Annons

Astrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Jag var ute i Tylösand (Halmstad) och fotade igår och det blåste rejält. Redan på parkeringen hördes hur havet dånade av alla vågor. Tänkte att om det blåser för mycket för stjärnfoto så kan jag fot annat som inte är så känsligt. Jag insåg snabbt att det var omöjligt att höja stativen högre än absolut lägsta nivån, så det blev väldigt lågt perspektiv. Sedan kom problemet att ställa skärpan. Jag tog liveview på högsta förstoringen och försökte för jäves hitta någon stjärna. Sedan kom jag på att jag hade sett något blinka till ute på Tylön 300m ut i havet. Jag tog och lös med ficklampan mot ön och hittade det reflekterade sjömärket och kunde ställa skärpan mot det.
Jag tog 8x30s ISO 800 bilder (hade redan glömt att 25s var max) Det blev inte så bra, både skakingsoskärpa pga blåsten och något ovala stjärnor. Men om jag sorterar bort de med skakningsoskärpa innan jag stackar så blir det nog bättre.

Finns det något sätt att stacka bilderna på förgrunden till en ljusare exponering ? Det hade varit fint att se att där är en ö ute i havet inte bara svart. DSS suddar ju till förgrunden pga vridningen av bilderna. O

Jag hittade en plats senare alldeles invid en kiosk som läade för vinden. Där tog jag 8x20s ISO 800. Det verkar inte varit skakningoskäpa på de bilderna. Det blir spännande att stacka dessa.
 

drejjan

Aktiv medlem
Snyggt!

Strecken man ser - är det från satelliter? De verkar färdas så pass snabbt. (kanske även flygplan?)
Det är möjligt att det är satelliter, något är flygplan men några är faktiskt stjärnfall. Exempelvis den stora i vänstra övre hörnet när jag själv är med på bild, den ser ut att vara ett stjärnfall, börjar svagt och är tjockare i nedre delen :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Finns det något sätt att stacka bilderna på förgrunden till en ljusare exponering ? Det hade varit fint att se att där är en ö ute i havet inte bara svart. DSS suddar ju till förgrunden pga vridningen av bilderna.

Stacka dom i PS med rätt blandningslagrena till Lighten.
 

drejjan

Aktiv medlem
Var ute igår igen. Fick lite idéer som jag ville testa och de flesta blev som jag tänkt mig :)

Bilderna ligger på bloggen: http://www.andrenordblom.se/blog/2013/01/stjarnfotografering-mariestad-skovde/

Dessa är bara en exponering, snabbt redigerade när jag kom hem i natt så inget DSS eller liknande. Senaste två bilderna är dock två bilder som jag lagt ihop, var tvungen att ha en mycket mörkare exponering för att inte lampljusen från vägen skulle bli helt utfrätta. Hade kanske kunnat lösas med ett tonat filter men har inget tyvärr så fick bli en ful-lösning :)
 
ANNONS