jag är ute efter är den där lite blå/rödtonade effekten, om någon vet vad jag menar... Suck, vet inte vad den heter....

Alltså utan att efterbehandla i photoshop.......
 

rautio

Aktiv medlem
Hallo!

Tänkte bara fråga om det finns något sätt att ställa in färgerna i kameran så att man får en lomo/vintage/retro-effekt direkt i kameran, utan att behöva efterredigera...

Det jag är ute efter är den där lite blå/rödtonade effekten, om någon vet vad jag menar... Suck, vet inte vad den heter....

Alltså utan att efterbehandla i photoshop.......
det finns lomofilmer som är tonade, men så brukar man cross processa vanlig färgfilm. digitalt är dina alternativ att själv efterbehandla, använda färdig lomopreset på din kamera om det finns sådan (börjar finnas på vissa pocket kameror) eller använda en färdig softa på nätet, minns inte vad den heter, men det finns flera tror jag, som ger lomoeffekten.
 

Buddmeister

Aktiv medlem
Med din kamera så tror jag att färgfilter är smidigaste lösningen, då kan du få fram den känslan utan efterbearbetning.

Finns ett antal billiga alternativ om man är villig att försöka sig på att beställa från hong kong (=350-550 kr)..
 

rautio

Aktiv medlem
jag förstår inte riktigt varför man inte vill jobba med efterbehandling? där får du absolut det bästa resultatet ifall man inte vill syssla med film, vilket jag kan förstå. själv plåtar jag nog allt med en holga som ska se ut som holga.
 

Mattias_79

Aktiv medlem
Med din kamera så tror jag att färgfilter är smidigaste lösningen, då kan du få fram den känslan utan efterbearbetning.

Finns ett antal billiga alternativ om man är villig att försöka sig på att beställa från hong kong (=350-550 kr)..
Ett alternativ är att jobba med vitbalans och färgkompensation i kameran istället för att skruva på ett filter..
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ändra vitbalansen i kameran så får du färgstick. Ungefär samma som att använda film för konst/glödljus i dagsljus och dagsljusfilm i glöd/konstljus.
 
ANNONS