Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D mark II, antal exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Går inte att kolla själv, måste in på Canonverkstad för kontroll, lita inte på någon, de har ofta gått mycket. De som ser snyggast ut har varit i studio och gått enormt. Köp av privatperson, amatör, som har kvitto från ursprungsköpet.
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Testade nu på morgonen och det fungerade till och med med Mac. I alla fall visade det ett värde som ökade med +1 efter en exponering:)

Tack för tipset

/ Choke
Testade min begköpta 5D som står på samma antal exp som det påstods i annonsen, trots att jag tagit ett hundratal bilder Så nåt lurt verkar det vara med mitt exemplar.
 

onnyt

Aktiv medlem
Jag har en 5Dmk2 och jag testade EOSinfo på Windows 7 och fick upp 22227 exponeringar. Jag kopplade ur kameran från datorn och tryckte av tre exponeringar. Pluggade i den igen men programmet visade fortfarande 22227 exponeringar.

Testade då på Macen att ladda ner 40DShutterCount.

Enligt instruktionerna när jag startade programmet skulle det inte fungera på min kamera. Testade ändå och det visade att jag hade gjort 22230 exponeringar. Verkar ju funka i alla fall :)
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Det är som jag skrev, den räknar bara isatt minneskort
Det verkar inte vara så i mitt fall att den räknar isatt CF-kort, eftersom jag satt i mitt egna kort som har blott ett par hundra exponeringar. Alltså det kanske kan vara så att man kan manipulera "räkneverket" att stå stilla, att "låsa" det, alternativt manipulera fram en godtycklig mängd exponeringar.
 

BergslagsRonin

Aktiv medlem
Jag har en 5Dmk2 och jag testade EOSinfo på Windows 7 och fick upp 22227 exponeringar. Jag kopplade ur kameran från datorn och tryckte av tre exponeringar. Pluggade i den igen men programmet visade fortfarande 22227 exponeringar.

Testade då på Macen att ladda ner 40DShutterCount.

Enligt instruktionerna när jag startade programmet skulle det inte fungera på min kamera. Testade ändå och det visade att jag hade gjort 22230 exponeringar. Verkar ju funka i alla fall :)
Kan man ladda ner 40DShutterCount till WindowsXP?
 

svemark

Medlem
Jag testade med 40dshuttercount på mac och fick fram att min 5d Mk II hade gjort 250 000 exponeringar. Känns rimligt.
 
ANNONS