Annons

Leica M6 som resekamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

magjac0934

Ny medlem
Har snurrat till det riktigt för mig. Jag har en Nikon d700 med 24 1.4 och 85 1.4 som jag är supernöjd med. Men faktum är att det är ett helt lass att dra med sig allt det här på semestern. Särskilt nu eftersom jag har en 1 åring som kräver lika mycket packning som Paris Hilton.

Och då har jag funderat på den perfekta resekamraten som kan tillgodose mina krav och läst recension efter recension. Jag ägde en X100 ett tag med sålde den pga av att det manuella fokuset var lite B och att inställningarna var svåra att komma åt.

Min slutsats just nu är att xpro1, x100 och x2 m fl. försöker vara det en Leica M6 en gång var. Fast utan att lyckas. Funderar också på om det stundtals inte skulle kännas befriande att begränsa sig med ett antal rullar och söka mer efter bilden än att bara knäppa av en massa?

Är jag helt ute och cyklar? Är det bästa att köpa en peka-fota kamera typ canon g1x och försöka glömma perfektion och istället glädjas åt att man hade med sig en kamera och fick en bild?

Skulle gärna ägt en M9:a men det finns inga ekonomiska möjligheter för det just nu.
 

M7_21

Aktiv medlem

jaan v

Aktiv medlem
Ligger det inte något paradoxalt i kombinationen 'Semester med ettåring och tekniskt perfekta fotografier'? En okomplicerad kamera av point-and-shoot typ synes mig vara det optimala.
 

palwin

Avslutat medlemskap
Jag var i ungefär samma sits som dig för ett år sen. Köpte en Fujifilm X100 för jag inte hade råd med en Leica M9 men jag lämnade tillbaka den snabbt då jag tyckte manuell fokusering var bara skräp och EVF var inte mycket bättre. Jag hade nog för höga förväntningar på X100.

Någon vecka senare såg jag en annons på en Zeiss Ikon och köpte den direkt. Nu fotar jag nästan bara med den för att den är mycket smidig och känner att jag har kontroll över kameran istället för tvärtom. Tidigare reste jag mycket med en DSLR och 35mm objektiv vilket blev tungt i längden. Enligt mig så passar en mätsökarkamera mycket bättre när man reser.

Jag har aldrig haft en Leica M6 men kan inte tänka mig att jag skulle vara missnöjd med en sån så länge man inte har något emot fota analogt.
 

alf109

Aktiv medlem
En analog manuell kamera och en normal eller 35:a eller både och funkade ju utmärkt tidigare, så det finns väl ingen anledning att det inte skulle göra det idag. :)

Sist när jag var på långresa, vi bilade runt Europa på en månad, 1984 (ett tag sedan) gjorde jag av med den då hiskliga mängden 11 rullar diafilm. Skillnaden var nog egentligen att man tog bilder på sådant man ville ha bilder på och struntade i resten, och det var inget som man tyckte begränsade på något sätt. Utrustningen den gången var en Olympus OM4 en 35:a och en 85:a samt Velvia 50 asa film. 35:an var nog den glugg som satt på för det mesta.

Något att tänka på då som nu är att det är bra att köpa film innan man drar iväg om man inte skall till större ställen där man vet att det går att få tag på. Då köpte man filmen i Sverige för att vi var bland de billigaste på just film på den tiden.

Om du har en bra kamera i mobilen kan du ju låta den vara komplement till den analoga förresten.

Ps. Jag kör mycket med M6 själv och tycker att den är bland det bästa man kan fotografera med om man gillar kameratypen.
 

Thomas-T

Aktiv medlem
Har släpat runt på de mesta inom karmeraväg och har numera en Leica M9 med 28+50mm och det enda jag kan säga är, UNDERBART!

Men, förstår precis dilemmat. Man vill på superkvalité men samtidigt ha en liten och smidig kamera, två saker som är ganska så svåra att kombinera… men hellre att man har bilder (även om de inte är tekniskt perfekta) än att man inte har bilder. En stor och tung fullformat som man inte tar med ger tyvärr inga bra bilder…

Jag skulle rikta in mig på en bra liten kamera som man faktiskt tar med sig och när pengar, tid, ork finns att släpa runt på en SLR, skaffa en då.

/Thomas
 

Janne H

Aktiv medlem
Har snurrat till det riktigt för mig. Jag har en Nikon d700 med 24 1.4 och 85 1.4 som jag är supernöjd med. Men faktum är att det är ett helt lass att dra med sig allt det här på semestern. Särskilt nu eftersom jag har en 1 åring som kräver lika mycket packning som Paris Hilton.

Och då har jag funderat på den perfekta resekamraten som kan tillgodose mina krav och läst recension efter recension. Jag ägde en X100 ett tag med sålde den pga av att det manuella fokuset var lite B och att inställningarna var svåra att komma åt.

Min slutsats just nu är att xpro1, x100 och x2 m fl. försöker vara det en Leica M6 en gång var. Fast utan att lyckas. Funderar också på om det stundtals inte skulle kännas befriande att begränsa sig med ett antal rullar och söka mer efter bilden än att bara knäppa av en massa?

Är jag helt ute och cyklar? Är det bästa att köpa en peka-fota kamera typ canon g1x och försöka glömma perfektion och istället glädjas åt att man hade med sig en kamera och fick en bild?

Skulle gärna ägt en M9:a men det finns inga ekonomiska möjligheter för det just nu.
Sony Nex 7!
Bättre på allt jfr M9 i mitt tycke.

Har tidigare själv drömt om en digital M-kamera, men förutom impafaktorn som M9 levererar tycker jag personligen att Nex 7 faktiskt är bättre på alla sätt.

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Nikon FE, FM2 eller liknande kostar en bråkdel av Leica M-serien. De ger ändå toppkvalitet. Jag har rest mycket med sådana och har inte saknat någonting. Filmrullarna lämnar du in för framkallning och scanning på ett proffslabb. Det blir billigare än Leica om du inte tar väldigt många bilder.

Nu i sommar ger jag mig ut med en Voigtländer bälgkamera från 30-talet för 120-film. Men det är inte för att underlätta, utan för att göra det svårt för mig.
 
ANNONS