Annons

Köpa kamera i Japan

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacen

Ny medlem
Hallå allihopa!
Jag ska åka på långsemester till Japan i sommar och hoppas ta en hel del bra bilder i detta fantastiska land. Som ett led i detta hade jag tänkt att köpa en ny kamera när jag landat, en 7D2 som komplement till min gamla 5D2.
Min fråga är om jag, efter att ha använt den nya kameran i en månad i Japan, behöver jag tulla den när jag åker hem till Sverige? Någon som vet?

- Niklas
 
Hallå allihopa!
Jag ska åka på långsemester till Japan i sommar och hoppas ta en hel del bra bilder i detta fantastiska land. Som ett led i detta hade jag tänkt att köpa en ny kamera när jag landat, en 7D2 som komplement till min gamla 5D2.
Min fråga är om jag, efter att ha använt den nya kameran i en månad i Japan, behöver jag tulla den när jag åker hem till Sverige? Någon som vet?

- Niklas
Det förutsätter ju att japanska och/eller svenska tullen vet att kameran du sitter med på planet är inhandlad i Japan och hur skall de kunna veta det?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har du någon länk till någon Japansk motsvarighet till prisjakt ? Jag tänker åka om 2- 2 1/2 år och funderar på en 400/2,8 (den nya😊). Planerar i god tid som synes😄.
 

Jacen

Ny medlem
@mattiaswinbladh: Det är sant att gråimport är väldigt lätt. Men frågan är när/om en inköpt och använd kamera inte längre behövs tullas.
Sen kan ju tulltjänstemän komma att ställa en del frågor om man har med sig hela kartongen i väskan.

@Tony Johansson: Tyvärr inte. I de butiker jag kollat verkar objektivpris ligga ungefär på svensk nivå, men då har jag mest kollat på begagnat.
 

janne_foto

Medlem
Japan

Begagnat verkar dyrt i Japan. Nytt är billigare. Som turist kan man slippa sales tax, man måste då visa pass, och jag tror att kartongen måste förseglas, samt givetvis visas upp på flygplatsen.

Betalar man sales tax, så kan man ju posta kartongen separat, finns ingen kartong i bagaget är det ju mer sannolikt när man hävdar att den är köpt hemma. Men jag tror att ALLT man köpt måste tullas, om inte SAMTLIGA köp är under en viss gräns (kanske typ 3000 kr). OBS att det är första land i EU som sakerna ska deklareras i, dvs flyger du via Frankfurt så är det där det gäller. Tyskarna är effektiva på att fråga.

Priser, det bästa är väl att kolla biccamera.com, knappa in modell i sök-rutan, se upp med att tydligaste priset är utan sales tax, dvs hitta rätt pris. Det finns billigare än biccamera.com men inte så mycket billigare, och bic camer har priser på det mesta. Prova annars Yodobashi. Köper man mycket prylar, kan man pruta lite i butiken. Obs dessutom att både Bic och Yodobashi har "point card", man får (typ) 10% av priset som point. Dessa point kan användas direkt, vid nästa köp.

Points
Köp ett objektiv för 100.00 yen, ger 10.000 points, köp en kamera i steg 2 för säg 50.000 yen, dra då av 10.000 points = 40.000 yen kvar att betala, och du får då 4000 (10%) nya points, köp i steg 3 t.ex. ett extra batteri för de 4000 points du fick.

Biccamera har tidigare klarat att kombinera points med tax-free-for-tourists, medan Yodobashi vägrade kombinera.

OBS att vanligen gäller garantin på objektiv internationellt, medan garantin kamera bara gäller i världsdel (asien, europa, noramerika, etc). Men man kan ju hoppas att inget händer. Oftast har jag aldrig behöävt utnyttja garantin. Mest på Metz kassa bixtar :)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tackar för klargörande. Får hoppas att den Svenska kronan är betydligt starkare när jag skall åka, 94 000 SEK i dagens växelkurs 😨 känns lite väl häftigt, även om det är ~ 30 000 :- billigare än här hemma.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Du får en kamera med engelska/japanska/kinesiska menyer.
Vad du verkligen ska göra i Japan är att kalibrera din utrustning. 100 kr st jämfört med +1000 kr i Sverige.
Originalbatterier är även billigare att köpa på plats.
 

Jacen

Ny medlem
Har hört något om att man inte behövt tulla på grejor man köpt för användning på resan. Är detta nåt som fortfarande gäller?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har hört något om att man inte behövt tulla på grejor man köpt för användning på resan. Är detta nåt som fortfarande gäller?
http://www.tullverket.se/innehallao/f/fragorochsvar/fragorochsvar/fragorochsvarforprivatpersoner.4.16ca6de0120cf835feb80001238.html

Jag ska åka till Australien och ta dykcertifikat. Dykarutrustningen ska jag köpa där och använda vid min utbildning. Måste jag betala några avgifter för den då jag kommer hem igen trots att utrustningen är använd?

Nu ska du åka till ett land utanför EU, vilket innebär att allt som du handlar (förutom sprit, vin och tobak) får tas in i Sverige utan avgifter om värdet inte överstiger 4 300 kronor om du reser med ett kommersiellt fartyg eller flyg. Åker du på annat sätt så är det för maximalt 3 000 kronor som du inte får överstiga utan att betala tull och skatt. I detta belopp ingår samtliga varor (utom sprit och vin) som du köpt under resan. Det innebär att om din dykarutrustning kostar mer så måste du betala införselavgifter som baseras på inköpsvärdet på din utrustning.
 

andreas_jensen

Aktiv medlem
Begagnat verkar dyrt i Japan. Nytt är billigare. Som turist kan man slippa sales tax, man måste då visa pass, och jag tror att kartongen måste förseglas, samt givetvis visas upp på flygplatsen.
Nja, begagnat i Japan är sjukt billigt. Japaner köper helst nya prylar, därav det låga värdet på second-hand.
Sedan går det tillägga att beggat i Japan är som sprillans nytt i Sverige. Oftast inte en skråma.

Tips: http://www.mapcamera.com

Priser, det bästa är väl att kolla biccamera.com, knappa in modell i sök-rutan, se upp med att tydligaste priset är utan sales tax, dvs hitta rätt pris. Det finns billigare än biccamera.com men inte så mycket billigare, och bic camer har priser på det mesta. Prova annars Yodobashi. Köper man mycket prylar, kan man pruta lite i butiken. Obs dessutom att både Bic och Yodobashi har "point card", man får (typ) 10% av priset som point. Dessa point kan användas direkt, vid nästa köp.
Både Biccamera och Yodobashi är stora kedjor och har inte ens i närheten av de billigaste priserna.
Bästa pris hittar du på http://www.kakaku.com
 

andreas_jensen

Aktiv medlem
Hallå allihopa!
Jag ska åka på långsemester till Japan i sommar och hoppas ta en hel del bra bilder i detta fantastiska land. Som ett led i detta hade jag tänkt att köpa en ny kamera när jag landat, en 7D2 som komplement till min gamla 5D2.
Min fråga är om jag, efter att ha använt den nya kameran i en månad i Japan, behöver jag tulla den när jag åker hem till Sverige? Någon som vet?

- Niklas
Varför ens nämna att du köpt kameran i Japan? :) Ingen som lär fråga direkt.
https://search.mapcamera.com/?keyword=EOS 7D Mark II
12500:- för en 7D2. Beggat i Japan is teh shit.
 
ANNONS