Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameradoktorn i konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Maverick

Aktiv medlem
Fast filterdiamtetern kan mycket väl stämma eftersom filtrena inte sätts längsfram på sådana objektiv. De sitter istället i speciella hållare som sitter längre bak på objektivet. Så det är kanske fler än demobutiken som inte har full koll ;O)

/Maverick
 

Omar

Aktiv medlem
Mankan G skrev:
någon skrev tidigare att det kommer att sluta med att leverantörerna skaffar egna demobutiker och säljer på nätet.
Hej

Blir kanske till andra priser.

Nikon har ju en egen sajt där de säljer deras prylar

Tex AF-S Nikkor 600 mm f/4D IF-ED II

Kostar 121.900 SEK

http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=11050

På ScandinavianPhoto kostar det 97 995,00 SEK

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3384639

Nikonstore tar bara 23.905kr mer :) :)

På B&H i USA kan man få det för ca 56000kr

Hälsningar

Omar
 

P.R.

Aktiv medlem
Mankan G skrev:
någon skrev tidigare att det kommer att sluta med att leverantörerna skaffar egna demobutiker och säljer på nätet. Inte ens leverantörerna verkar veta vad deras produkter är.
Om Sony inte har kompetent personal är det ett tragiskt slöseri med pengar av företaget men trenden att tillverkare i många branscher öppnar visningsbutiker och visar upp sina produkter i andra sammanhang är tydlig.

Att tillverkarna än så länge skulle ha någon ambition att ta över detaljhandeln har jag däremot aldrig hävdat. Priserna de håller i sina egna försäljningskanaler är satta för att inte störa återförsäljarnas affärer utan de attraherar bara de allra mest lojala märkesfanatikerna. Samtidigt skaffar man sig egen erfarenhet av direktförsäljning så att man har möjlighet att börja konkurrera på allvar den dag man anser det nödvändigt.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det var inget personligt påhopp Pelle. Bara en kul anekdot från hur illa det kan vara i verkliga livet, även hos en av de allra största och förhoppningsvis seriösa tillverkarna. Känns faktiskt som om de (Sony) satsar mest på plattTV i sin butik. Stillbilld kommer i andra hand.

Ps
Dom hade en imponerande visning av hur bildstabiliseringen fungerar. Ett tomt kamerahus fast rörelsedetektorerna måste ha varit kvar. Själva sensorn satt monterad utanför på ett separat ställ. När man rörde huset så kompenserade sensorn för skaket. Kul och lärorikt. Däremot uppstod det en "closed loop" nör jag satte ner huset på bordet under. Huset stod alltså helt still medan sensorn for runt runt. När huset stod i sitt ställ under sensorn så var den helt still. Någon som vet om Sonys system hanterar problematiken med att sätta kameran på ett stativ?
 

jrydberg

Aktiv medlem
Jag trodde att nästan alla tillverkare rekommenderade att man stänger av bildstabiliseringen när man kör med stativ.
 

Mankan G

Aktiv medlem
jrydberg skrev:
Jag trodde att nästan alla tillverkare rekommenderade att man stänger av bildstabiliseringen när man kör med stativ.
Vissa Canon och Nikon gluggar (om jag nu minns rätt) känner av när kameran är absolut still på tex ett stativ och stänger själv av IS/VR
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Det som gjort mig en aning fundersam då det gäller kameradoktorn är att man har haft ett rätt stort lager, papper stativ m.m kan inte vara speciellt billigt att hela tiden ligga på ett stort lager iofs kanske man kompenserat det med lite högre priser.
Sedan så förstår jag att man vänt sig mest till yrkesfolk men om jag inte är helt ute och cyklar så har man haft lördagsstängt vilket är en aning anmärkningsvärt
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Festfotografen skrev:
Sedan så förstår jag att man vänt sig mest till yrkesfolk men om jag inte är helt ute och cyklar så har man haft lördagsstängt vilket är en aning anmärkningsvärt
Mitt intryck är att man inte riktigt vetat vilket ben man skall stå på. Å ena sidan har man varit en traditionell yrkesbutik med lördagsstängt, varor utan prismärkning, brett sortiment och höga priser. Men å andra sidan har man på senare år velat hoppa på konsumentmarknaden när den gjort sånt uppsving. Populära spegelreflexer i konsumentklassen har t ex sen 2003 eller nåt regelmässigt legat på samma prisnivåer som nätbutikerna.

