Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR: Tips och trix

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Har bara under dem senaste dagarna blivit mer och mer intresserad av hdr men finns väldigt lite med information på svenska tycker jag så jag tar beslutet att starta en tråd där vi kan tipsa om lite hdr bilder, tekning redigerings program ja allt som hör till.
Så vräk på med information nu.

Jag är som sagt ny på detta, jag kör Photomatix Pro 5.0 och photoshops egna.
 

Lodde M

Ny medlem
Intressant! Skulle vara roligt att höra lite tips från några duktiga HDR-fotografer. Själv finner jag det svårt att hitta situationer där HDR gör sig riktigt bra. Kan väl tipsa om att svart-vitt kan vara en bra utväg när färgerna helt och hållet löpt amok.
 

hlse

Aktiv medlem
Tips

Ett par tips från mig.
Använd stativ och slå på seriebildtagning i kameran för att ta bilderna snabbt. Ta stöd om det är på frihand.

Var inte rädd för att exponeringskompensera.

Skaffa Photomatix eller något annat program där du kan styra HDR-effekten bättre. Får du till ett bra resultat så kan du spara inställningarna på reglagen.

Ta minst tre bilder, gärna fler om det går.

Och framför allt. Var inte rädd för att experimentera. Blir det skit så finns det DELETE.
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Nu fotar jag ytterst sällan HDR själv, men stativ och bracketing i kameran med minst tre exponeringar är väl standardgrunden. Även om det går att "framkalla" olika exponeringar ur samma raw-fil och förlita sig på kamerans egna "dynamic range"...

För att sen slå ihop bilderna använder jag programmet Light Compressor (för OS X, finns i Appstore).

Borde labba lite mer med det iaf, var längesedan sist. :)
 
ANNONS