Fast önskan att nå konsumentmarknaden har inte ackompanjerats av den typ av service som konsumenterna vill ha. Man gjorde ett halvdant försök med en katalog på nätet. Till en början skulle man till och med kunna handla där. Men den webbplatsen blev ju rätt kass för att vara mild. Prismärkning av varor är också intressant för konsumenter. Det har man i flera år lovat att åtgärda med prisfrågeterminaler i butiken, men icke. Så då är mitt intryck att man fastnat så att säga "stuck in the middle" och inte riktigt varit hundra för någon av grupperna, men valt att inte göra något åt det. Man har haft långa köer som skrämmer både yrkesfolk och konsumenter, och låga marginaler som drabbar resultatet.

Jag har alltid handlat där, men det har aldrig gått att göra det utan en rejäl långlunch.

Nä, det är nog inte en helt lätt bransch att vara i idag.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
jimh skrev:
Mitt intryck är att man inte riktigt vetat vilket ben man skall stå på. Å ena sidan har man varit en traditionell yrkesbutik med lördagsstängt, varor utan prismärkning, brett sortiment och höga priser. Men å andra sidan har man på senare år velat hoppa på konsumentmarknaden när den gjort sånt uppsving. Populära spegelreflexer i konsumentklassen har t ex sen 2003 eller nåt regelmässigt legat på samma prisnivåer som nätbutikerna.

Fast önskan att nå konsumentmarknaden har inte ackompanjerats av den typ av service som konsumenterna vill ha. Man gjorde ett halvdant försök med en katalog på nätet. Till en början skulle man till och med kunna handla där. Men den webbplatsen blev ju rätt kass för att vara mild. Prismärkning av varor är också intressant för konsumenter. Det har man i flera år lovat att åtgärda med prisfrågeterminaler i butiken, men icke. Så då är mitt intryck att man fastnat så att säga "stuck in the middle" och inte riktigt varit hundra för någon av grupperna, men valt att inte göra något åt det. Man har haft långa köer som skrämmer både yrkesfolk och konsumenter, och låga marginaler som drabbar resultatet.

Jag har alltid handlat där, men det har aldrig gått att göra det utan en rejäl långlunch.

Nä, det är nog inte en helt lätt bransch att vara i idag.
Glömde det där med prismärkningen som också varit ett irritationsmoment, och ett bra sätt att slippa "vanliga" konsumenter.
Jag kommer iofs att sakna butiken men tyvärr så är det så att Kameradoktorn tyvärr har bäddat för den situation som uppstått
 

David G

Aktiv medlem
Menar ni verkligen att dom glömde prismärka sina varor?

Ville dom bara ha kunder som har så mycket pengar att dom inte bryr sig? Måste haft dödslängtan.
 

jrydberg

Aktiv medlem
David G skrev:
Menar ni verkligen att dom glömde prismärka sina varor?
Kan jag inte tänkte mig. De bara lät bli.

Skulle köpa en slavtändare, kostar ung ~200 på andra ställen. De skulle ha 350 + moms. Verkar som de inte hade någon verklighetskoll på vissa grejer.
 

Emil-G

Aktiv medlem
David G skrev:
Menar ni verkligen att dom glömde prismärka sina varor?

Ville dom bara ha kunder som har så mycket pengar att dom inte bryr sig? Måste haft dödslängtan.
Nej, det var (är?) ganska vanligt i alla slags proffsbutiker. Oftast handlar kunderna på faktura och prioriterar att få varorna snabbt och lätt framför de allra lägsta priserna. YFO och Voxon (numera Scandinavian Photo Mölndal) hade samma princip innan de började inrikta sig mer mot privatpersoner.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Emil-G skrev:
Nej, det var (är?) ganska vanligt i alla slags proffsbutiker. Oftast handlar kunderna på faktura och prioriterar att få varorna snabbt och lätt framför de allra lägsta priserna.
Precis. Köper man verktyg till sitt yrke är det ju viktigare att ha en väl fungerande relation till sin leverantör så man kan hämta det som behövs - när det behövs. Inte börjar man jämföra priser på småsaker. Upptäcker man att fakturorna börjar bli för sockrade byter man leverantör istället så småningom.

Men det tänket funkar ju inte när man försöker rikta in sig på konsumentmarknaden. Själv jagar jag inte lägsta priser när jag köper småprylar, men jag är ändå angelägen om att veta vad det kommer att kosta så jag inte först i kassan upptäcker att jag blivit helskinnad.

Sen är ju prismärkning viktigt för att stimulera impulsköp också. Fast det visste de, allt sånt där "tillfälligt parti bra att ha-skräp som man inte visste att man ville ha" var alltid prismärkt.
 

David G

Aktiv medlem
Jo så är det nog, konstigt att dom inte märkte att proffsen inte räckte till i tid då, eller flyttade butiken, alla proffs håller väll inte till vid stureplan, borde va dyr hyra där.

Med tanke på att det finns en tråd om att Kameradoktorn är knepiga mot vanliga konsumenter så framstår dom som helt vilse. Lite Facit-syndrom.
 

jrydberg

Aktiv medlem
Detta börjar bli som att sparka på någon som redan ligger ner / är död.

Iaf. Det måste vara svårt att ställa om till att vara konsumentinriktad. Speciellt om man har en uppsjö med personal som är van vid en typ av problem och frågeställningar. Jag skulle inte de skulle palla att höra alla "dumma" frågor som kommer med att sälja till "vanliga" konsumenter. Det skulle nog behövas en ny generation på stället för att ha kunnat rädda det.
 

fhe

Aktiv medlem
jrydberg skrev:
Detta börjar bli som att sparka på någon som redan ligger ner / är död.
Medhåll, speciellt argumenten baserar sig på saker man läst här och inte på egna erfarenheter som kund.

Att det inte fanns prismärkning överallt i affären tycker jag var ett rätt marginellt problem. Det mesta handlade man ju över disk när det finns en säljare som kan berätta priset.
När det gäller de vanligaste undantagen som intresserade vanliga konsumenter (t.ex väskor) fanns det ibland priser i anslutning till produkterna. LowePro-väskorna hade t.ex en liten mapp hängande i samma hylla där alla modeller fanns med priser.

Naturligtvis hade man kunnat tänka sig att det vore nice att smita in och slippa stå i kö 20 minuter för att ta reda på vad ett stativ-huvud kostar men den som har så bråttom klarar antagligen att kolla priset på webbsidan istället.

Litet ämnesbyte
Vem kan axla manteln när man vill handla och hålla sig kvar i området (jobbar där)?
LP befattar sig ju inte med modern utrustning så de är inget alternativ. Kungsholms foto är lite för långt bort för att man ska hinna på en lunchrast. Förslag någon?
Det enda jag på rak hand kommer på är en liten Fuji-butik granne med Adolf Fredriks kyrka men jag har ingen aning om ifall den är bra.
 

Magnus W

Aktiv medlem
fhe skrev:
Naturligtvis hade man kunnat tänka sig att det vore nice att smita in och slippa stå i kö 20 minuter för att ta reda på vad ett stativ-huvud kostar men den som har så bråttom klarar antagligen att kolla priset på webbsidan istället.
Hitta priser på prylar?
På Kameradoktorns webbsida?
Skämtare där.

Kameradoktorn var en bra affär, men deras webbsida lämnade en del att önska, för att uttrycka sig milt.

-- MW
 

Graylingman

Aktiv medlem
fhe skrev:


Kungsholms foto är lite för långt bort för att man ska hinna på en lunchrast. Förslag någon?
Oj, snacka om stockholmsperspektiv... Ska jag hinna till en "riktig" fotohandlare räcker det inte med en ledig lördag :) Har 6 mil till Karlstad, men där har jag ännu inte hittat nån fotohandlare med hyfsat sortiment. Finns det nån i Örebro, månne? Ca 20 mil... Tack gode gud för internet.... Att klämma och känna på grejorna innan man köper kan man ju glömma...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS